Nowe opony Goodyear zapewniające dużą nośność

12 grudnia 2011, 13:30

Goodyear wprowadza opony o dużej nośności, w związku z oczekiwanym wzrostem obciążenia przednich osi, wynikającym z wprowadzeniem w 2013 roku normy Euro VI. Możliwość wzrostu obciążenia przedniej osi umożliwi też większy załadunek naczep. Nowa linia opon o zwiększonej nośności obejmuje dziesięć modeli, w tym cztery Goodyear Marathon LHS II + na oś sterującą do przewozów długodystansowych, pięć Goodyear Regional RHS II na oś sterującą oraz oponę Goodyear Regional RHT II do naczep do przewozów regionalnych.

Nowe europejskie przepisy zaostrzają standardy emisji spalin w sposób zbliżony do regulacji wprowadzonych w 2010 roku w USA. Goodyear opracował opony High Load na oś sterującą, by skompensować wzrost obciążenia przedniej osi. Oprócz nowych opon na oś sterującą, linia High Load obejmuje opony do naczep: mogą zwiększyć nośność osi o 1000 kg, umożliwiając obciążenie jej ciężarem dochodzącym do 10 ton.

Opona umożliwiająca 10-tonowe obciążenie

Nową oponę do naczep RHT II 385/65R22.5 zaprezentowano jako prototyp podczas targów branży transportowej IAA Commercial Vehicle Show 2010 w Hanowerze. Za sprawą nowych opon można zastosować wózek dwuosiowy o nośności 20 ton zamiast typowego, 24-tonowego wózka trójosiowego. Umożliwiają to pony 385/65R22.5 z indeksem nośności 164 (czyli 5 ton), zamiast typowego 160 (4,5 tony). W przypadku ciągnika 4×2 z 20-tonową naczepą typu tandem, nośność wynosi 38 ton, zaś w przypadku ciągnika 4×2 z naczepą trójosiową – 40 ton, jednak wózek typu tandem jest o tonę lżejszy niż jego trójosiowy odpowiednik. Naczepa wyposażona w taki wózek charakteryzuje się wysoką nośnością, przy znacznie niższym koszcie zakupu i użytkowania, niż większość konwencjonalnych naczep trójosiowych.

Technologie Interlaced Strip i FuelMax

Technologia Interlaced Strip, to wzmocnienie opasania w czole opony, składające się z warstwy stali na czole opony. Pozwala to na zwiększenie nośności opony nawet o 7 proc. Przy produkcji opony opasanie nakładane jest spiralnie i przeplata się samo ze sobą przy każdym obrocie, co zwiększa nośność. Dodatkową korzyścią jest mniejsze odkształcanie osnowy podczas ugięcia oraz równomierny rozkład ciśnienia powietrza przez cały okres eksploatacji opony, co sprzyja lepszemu profilowi zużycia.

Nie we wszystkich oponach serii High Load wykorzystano technologię Interlaced Strip, lecz wszystkie mają nowy kształt wnętrza opony, umożliwiający uzyskanie dodatkowej nośności. Goodyear Marathon LHS II + wzbogacono o technologię FuelMax: redukuje ona opory toczenia, ułatwiając oszczędność paliwa. Podstawą tej technologii są mieszanki bieżnika o dużej zawartości krzemionki oraz nowa technologia Silefex. Silefex to mieszanka bieżnika, zawierająca specjalną kompozycję krzemionkowych wypełniaczy i naturalnej gumy.


Nośność osi przedniej pozwalają zwiększyć dwa inne rozmiary: 355/50R22.5 Marathon LHS II + oraz 375/50R22.5 Marathon LHS II. Średnica opony 355/50R22.5 Marathon LHS II + jest porównywalna z 295/60R22.5, a jej nośność wynosi 7500 kg na oś, w porównaniu do 6700 kg przy tym samym ciśnieniu powietrza. Ciśnienie powietrza w oponie High Load wynosi 7,8 bara w porównaniu do 9,0 bara przy tym samym obciążeniu, w oponie konwencjonalnej.

Opona 375/50R22.5 Marathon LHS II ma średnicę porównywalną z oponą 315/60R22.5 i nośność 8000 kg na oś, w porównaniu do 7100 kg przy tym samym ciśnieniu powietrza. Ciśnienie powietrza w nowej oponie wynosi 7,75 bara w porównaniu do 9,0 bara przy tym samym obciążeniu i oponie konwencjonalnej.

Redukcja ciśnienia powietrza o 15% przy tym samym obciążeniu oznacza większy komfort jazdy kierowcy i potencjalnie mniejsze ryzyko uszkodzenia ładunku.  Ponadto mniejszy jest nacisk na nawierzchnię, co przekłada się na mniejsze zużycie nawierzchni. Wszystkie wymienione opony można pogłębiać i bieżnikować.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!