1 lipca 2011 roku ruszy elektroniczny system poboru opłat. Do 14 czerwca 2011 roku wydano 56 tys. urządzeń ViaBOX, a liczba rezerwacji wynosiła ponad 20 tys. Próby oszukania systemu skazane będą na niepowodzenie: bramownice oraz samochody ITD będą automatycznie wykrywały pojazdy unikające płacenia za przejazd po płatnych odcinkach.
Do 14 czerwca wydano 56 tys. urządzeń ViaBOX, a liczba rezerwacji wynosiła ponad 20 tys. Zawarto też 12 500 umów. Kaucja przy odbieraniu urządzenia to 120 zł – kwotę tę można otrzymać z powrotem, oddając sprawne uszkodzenie. Aby urządzenie działało poprawnie, musi być doładowane (forma prepaid), lub za pomocą kart paliwowych DKV, BP/ARAL, ENI/AGIP, OMV, Statoil, UTA, Shell.
Stawki zależą od klasy pojazdu oraz normy emisji Euro, nie zależą zaś od ilości osi. Pojazdy spełniające maksymalnie normę Euro 2 będą płaciły za przejazd autostradą najwięcej:
– 40 gr w przypadku aut o DMC między 3,5 a 12 t,
– 53 gr w przypadku pojazdów o DMC powyżej 12 t,
– 40 gr w przypadku autobusów.
Dla samochodów o normie Euro 5 lub wyższej opłaty na autostradach i drogach ekspresowych wyniosą odpowiednio:
– 20 gr,
– 27 gr,
– 20 gr.
Nie montowanie urządzenia lub nie doładowywanie go szybko spotka się z dużą karą – 94 pojazdy Inspekcji Transportu Drogowego będą wyposażone w urządzenia skanujące ViaBOXy. Będą one pracować także tam, gdzie drogi są bezpłatne.
Na terenie całego kraju działać będzie 16 punktów obsługi klienta oraz 17 granicznych punktów dystrybucji. Będzie można tam otrzymać niezbędne informacje, zarejestrować się w systemie, sprawdzić stan swojego konta, zgłosić skargę na działanie systemu bądź urządzenia lub zgłosić kradzież. Oprócz tego działać będzie ponad 200 punktów dystrybucji.
Najpóźniej od 1 stycznia 2012 roku z systemów będą mogli dobrowolnie korzystać kierowcy pozostałych pojazdów, którzy nie będą chcieli zatrzymywać się przy punktach poboru opłat na wybranych odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA.
Komentarze