PACCAR zanotował lepsze wyniki za IV kwartał 2010 roku w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Spółka osiągnęła dochód w wysokości 169,8 mln dolarów (0,46 dol. za akcję rozwodnioną) – w analogicznym okresie 2009 roku było to 46,1 mln dolarów (0,13 dol. za akcję rozwodnioną).
Sprzedaż netto oraz przychody z usług finansowych w IV kwartale osiągnęły poziom 3,06 mld dol. w porównaniu z 2,24 mld dol. zanotowanymi za porównywalny okres w 2009 r. Sprzedaż netto oraz przychody z usług finansowych za cały rok 2010 wyniosły 10,29 mld dol. W 2009 roku poziom ten wyniósł 8,09 mld dol. W 2010 roku PACCAR zanotowała dochód netto w wysokości 457,6 mln dol. (1,25 dol. za akcję rozwodnioną). W 2009 roku było to 111,0 mln dol. (0,31 dol. za akcję rozwodnioną). Dochód netto za IV kwartał i cały rok 2010 był lepszy dzięki sprzedaży zakładu w Nashville i korzystnym zmianom w prawie podatkowym.
– „Cieszymy się, że już 72 rok firma osiąga zysk, a akcjonariusze zwiększają wartość swoich akcji” – powiedział Mark Pigott, dyrektor generalny firmy. – „Sytuacja na globalnym rynku samochodów ciężarowych ma być lepsza 2011 roku, chociaż negatywny wpływ zanotowanego ostatnio wzrostu cen towarów oraz koszt instalacji urządzeń redukujących emisję spalin na pewno obniży zysk operacyjny PACCAR. Firma poniesie też zwiększone wydatki na realizację globalnych planów biznesowych oraz prace nad nowymi modelami mające na celu powiększenie oferty” – dodał Pigott.
W 2010 roku wypłacona została dywidenda pieniężna w wysokości 0,69 dol. za akcję oraz specjalna dywidenda za IV kwartał w wysokości 0,30 dol. za akcję. Suma dywidendy zadeklarowanej w 2010 roku była wyższa o 28 procent w porównaniu z rokiem 2009. Firma PACCAR wypłaca dywidendę co roku od 1941 roku. Całkowity jednoroczny zysk dla akcjonariusza osiągnął w 2010 roku poziom 60,4 procent. W ostatnich 10 latach zysk akcjonariusza wyniósł średnio 23,0 procent.
– „Sprzedaż pojazdów powyżej 15 ton w Europie Zachodniej i Środkowej osiągnęła w roku 2010 poziom 183 000 sztuk. W porównaniu z rokiem 2009 nastąpił więc wzrost o 9 procent.” – powiedział Harrie Schippers, prezes DAF. – „W 2010 roku DAF zdobyła udział w rynku powyżej 15 ton na poziomie 15,2 procent, czyli najwyższy w swojej 82-letniej historii. Firma jest liderem na rynku brytyjskim, holenderskim i belgijskim. Zajmuje też wiodącą pozycję na rynku środkowoeuropejskim w klasie powyżej 15 ton, na którym sprzedano ponad 20 000 pojazdów. Te osiągnięcia wskazują, że DAF z powodzeniem zrealizuje swój średnioterminowy cel jakim jest 20-procentowy udział w rynku. Szacuje się, że w 2011 roku sprzedaż na rynku samochodów ciężarowych powyżej 15 ton w Europie osiągnie poziom od 220 000 do 240 000 sztuk.” – stwierdził Schippers.
Cel: Ameryka Południowa i Rosja
Przez ponad 40 lat ciężarówki Kenworth produkowane przez PACCAR zdobyły znaczący udział w rynku w wielu krajach Ameryki Południowej na zachód od Andów. Brazylia to duży rynek, na którym sprzedaż pojazdów powyżej 10 ton osiągnęła w 2010 roku poziom 125 000 sztuk. – „Liczymy, że już w 2013 sprzedaż w tym regionie osiągnie dobry poziom.” – dodał Christensen.
W I kwartale 2011 roku DAF planuje otworzyć swoje biuro sprzedaży w Moskwie. – „W 2010 roku rynek ciężarówek powyżej 15 ton w Rosji i pozostałych krajach WNP osiągnął poziom 56 000 sztuk.” – powiedział Ron Bonsen, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w DAF. – „Otwarcie biura w Moskwie ułatwi obsługę rosnącego popytu na tym rynku.” – dodał.
Lepsze wyniki PACCAR Parts
Sprzedaż części zamiennych ciągle rośnie na wszystkich rynkach. – „Sprzedaż części zamiennych w Ameryce Północnej i Australii osiągnęła w 2010 rekordowy poziom” – powiedział Darrin Siver, dyrektor generalny w PACCAR Parts.
Zwiększone inwestycje kapitałowe i wprowadzenie nowych produktów
W 2010 roku nakłady inwestycyjne wyniosły 168,4 mln dol., a koszty badań i rozwoju 238,5 mln dol. W 2011 PACCAR zwiększy jeszcze swoje nakłady inwestycyjne, aby przyspieszyć realizację programów rozwoju nowych produktów. Tom Plimpton, wiceprezes PACCAR, powiedział, że nakłady inwestycyjne zaplanowano w 2011 na poziomie 400 – 500 mln dol., natomiast koszty badań i rozwoju na 250 – 300 mln.
Ważniejsze wydarzenia z życia firmy w 2010 roku:
– Dostarczenie 78 800 pojazdów do klientów na całym świecie i wprowadzenie pięciu nowych modeli ciężarówek, w tym Kenworth T700 oraz Peterbilt model 587.
– Tytuł ciężarówki roku (Heavy-Duty Commercial Truck of the Year) dla Peterbilta 384.
– DAF LF zdobyła tytułu najlepszego importowanego pojazdu ciężarowego do 7,5 tony w Niemczech
Nowe produkty wprowadzone na rynek w 2010 roku:
– Silnik PACCAR MX przeznaczony do montażu w ciężarówkach Kenworth i Peterbilt
– Nowe modele Kenwortha: T700 z certyfikacją EPA SmartWay i T440 dla regionalnych dostawców
– Nowy model 587 z certyfikacją EPA SmartWay, następca udanego 387.
PACCAR rozwija też technologie przyjazne dla środowiska, czego przykładem jest nagroda Green Business Award za redukcję odpadów i recykling dla ciężarówek Layland. W 2010 roku rozpoczęto też produkcję pojazdu hybrydowego DAF LF.
Komentarze