Nowe miejskie i podmiejskie autobusy Scanii

24 października 2011, 12:55

Scania zaprezentowała nowy typoszereg autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych – Citywide. Wewnątrz stworzono ergonomiczne stanowisko pracy z opcjonalną, regulowaną deską rozdzielczą. Wszystkie modele Citywide powstają w fabryce Scania w Słupsku.

Typoszereg Scania Citywide obejmuje autobusy miejskie i podmiejskie, niskopodłogowe i niskowejściowe, dwu- i trzyosiowe, a także przegubowe. Dostępne silniki, spełniające normę EEV, mogą spalać takie paliwa alternatywne, jak olej napędowy lub biodiesel, gaz ziemny, biogaz lub bioetanol. Poza obszarem Unii Europejskiej są oferowane także inne poziomy emisji spalin.

Z tyłu zastosowano nowy zderzak i powiększony (ze względu na wymagania przyszłych silników dotyczące wydajności chłodzenia) grill chłodnicy. Przednie lampy zespolone nawiązują kształtem do stosowanych w Scanii Touring. Reflektory halogenowe, realizujące funkcję świateł mijania i drogowych, można zastąpić opcjonalnymi reflektorami LED.

Lewe lusterko, umieszczone blisko dolnej krawędzi szyby, daje dobrą widoczność, zaś prawe umieszczono przy górnej krawędzi szyby, by zmniejszyć ryzyko uderzenia pieszego.

Kierowca ma do dyspozycji większą niż dotychczas przestrzeń, wygodny fotel i koło kierownicy o dużym zakresie regulacji. Fotel kierowcy został cofnięty do tyłu i zamocowany niżej, co ułatwia przyjęcie wygodnej pozycji wysokim kierowcom. Koło kierownicy jest blokowane pneumatycznie. Może być pochylane (w zakresie 20 stopni) i regulowane w pionie (w zakresie 85 mm). Dodatkowo, aby łatwiej zająć miejsce w fotelu, można je odchylić do pozycji całkowicie poziomej. W ramach wyposażenia dodatkowego Scania oferuje regulowaną deskę rozdzielczą, zgodnie z wymaganiami niemieckiej normy VDV.

Poszycie i szkielet nadwozia Scania Citywide są wykonane z aluminium. Panele zaprojektowano tak, by umożliwić ich łatwą naprawę lub wymianę w przypadku uszkodzenia

Scania Citywide LF

To seria autobusów miejskich o nisko poprowadzonej podłodze na całej długości wnętrza pojazdu. Dostępne są następujące wersje:

  • Niskopodłogowy autobus 2-osiowy
  • Niskopodłogowy autobus trzyosiowy przegubowy, o długości 18 m


Pojazd jest napędzany umieszczonym poprzecznie z tyłu 9-litrowym silnikiem zgodnym z normą emisji spalin EEV, w jednej z następujących wersji: o mocy 230 lub 280 KM zasilanym olejem napędowym/biodieslem, o mocy 270 KM zasilanym bioetanolem lub o mocy 270 KM zasilanym gazem ziemnym/biogazem. W układzie przeniesienia napędu są wykorzystywane 5- lub 6-biegowe automatycznie skrzynie biegów ZF.

Scania Citywide LE

Niskowejściowy wariant Citywide umożliwia pełnienie funkcji autobusu miejskiego lub podmiejskiego przez ten sam pojazd. Jest oferowany w następujących wersjach:

  • 2-osiowy autobus niskowejściowy
  • 3-osiowy autobus niskowejściowy
  • 3-osiowy autobus niskowejściowy przegubowy, o długości 18 m


Wszystkie wersje są napędzane 9-litrowym silnikiem umieszczonym wzdłużnie z tyłu: o mocy 230, 280 lub 320 KM zasilanym olejem napędowym/biodieslem, o mocy 270 KM zasilanym bioetanolem lub o mocy 270 KM zasilanym gazem ziemnym/biogazem.

Dla pojazdów obsługujących dłuższe linie poza centrami miast dobrym rozwiązaniem jest 8-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów Scania Opticruise, zapewniająca niskie zużycie paliwa.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!