Nowy miejski MAN Lions City Hybrid

6 grudnia 2010, 0:00

MAN wprowadza nowy autobus miejski Lion’s City Hybrid. Zastosowana w nim technologia hybrydowa najlepiej sprawdza się w mieście: 25-40 proc. okresu eksploatacji autobusów przypada na postoje na przystankach lub światłach. Osiągane średnie prędkości są niskie, częste jest przyspieszanie do 30-50 km/h i ponowne hamowanie.


W tradycyjnych autobusach energia kinetyczna uwalniana podczas hamowania zostaje po przekształceniu w energię cieplną bezpowrotnie utracona. Autobus miejski z hybrydowym układem napędowym magazynuje uwalnianą energię kinetyczną i wykorzystuje ją do napędzania pojazdu. Automatyczny system start-stop dodatkowo redukuje zużycie paliwa i emisję spalin. Pomimo dodatkowych elementów montowanych w autobusie, wewnątrz jest tyle samo miejsca dla pasażerów, co w zwykłych autobusach. Jedyną różnicę w zakresie wyposażenia w porównaniu z konwencjonalnym autobusem miejskim z silnikiem Diesla stanowi wyłącznik bezpieczeństwa wymagany zgodnie z dyrektywą autobusową 2001/85/WE.

MAN Lion’s City Hybrid napędzany jest przez dwa elektryczne silniki jezdne – każdy o mocy 75 kW – sprzężone przy pomocy przełożenia sumarycznego. Oba silniki osiągają łącznie maksymalny moment obrotowy wynoszący 3000 Nm, dlatego autobus nie musi mieć tradycyjnej przekładni wielostopniowej. Dzięki temu przyspieszenie do pożądanej prędkości (od razu z pełną mocą, bez przerywania siły ciągu) stwarza dodatkowy komfort dla pasażerów.

Energia elektryczna gromadzona jest w tak zwanym akumulatorze trakcyjnym składającym się z sześciu modułów Ultracaps (kondensatory dużej mocy), zainstalowanych na dachu autobusu pod specjalnie przygotowaną obudową. Moduły mają wiele istotnych zalet w porównaniu z dostępnymi dzisiaj systemami akumulatorowymi: przede wszystkim wysoka gęstość mocy, wyjątkowo szybkie podjęcie mocy, wysoka stabilność cyklów, stała niezawodność i duży stopień sprawności. W odróżnieniu do tradycyjnych baterii, w modułach Ultracap podczas procesu ładowania i rozładowywania nie zachodzą przemiany chemiczne – polega ono wyłącznie na przesunięciu ładunku elektrycznego. Ponadto brak jest elementów ruchomych, a niewielkie wymagania w zakresie konserwacji zapewniają dużą ekonomiczność. Efekt pamięci lub postępujący z czasem spadek mocy są znacznie mniejsze w modułach Ultracap, niż w tradycyjnych akumulatorach. Poza tym sprawność klasycznych akumulatorów w niskich temperaturach jest znacznie niższa od sprawności kondensatorów dużej mocy.

Wykorzystując energię zgromadzoną w modułach Ultracap, autobus miejski MAN Lion’s Coity Hybrid może przyspieszać i – w zależności od specyfiki zastosowania – przejechać odcinek o długości do 200 metrów, nie generując hałasu ani spalin. W przypadku całkowitego opróżnienia akumulatora włącza się silnik Diesla, który przy pomocy generatora produkuje energię elektryczną potrzebną dla silników elektrycznych. W Lion’s City Hybrid jako generator służy kompaktowy diesel o pojemności skokowej 6,9 litrów i mocy 250 KM. Jednostka z wtryskiem Common Rail, spełnia normę spalinową EEV oraz posiada specjalny regulowany filtr cząsteczek CRT-Tec®, który wychwytuje nawet do 99 procent cząsteczek sadzy zawartych w spalinach. Silnik Diesla pracuje głównie w zakresie zredukowanej dynamiki w optymalnym dla niego przedziale obrotów.


Dane techniczne

Układ hybrydowy

Szeregowy układ hybrydowy wyposażony w opracowany przez firmę MAN inteligentny system zarządzania energią oraz w funkcję start-stop

Długość

11.980 mm

Szerokość

2.500 mm

Wysokość

3.300 mm

Rozstaw osi

5.875 mm

Silnik Diesla

MAN D0836 LOH CR MAN PURE DIESEL EEV

Moc

184/250 kW/KM przy 2300 obrotach/min

Pojemność silnika

6.871 cm3

Maksymalny moment obrotowy

1050 Nm w przedziale 1200 – 1750 obrotów/min

Silniki jezdne

2 x asynchroniczne silniki elektryczne, każdy o mocy znamionowej 75 kW

Trakcyjny akumulator energii

Wysokiej mocy kondensatory „Ultracap”, sześć chłodzonych powietrzem modułów zamontowanych na dachu pojazdu

Ciężar własny pojazdu

12640 kg

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu

18000 kg

Miejsca siedzące/miejsca stojące

28 / 49

Ogumienie

Podwójne ogumienie 275/70 22,5”

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

0.0.0.*, 23 maja 2011, 15:34 0 0

jestem ciekaw tego autobusu poznanskie mpk chce go wziasc na proby nie wiem czy wytrzyma spotkanie z nasza kochana mlodzieza ech

Odpowiedz