Wyniki naszej ankiety wskazują, że zdecydowana większość zawodowych kierowców uważa, że zarabia za mało. Sondaż celnie wypunktował także największe problemy branży, związane z kwestią zatrudnienia.
Aż 80,9% naszych ankietowanych uznało, że kierowcy pojazdów ciężarowych w Polsce zarabiają za mało. Zaledwie 13,6% badanych jest zdania, że ich zarobki są na odpowiednim poziomie. Jak widać zadowolenie z uzyskiwanych wynagrodzeń zupełnie nie koresponduje z medialnymi doniesieniami na temat ponadprzeciętnych zarobków w transporcie. Kierowcy chcieliby być wynagradzani lepiej za swoją pracę, ale przede wszystkim pracować na innych warunkach.
Jako główny mankament zatrudnienia w transporcie aż 72,7% ankietowanych wskazało formę umowy. Standardem na polskim rynku jest zatrudnianie w oparciu o niską pensję podstawową i wypłacanie przewyższających ją dodatków, często nie ujętych w żaden formalny sposób. Kierowcy buntują się przeciwko takim praktykom, ale nie mają wyjścia. Ich problemem jest głównie wizja niskiej emerytury (składki są odprowadzane z podstawowej kwoty na umowie o pracę). Za bardzo duży problem branży, ankietowani uważają także nierzetelność pracodawców, czyli np. niedotrzymywanie przez nich umów, zbyt duże wymagania, nakładanie nowych obowiązków itp. Odpowiedź tę wskazało 40% badanych. Niepokojące dla kierowców są także kwestie związane z ubezpieczeniem zdrowotnym, wypadkowym itp. (11.8%) oraz niepewność dotycząca opieki zdrowotnej, świadczeń socjalnych czy wspomnianej wyżej emerytury (10,9%). Co ciekawe, tylko 4,5% badanych zaznaczyło, że nie widzi żadnych mankamentów zatrudnienia w transporcie.
Zbyt duże wymagania
Kierowcy uważają także, że wymagania stawiane im przez pracodawców są zbyt wysokie. Większość twierdzi, że nie są one rekompensowane kwotami zarobków.
Zarabiam za mało, ale…
Kierowcy wyrazili w naszej ankiecie niezadowolenie z warunków pracy, ale nie oznacza to wcale, że nie traktują swojego fachu przyszłościowo. Przeciwnie, aż 42,7% ankietowanych chce się rozwijać w zawodzie (np. zdobywając nowe uprawnienia). Jednocześnie jednak, jeśli pogorszą się warunki pracy lub wynagrodzenia, nowego zajęcia zacznie szukać aż 33,3% badanych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 21 maja 2019, 20:25 0 -4
Kierowcą zawsze będzie że za mało zarabiają 7000 na rękę to mało ? Jak zatwierdzą dyrektywę unijną o minimalnej płacy to połowa firm transportowych zbankrutuje bo skoczą stawki zus a większość firm jeżdzi za 0,80 e chciałbym mieć stawkę Francuza Niemca czy Włocha 1,50 do 2 euro za /km .
Odpowiedz
Artur, 22 maja 2019, 6:43 4 0
To nie trzeba bylo przel lata zanizac stawek swoja nieuchciwa konkurencją!!! Teraz lamenty o frachty i ich ceny tylko do lustra prosze kierowac!!! Nie trzeba bylo dopuszczac do sytuacji aby ladunki przechodzily przez kilka "spedycji" a kazdy cos musi zarobic! Siedzi taki "spedytor" w Mc na darmowym wifi caly dzien i handluje frachtami!
Odpowiedz
Jarek, 22 maja 2019, 8:59 2 0
Anonim. Piszesz że chciałbyś mieć stawki Niemca lub francuza. I tego ci życzę.
Ja jestę kierowcą i chciałbym mieć też większe zarobki. Każdy coś chciałby. To była ankieta, i się kierowcy wypowiedzieli.
Odpowiedz
Damiano1111, 22 maja 2019, 12:24 0 0
Jakie 7 tys zarobku co ty gościu pierdzielisz. Po 1 kierowca robi 280h a nie 168 jka zwykły pracownik czyli robi tka jakby 112 nadgodzin( za które nikt nie płaci jest to oszustwo) druga sprawa dieta nie jest zarobkiem, policz teraz 112 twoich nadgodzin i twój etat ile ci wyszło z 289 h? Bo mi wyszło 9 zł zarobku kierowcy na godzinę pracy... Naucz się liczyć a później gadaj głupoty
Odpowiedz
Anonim, 22 maja 2019, 16:44 0 0
A czy dwa miesiące w miesiąc to mało. Policz ile mamy na godzinę
Odpowiedz
lozyp, 22 maja 2019, 7:36 2 0
wynagrodzenie podstawowe jest za niskie,po przejsciu na emeryture ktorej praktycznie nie bedzie najlepiej odrazu udac sie do "piachu"
Odpowiedz