Mikrochip w oponach ciężarowych Goodyear

2 grudnia 2011, 15:40

Goodyear oferuje pierwszą oponę z mikrochipem RFID, przeznaczoną do pojazdów ciężarowych. Opona do naczep Goodyear Regional RHT II RFID 435/50R19.5 łączy się z internetowym programem do zarządzania oponami Goodyear FleetOnlineSolutions i oszczędza czas potrzebny na monitorowanie opon. Oznacza to m.in. skrócenie przestojów, usprawnienie zarządzania ogumieniem pojazdów i zwiększenie bezpieczeństwa.

Monitorowanie zabrudzonych lub otartych opon na podstawie oznaczeń bocznych jest trudne i czasochłonne. Dzięki technologii RFID można bardzo szybko zidentyfikować każdą oponę, przesuwając ręczny skaner po obwodzie ściany bocznej opony. Informacje są pobierane i zapisywane elektronicznie. Dodatkowo opony wyposażone w RFID łatwiej monitorować w przypadku kradzieży, a także obserwować przez cały okres eksploatacji, łącznie z bieżnikowaniem.

Do zastosowania technologii RFID wybrano opony 435/50R19.5, ponieważ jest to najpopularniejszy rozmiar opon używanych przez operatorów naczep, które umożliwiają maksymalizację załadunku w ramach limitu wysokości naczepy, wynoszącego cztery metry. Kilka dużych flot korzysta z internetowego systemu zarządzania oponami Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS), którego niezbędnym elementem jest ścisły monitoring opon. Dzięki RFID zarządzanie oponami będzie szybsze i dokładniejsze.

Mikrochip jest wprowadzany do opony w procesie produkcji i programowany niepowtarzalnym kodem, który identyfikuje oponę. Za pomocą ręcznego czytnika można odczytać typ i rozmiar opony, a także jej unikatowy numer identyfikacyjny. Autoryzowany serwis Goodyeara lub operatora floty może szybko zeskanować wszystkie opony wyposażone w RFID i zapisać informacje o nich elektronicznie, co oszczędza czas i eliminuje pomyłki. Dodatkową korzyścią jest łatwiejsze zarządzanie stanami magazynowymi nowych, używanych i bieżnikowanych opon.

Holenderska firma Ewals Cargo Care (użytkująca 4300 naczep) testowała opony Goodyear Regional RHT II 435/50R19.5 z technologią RFID i jest bardzo zadowolona z nowego rozwiązania.
– „Współpracowaliśmy z Goodyear przy opracowaniu tych nowych opon. W pierwszych testach znalezienie mikroukładu za pomocą czytnika zajmowało nieco czasu. Teraz opony mają oznaczenia na ścianach bocznych, wskazujące miejsce, w którym znajduje się mikrochip. Dzięki temu producenci naczep wiedzą jak zakładać opony, aby mikroukłady znajdowały się po zewnętrznej stronie. To dodatkowo przyspiesza cały proces” – powiedział Bart van Rens, menedżer ds. kontroli floty w firmie Ewald.


Podczas regularnych kontroli, operator skanuje oponę ręcznym czytnikiem. Opona jest automatycznie rozpoznawana na podstawie informacji zawartych w mikroukładzie i w programie FleetOnlineSolutions. Za pomocą Bluetooth do tego samego systemu podłączony jest miernik ciśnienia powietrza i głębokości bieżnika opony – odczyty z tych urządzeń są automatycznie zapisywane w systemie FOS, przy poszczególnych oponach.

– „Ponosimy straty w wyniku kradzieży opon z naszych naczep. Nawet gdy policja odzyskuje skradzione opony, udokumentowanie ich pochodzenia jest często niemożliwe, ponieważ cyfry na oponie najczęściej są usuwane. Mikrochip RFID jest wbudowany  w oponę, dlatego nie można go usunąć, przy okazji jej nie niszcząc. Oznacza to, że złodzieje nie będą w stanie ukryć pochodzenia opony, dlatego też będą unikać kradzieży opon z logo RFID. Omawiamy z Goodyearem możliwość bardziej widocznego oznaczania tych opon, by zniechęcić złodziei” – zaznaczył van Rens.

Goodyear pracował nad tym systemem przez kilka lat. Ostatnio wykorzystywał go w Mistrzostwach Europy w wyścigach pojazdów ciężarowych FIA. Wszystkie opony Goodyear 315/70R22.5 do wyścigowych pojazdów ciężarowych posiadają układy RFID. System jest wykorzystywany przez Goodyeara do zarządzania oponami podczas wyścigów, a także przez przedstawicieli FIA do celów kontrolnych.

Goodyear przewiduje, że w niedalekiej przyszłości system RFID znajdzie zastosowanie w kolejnych modelach i rozmiarach opon. W tej chwili ogumienie wyposażone w RFID produkowane jest w Luksemburgu, wkrótce będzie je wytwarzał także zakład w Wittlich w Niemczech.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

178.56.113.*, 6 grudnia 2011, 21:49 0 0

435/50R19.5 - to najpopularniejszy rozmiar opon do naczep - jakich i gdzie??? A 385/70 R22,5 to nie???

Odpowiedz

83.15.167.*, 26 stycznia 2012, 9:10 0 0

435/50R19.5 to najpopularniejszy rozmiar do megi
385/70 a co to?
najpopularniejszy jest 385/65 R22.5 :P

Odpowiedz