Kolejny udany rok dla Solarisa

, 27 lutego 2012, 11:01

Polski producent autobusów, trolejbusów i tramwajów może zaliczyć kolejny rok do udanych. W 2011 roku firmie Solaris Bus & Coach S.A. udało się sprzedać 1205 pojazdów, o 85 więcej, niż we wcześniejszym roku. Przychody spółki, w porównaniu z 2010 r., wzrosły o 17,3 proc. Przedsiębiorstwo ma ponad 50-procentowy udział w rynku autobusów miejskich w Polsce, zajmuje również wysokie pozycje w Niemczech, Francji, Szwecji, Czechach i Włoszech.

Sprzedaż autobusów i trolejbusów marki Solaris w sztukach, w latach 2002-2011
Sprzedaż autobusów i trolejbusów marki Solaris w sztukach, w latach 2002-2011


Sprzedaż w Polsce

W 2011 r. Solarisowi po raz pierwszy udało się sprzedać w Polsce ponad 500 autobusów w jednym roku. 516 pojazdów (w tym 25 trolejbusów) zagwarantowało firmie utrzymanie pozycji lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich, z 53-procentowym udziale w rynku. Największe zamówienia zrealizowano dla Warszawy (148 sztuk), Poznania (59 sztuk), Łodzi (45 sztuk) i Białegostoku (35 sztuk).


Udział firmy Solaris w rynku autobusów niskopodłogowych w Polsce w roku 2011 (źródło JMK Analizy Rynku autobusów)
Udział firmy Solaris w rynku autobusów niskopodłogowych w Polsce w roku 2011 (źródło JMK Analizy Rynku autobusów)



Wyniki zagranicą

Największą popularnością poza granicami naszego kraju Solaris cieszy się w Niemczech. W 2011 roku trafiło tam 248 pojazdów z Bolechowa, co dało firmie 10-procentowy udział w tamtejszym rynku autobusów miejskich, co jest najlepszym wynikiem wśród nie-niemieckich producentów autobusów. Pojazdy spod Poznania licznie zamawiano także we Francji, Szwecji, Czechach, i Włoszech (12-procentowy udział w rynku).

Sprzedaż firmy Solaris w sztukach w roku 2011
Sprzedaż firmy Solaris w sztukach w roku 2011


Solidne tramwaje

Tramwaj Solaris TraminoW 2011 roku Solaris rozpoczął realizację kontraktu na dostawę 45 tramwajów dla Poznania. Każda z pierwszych piętnastu sztuk pokonała już ponad 80 000 km – poznańskie MPK bardzo dobrze ocenia ich dyspozycyjność techniczną, kształtującą się na poziomie 99 proc.

– „Wysoka dyspozycyjność techniczna tramwajów dla poznańskiego MPK jest potwierdzeniem naszych kompetencji nie tylko na rynku autobusowym i trolejbusowym, ale także w segmencie branży pojazdów szynowych” – powiedział Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej MPK w Poznaniu.


Spółka podpisała w lipcu umowę z przewoźnikiem tramwajowym w Jenie w Niemczech na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów. Realizacja zamówienia zaplanowana jest na rok 2013.

– „Nasza oferta została uznana za najlepszą spośród kilku zgłoszonych do przetargu. Pojazdy marki Solaris są już znane w Jenie, ponieważ w latach 2009-2011 dostarczyliśmy tam czternaście autobusów. Ich jakość i niezawodność z pewnością były dobrymi referencjami dla naszej oferty tramwajowej. Zwycięstwo w przetargu na dostawę tramwajów przez polską firmę na niemieckim rynku to z pewnością ogromny sukces, ale także ogromna odpowiedzialność. Mamy również nadzieję, że to obiecujący początek dla sprzedaży naszych tramwajów na rynkach europejskich” – tłumaczyła Solange Olszewska, Prezes Zarządu firmy Solaris.
 

Nowa era

Elektryczny autobus Solaris Urbino electricW 2011 roku firma zaprezentowała elektryczną wersję Urbino electric. Baterie o pojemności 120 kW umożliwiają pokonanie do 100 km na jednym ładowaniu, a ich napełnienie z terminala ładowania 3*400 V 63A trwa do 4 godzin przy założeniu, że baterie są całkowicie rozładowane.

– „Kilka tygodni po premierze mieliśmy bardzo dużą liczbę zapytań od klientów o możliwości dostaw tego pojazdu. Jedno z miast Europy zachodniej myśli nawet w perspektywie kilku lat o całkowitej zamianie dotychczasowych autobusów spalinowych na autobusy elektryczne. Na razie to wstępna, ale bardzo obiecująca faza rozmów – mówi Małgorzata Olszewska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Solaris”.

Jednym z pierwszych przewoźników, którzy będą testować w regularnym ruchu miejskim Solarisa Urbino electric będzie poznańskie MPK.

– „Prawdopodobnie uda się zgrać kursowanie autobusu elektrycznego w Poznaniu z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Dzięki temu będziemy mogli zaprezentować nowoczesną polską technologię kibicom z całej Europy” – powiedziała Solange Olszewska, Prezes Zarządu firmy Solaris – „Uważam, że to prawdziwa rewolucja  w komunikacji miejskiej, a przynajmniej duży krok w kierunku zmiany myślenia o pojazdach elektrycznych. Jeszcze niedawno wydawały się one odległą wizją przyszłości. Jednak my już dzisiaj prezentujemy taki pojazd, który mamy nadzieję, uczyni nasze miasta bardziej przyjaznymi dla mieszkańców, ograniczając hałas i emisję szkodliwych spalin” – dodała.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!