Eksperci Lotos Oil monitorują silniki zasilane mieszanką metanu i oleju napędowego

16 czerwca 2011, 13:49

Eksperci Serwisu Olejowego Lotos Oil od blisko roku monitorują potężne silniki wysokoprężne Deutz i Caterpillar, zasilane mieszanką metanu i oleju napędowego, które służą do napędzania generatorów prądu na Syberii. Spółka Lotos Oil dostarcza do nich niskopopiołowy olej IBIS NGO, który ma zapewnić odpowiednie smarowanie takich jednostek napędowych.

Podobne działania prowadził koncern Volvo wraz z firmą transportową Gotene Kyltransport. O ile Szwedzi skupili się na wykorzystaniu mieszanki metanu i oleju napędowego w samochodach ciężarowych, Rosjanie zajęli się jego zastosowaniem w turbogeneratorach.

– „To najlepszy dowód na to, że metan w przyszłości może odegrać ważną rolę w bilansie paliwowym” – powiedział Jacek Neska, prezes zarządu spółki LOTOS Oil.

W porównaniu z silnikami gazowymi, o zapłonie iskrowym, jednostka napędowa pracująca na mieszance metanu i oleju napędowego ma o 30 do 40 procent wyższą sprawność. Zużycie paliwa jest więc niższe nawet o 25 procent. Silniki dwupaliwowe ze względu na cenę metanu, są tez bardziej ekonomiczne w eksploatacji.

– „Ta technologia jest testowana w wielu miejscach. Bynajmniej nie jest to tylko kwestia paliwa, ale i zapewnienia odpowiedniego smarowania silnika takiego pojazdu, czy zespołu roboczego” – tłumaczył Marek Dębiński, szef Serwisu Olejowego Lotos Oil – „Nasz spółka jest zaangażowana w podobne badania od roku. Wtedy to Rosjanie poprosili nas o pomoc w zapewnieniu bezawaryjnej pracy potężnych silników napędzających generatory prądu. Problemem w tego typu rozwiązaniach była duża ilość popiołu w klasycznych olejach, jakich używali dotychczas. Wkrótce okazało się, że optymalnym, zapewniającym najwyższe parametry technologiczne olejem jest nasz IBIS NGO” – powiedział Dębiński.

Technicznie silnik zasilany tą mieszanką różni się od konwencjonalnych zastosowaniem wtryskiwaczy gazu zamontowanych w specjalnym korpusie, znajdującym się pomiędzy kanałami dolotowymi a blokiem cylindrów.

– „Olej w mniejszym stopniu podlegał utlenianiu i zapewniał właściwą ochronę zużycia smarowanych powierzchni jak i poprawność eksploatacji silnika” –  Dębiński komentował wyniki monitoringu jakości oleju podczas eksploatacji mieszanki paliw – „Okazało się też, że okres między wymianami oleju był średnio o 50 procent dłuższy, niż przy innych olejach” – podsumował Dębiński.

Metan jest obiecującym paliwem. Łatwo go pozyskać, jest niedrogi, a jego mieszanka z olejem napędowym w proporcji 80:20 zapewnia o 80 proc. niższą emisję CO2.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!