Dla osób niezwiązanych z branżą, naczepa ciężarówki może się wydawać większym odpowiednikiem przyczepki montowanej do samochodów wyposażonych w hak, przynajmniej pod względem technicznym. Jednak czasy nieskomplikowanej budowy naczep dawno już minęły.
Nowoczesne naczepy są dziś wyposażane w różnego rodzaju systemy. Począwszy od tych zapewniających większe bezpieczeństwo, przez te, które służą do przekazywania informacji o stanie ładunku, bądź samej naczepy, aż po te ułatwiające pracę kierowcy zestawu. Właśnie w tym ostatnim kontekście firma JOST opracowała kilka nowych rozwiązań.
KKS – system sprzęgający ciągnik z naczepą
Zadaniem systemu jest zautomatyzowanie procesu sprzęgania i rozpinania naczepy z ciągnikiem siodłowym, innymi słowy kierowca nie musi podpinać ciężarówki do naczepy ręcznie. Automatyzacja obejmuje m.in. połączenie wtykowe do hamulców pneumatycznych i elektryki przyczepy – nie jest potrzebny spiralny kabel. Sprzęg siodłowy jest zdalnie sterowany, natomiast nogi podporowe naczepy są wyposażone w napęd elektryczny. Jakie elementy składają się na system KKS?
System Sensoryki Sprzęgu (SKS)
System sensoryki sprzęgu (SKS) oprócz monitorowania umożliwia również zdalne sterowanie sprzęgu siodłowego w naczepach ciągników siodłowych. Podczas procesu wyprzęgania, siodła nie trzeba już otwierać ręcznie – kierowca robi to zdalnie z kabiny za pomocą pilota.
Sensor sygnalizuje właściwą wysokość płyty siodła względem płyty ślizgowej naczepy, przez co podwyższa bezpieczeństwo podczas procesu sprzęgania i zapewnia komfort kierowcy. Drugi sensor monitoruje stan zamknięcia sprzęgu, podczas gdy trzeci kontroluje pozycję czopu głównego. Sensory zlokalizowane są w strefie chronionej i zamontowane na elementach nieruchomych. Możliwe jest bezproblemowe otwieranie sprzęgu siodłowego również w stanie naciągnięcia połączenia, a także w warunkach ograniczonej przestrzeni roboczej. Proces sprzęgania kierowca może monitorować obserwując sygnały optyczne i akustyczne.
Dodatkowo dla systemu sprzęgającego ciągnik z naczepą dostępne są dwa warianty funkcji automatycznego smarowania siodła LubeTronic:
- LubeTronic 5Point – przeznaczona dla sprzęgów siodłowych bez nakładek ślizgowych. Instalacja smarowania zintegrowana jest w sprzęgu siodłowym.
- LubeTronic 1Point – przeznaczona dla sprzęgów siodłowych z nakładką ślizgową, smarowanie następuje jedynie na szczęce zamykającej sprzęg.
Elektryczne nogi podporowe E-drive
Moduł E-drive został stworzony z myślą o częstym podłączaniu i odłączaniu przyczepy, w warunkach o ograniczonym dostępie do nóg podporowych, w wąskiej przestrzeni. E-drive pozwala na elektryczne podnoszenie i opuszczanie nóg podporowych za pomocą jednego przycisku. Napęd elektryczny wyłącza się automatycznie po wykryciu kontaktu z podłożem. Różnice wysokości między ciągnikiem siodłowym a naczepą, można wyrównać za pomocą pneumatycznego zawieszenia pojazdu lub korzystając z mechanicznego napędu nóg podporowych.
System KKS2, znajdujący się obecnie w końcowej fazie badań drogowych, jest kluczowym elementem składowym prac wiodących do pojazdów autonomicznych, gdzie konieczne będzie automatyczne łączenie i rozłączanie ciągnika siodłowego z naczepą – zarówno mechaniczne, jak i połączenia elektryczne oraz pneumatyczne – podsumowuje Jarosław Chojnacki, Dyrektor Handlowy JOST Polska.
Komentarze