Scania Opticruise do jazdy w terenie

, 19 grudnia 2011, 11:23

Układ Scania Opticruise został uzupełniony o tryb dopasowujący strategię zmiany biegów do jazdy w warunkach terenowych. Tryb terenowy (Off-road) stanowi standardowe wyposażenie pojazdów przeznaczonych do użytkowania w terenie i jazdy po miękkich lub sypkich podłożach, charakteryzujących się dużym oporem toczenia.

Scania Opticruise zawiera takie funkcje, jak tryb manewrowy, umożliwiający precyzyjną kontrolę nad pojazdem przy małych prędkościach jazdy i funkcja rozkołysania (aktywowana automatycznie, gdy koła napędowe zaczynają buksować).

By dostosować działanie skrzyni biegów do indywidualnych potrzeb, w stacji obsługi Scania można programować niektóre parametry Opticruise. Można na przykład wyłączyć tryb dynamiczny oraz funkcję kickdown lub przeprogramować domyślny bieg początkowy.

W trybie terenowym układ sterowania jak najdłużej utrzymuje wyłączone sprzęgło, by unikać przerw w przekazywaniu momentu obrotowego do kół, co wiąże się z utratą siły napędowej. Ograniczenie liczby zmian biegów uzyskano przez poszerzenie zakresu wykorzystywanych obrotów silnika. Jednocześnie zmiany biegów są szybsze, nawet kosztem komfortu. Opticruise w wersji z pedałem sprzęgła działa w identyczny sposób.

Tryb dynamiczny (Power) wykorzystuje prędkość obrotową, przy której silnik rozwija maksymalną moc. Zużycie paliwa jest nieco wyższe, ale pojazd szybciej pokonuje wzniesienia oraz krócej niż w trybie standardowym zmienia biegi.

Tryb standardowy służy uzyskaniu jak najniższego zużycia paliwa. Układ sterowania dąży do utrzymywania prędkości obrotowej, przy której silnik rozwija maksymalny moment obrotowy.

Do wyboru wszystkich trybów jazdy służy pierścieniowy przełącznik na dźwigni sterującej układu Opticruise. Aktualnie wybrany tryb sygnalizuje wyświetlacz w zestawie wskaźników. By włączyć tryb manewrowy, należy na kilka sekund nacisnąć dźwignię sterującą Opticruise ku dołowi. Tryb manewrowy jest dostępny we wszystkich trybach jazdy, jego włączenie jest sygnalizowane pojawieniem się litery „m” na wyświetlaczu. Przycisk w podłodze, umieszczony po lewej stronie kolumny kierownicy, uruchamia program redukcji biegów, który zapewnia maksymalną skuteczność hamowania silnikiem i hamulcem wydechowym, bez aktywowania zwalniacza.


Wszystkie elementy sterujące funkcjami mającymi wpływ na przyczepność kół napędowych (blokada mechanizmu różnicowego, układ przeciwpoślizgowy i zmiana rozkładu obciążenia osi) są zgrupowane w jednym module deski rozdzielczej. Z obydwu stron przełącznika obrotowego umieszczono przyciski podnoszenia osi wleczonej lub zmiany rozkładu obciążenia pomiędzy osi składowe osi wielokrotnej. Stan każdej blokady mechanizmu różnicowego, uruchomionej obrotowym włącznikiem, jest sygnalizowany na wyświetlaczu.

W pojazdach z elektronicznie sterowanym układem hamulcowym (EBS), system przeciwpoślizgowy oferuje następujące funkcje:

  • terenowy tryb działania układu przeciwpoślizgowego (sygnalizowany symbolem na wyświetlaczu),
  • kontrolowanego poślizgu kół (umożliwiający doświadczonym kierowcom „poszukiwanie” maksymalnej przyczepności kół), zależnego od pozycji pedału przyspieszenia (mocniej wciśnięty pedał – większy dopuszczalny poślizg),
  • większa precyzja redukcji momentu obrotowego silnika (zapobiega spadkowi ciśnienia doładowania, by uniknąć niepotrzebnej zmiany biegu na niższy podczas jazdy pod górę na śliskim podłożu).

     

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!