Przed wyjazdem do Norwegii

, 14 listopada 2011, 15:35

Jadąc do Norwegii zimą należy pamiętać, że panują tam wtedy trudne warunki. Niezbędne jest więc ciepłe ubranie i obuwie oraz jedzenie i napoje. Przydatna może być łopata, a konieczne (i wymagane przez prawo) są odpowiednie łańcuchy. Podobnie jak w Polsce, w Norwegii przez cały rok jeździ się na światłach mijania, a maksymalna dozwolona ilość alkoholu we krwi to 0,2 promila. W samochodzie trzeba mieć też co najmniej jedną kamizelkę odblaskową.

Norwegia to kraj o powierzchni większej niż Polska, jednak zamieszkuje ją mniej niż 5 mln obywateli. Przy tak niskim zaludnieniu ważna jest stała możliwość  kontaktu telefonicznego. Zasięg telefonii komórkowej, podobnie jak w Polsce, sięga prawie całego obszaru kraju (podczas jazdy należy używać zestawu głośnomówiącego).

Maksymalne prędkości pojazdów powyżej 3,5 t:
Obszar zabudowany – 50 km/h (w wielu miastach 30 km/h)
Drogi krajowe i autostrady – 80 km/h

Mandaty

Wysokość mandatu zależy od obowiązującego ograniczenia prędkości i wielkości jej przekroczenia, np. (dane z 2008 r.):

  • przekroczenie o 10 km/h ograniczenia prędkości do 60 km/h karane jest mandatem w wysokości 1600 koron
  • przekroczenie o 25 km/h ograniczenia prędkości do 60 km/h karane jest mandatem w wysokości 6500 koron
  • przekroczenie o 10 km/h ograniczenia prędkości do 60 km/h karane jest mandatem w wysokości 1600 koron
  • przekroczenie o 25 km/h ograniczenia prędkości do 60 km/h karane jest mandatem w wysokości 4900 koron


Kto może nas skontrolować?

  • Policja
  • Państwowy Zarząd Dróg
  • Urząd Celny


Policja norweska nie spisuje protokołów policyjnych z niegroźnych wypadków drogowych, zostawiając ocenę wypadków samym jego uczestnikom i firmom ubezpieczeniowym. Norweskie firmy ubezpieczeniowe posługują znormalizowanym międzynarodowym protokołem powypadkowym, który powinien znajdować się zawsze pojeździe.

Zima w Norwegii

W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg, w razie spodziewanej jazdy po drodze publicznej, pokrytej śniegiem lub lodem w sezonie zimowym, należy mieć łańcuchy dopasowane do kół pojazdu. Powinny być wykonane z metalu, pasować do warunków jazdy i być wytrzymałe na trudy podroży po zimowej nawierzchni. Zawsze najlepiej założyć opony z łańcuchami przed rozpoczęciem jazdy na trudnym odcinku drogi. Dużo trudniej to wykonać, po ugrzęźnięciu w miejscu w norweskich górach. W sezonie zimowym dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 t zalecany jest bieżnik o głębokości co najmniej 5 mm.

Przed szczególnie niebezpiecznymi odcinkami drogowymi oraz za nimi, Państwowy Zarząd Dróg wyznaczył miejsca postojowe na założenie łańcuchów. Zostały one oznakowane specjalnymi znakami drogowymi. Z postojów odgarniany jest śnieg i są one dostatecznie duże, by mogła tam zaparkować ciężarówka z przyczepą w czasie zakładania lub zdejmowania łańcuchów.

Zestawy składające się z pojazdu ciężarowego i naczepy powinny być wyposażone w co najmniej siedem łańcuchów, jeśli ciężarówka ma koła bliźniacze na osi napędowej: Jeden łańcuch musi być dopasowany do koła przedniego ciężarówki, cztery łańcuchy mają być dopasowane do jej kół napędowych, a dwa łańcuchy – dopasowane do kół przyczepy. Jeśli pojazd ma pojedyncze koła na osi napędowej lub używane są łańcuchy podwójne, wystarczy pięć łańcuchów (dwa muszą być dopasowane do osi napędowej).

Trudne warunki drogowe sprawiają, że niektóre drogi mogą być zamknięte w okresie zimowym lub na noc. Na innych odcinkach mogą być wprowadzone czasowe zakazy jazdy ciężkich pojazdów, a pojazdy, które ugrzęzły na drodze i stanowią przeszkodę dla ruchu drogowego mogą zostać przymusowo usunięte i wzięte pod zastaw do czasu zwrócenia kosztów poniesionych przez służby publiczne w związku z ich usunięciem. Na jeszcze innych odcinkach pojazdy zbiera się w kolumny, na czele której jedzie odśnieżarka. Są one oznaczone odpowiednim znakiem.

Należy wybierać drogi główne, nawet wtedy, gdy wiąże się to z opłatami za przejazd oraz promy – nie ma na nich ryzyka ugrzęźnięcia. Warto też korzystać z informacji o drogach i warunkach drogowych, dostępnych pod numerem telefonu 175 w Norwegii oraz (+47) 815 48 991 (dla dzwoniących z zagranicy).

Przydatne numery telefonów

  • Straż pożarna: 110
  • Policja: 112
  • Pogotowie ratunkowe: 113


W Norwegii największy dopuszczalny ciężar całkowity pojazdu wynosi 50 t. W okresie roztopów zwykle wprowadzane są ograniczenia nacisku na oś na drogach gminnych, niekiedy także na drogach krajowych i wojewódzkich. Informacje o ograniczeniach można uzyskać pod nr telefonu 175.

Największa dopuszczalna szerokość wynosi 2,55 m, jeżeli nie ustalono mniejszej szerokości przy stawianiu publicznych znaków drogowych lub w spisie dróg. Naczepy z łabędzią szyją mogą mieć szerokość do 3 m.

Więcej informacji o poruszaniu się samochodem ciężarowym po terytorium Norwegii można znaleźć na stronie norweskiego Państwowego Zarządu Dróg, pod adresem www.vegvesen.no/donnadiesel (informacje dostępne w języku polskim).

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!