Sprzedaż pojazdów ciężarowych w Polsce w 2019 r.

10 stycznia 2020, 13:14

Pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t. sprzedają się w Polsce coraz gorzej. Ubiegłoroczne statystyki rejestracji są słabsze od tych z 2018 r. w niemal wszystkich najważniejszych segmentach.

Niepewna przyszłość branży transportowej, związana m.in. z Pakietem mobilności oraz Brexitem ma wyraźny wpływ na decyzje zakupowe przedsiębiorców. Piętno na załamaniu sprzedaży odcisnęło także czerwcowe wprowadzenie obowiązku montażu tachografów cyfrowych w nowo produkowanych pojazdach. W ubiegłym roku polskie firmy zakupiły oraz zarejestrowały mniej pojazdów pow. 3,5 t. niż rok wcześniej, a szczególny spadek widoczny jest w segmencie ciągników siodłowych. Co warte odnotowania, spadła także liczba rejestracji pojazdów użytkowych sprowadzanych zza granicy.

Sprzedaż nowych ciężarówek w 2019 r.

W 2019 roku zarejestrowano łącznie 28 317 pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t. (według danych PZPM). Jest to wynik gorszy niż w roku poprzedzającym o łącznie 5,2%. Wliczając w w statystyki autobusy, których liczba rejestracji również spadła (2471 szt., -8% r./r.), cały rynek znalazł się pod kreską o 5,4%.

Liczba rejestracji nowych pojazdów ciężarowych spadała z coraz większą dynamiką od ok. połowy roku. Wynik grudniowy był już gorszy od rezultatu z tego samego miesiąca roku 2018 aż o 19,2%. Zauważalny jest przede wszystkim zastój na rynku ciągników siodłowych, gdzie odnotowano spadek rok do roku na poziomie -8,5%, co znacznie przekłada się na całościowe statystyki rynku. W 2018 zarejestrowano 22 167 takich pojazdów, a w 2019, 20 272. Wart odnotowania jest znaczny procentowo wzrost rejestracji w segmencie samochodów specjalnych (+28,7% r./r.), jednak mówimy tu o łącznie 1 254 pojazdach.

Najpopularniejszą marką pojazdów ciężarowych w 2019 r. ponownie został DAF. Firma sprzedała łącznie 5711 pojazdów, co jednak przekłada się na spadek r./r. na poziomie 12%. Drugie miejsce na podium zajęła Scania z wynikiem 5269 i odnotowanym wzrostem o 7,5%. Podium uzupełnił MAN, który przekazał klientom tylko o 7 sztuk pojazdów mniej niż Scania, ale w ujęciu rocznym odnotował spadek o 10,5%. Kolejne miejsca zajęły Mercedes-Benz i Volvo Trucks.

Import używanych pojazdów ciężarowych w 2019 r.

Mylą się ci, którzy sądzą, że spadki sprzedaży nowych pojazdów użytkowych oznaczają wzrost importu ciężarówek zza granicy. Na tym rynku nie stwierdzono aż tak poważnych wahań, przez co całościowy wynik 2019 r. jest podobny do tego, odnotowanego w 2018 r. Także tu stwierdzono jednak spadek. W minionych dwunastu miesiącach wwieziono do Polski 28 246 używanych pojazdów ciężarowych (-2,8% r./r.). Łącznie z autobusami, spadek jest niższy (-2,4% r./r.), gdyż w tym segmencie odnotowano niewielki wzrost (+2,9% r./r.).

Sprzedaż pojazdów dostawczych o DMC<3,5 t w 2019 r.

Z problemami rynku sprzedaży pojazdów ciężarowych wydaje się nie korelować rynek pojazdów dostawczych poniżej 3,5 t. Tu w 2019 r. odnotowano wzrost liczby rejestracji, choć niewielki, bo o 1,5% (zarejestrowano 69 872 szt.). Czas prosperity może jednak już wkrótce zakończyć się także w tym segmencie, ze względu na zmiany, które przyniesie ze sobą Pakiet mobilności. Mowa konkretnie o planowanym wprowadzeniu obowiązku korzystania z tachografów w pojazdach dostawczych.

Liderem na rynku pojazdów dostawczych w Polsce pozostaje Fiat, wyprzedzając Renault, Forda i Volkswagena. Najczęściej wybieranym dostawczakiem roku 2019 w Polsce został Renault Master.

 

Na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!