Jak wynika z danych zebranych przez operatora viaTOLL, wśród zarejestrowanych w systemie pojazdów wzrasta udział tych, które spełniają ostrzejsze normy emisji spalin (Euro 4, Euro 5 i Euro 6), a spada odsetek tych najstarszych i najmniej ekologicznych.
Przed wprowadzeniem systemu viaTOLL przewoźnicy używali starszych pojazdów do obsługi tras krajowych, a nowszych do transportu międzynarodowego. Ta sytuacja zaczęła się zmieniać. Motywatorem zmian może być fakt, że obowiązujące w Polsce stawki opłat elektronicznych są nawet dwukrotnie niższe dla pojazdów emitujących do atmosfery najmniej szkodliwych substancji.
Nowych przybywa, starych ubywa
W połowie listopada ubiegłego roku w systemie zarejestrowanych było 600 000 pojazdów. W ciągu kolejnych 90 dni przybyło jeszcze 100 000 aut. Poniżej zaprezentowano udział poszczególnych grup pojazdów zarejestrowanych w systemie viaTOLL w podziale na klasę emisji spalin Euro:
Norma emisji | Udział w lutym 2012 | Udział w listopadzie 2011 |
---|---|---|
Euro 6 | 0,22% | 0,20% |
Euro 5 | 24,55% | 23% |
Euro 4 | 14,41% | 14% |
Euro 3 | 32,93% | 33% |
Euro 2 | 18,78% | 20% |
Euro 1 | 3,89% | 4% |
Euro 0 | 5,22% | 5,8% |
„Dane dotyczące rejestracji pokazują wyraźną tendencję: zmniejsza się udział pojazdów spełniających starsze normy emisji spalin takie jak Euro 3, Euro 2 i starsze. Jednocześnie zwiększa się odsetek najnowszych samochodów ciężarowych i autobusów (zwłaszcza tych z Euro 5). To duża zmiana, ponieważ zanim wprowadzony został system viaTOLL do transportu wewnątrz kraju kierowano najstarsze pojazdy. viaTOLL ma wpływ także na unowocześnienie floty samochodowej kierowanej przez nasz kraj tranzytem przez zagranicznych przewoźników. Przewidujemy, że ta tendencja utrzyma się, a nieekologicznych samochodów będzie coraz szybciej ubywać” – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny firmy Kapsch, która jest operatorem systemu.
Najcięższych najwięcej
W ciągu ostatnich trzech miesięcy nie zmienił się znacząco udział pojazdów o określonej kategorii wagowej. Nadal blisko 70% wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t – z przyczepą lub bez. Drugą pod względem liczebności grupę (12%) stanowią pojazdy o DMC od 3,5 t do 12 t. Natomiast 5,6% udział ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,14% to autobusy. Przybyło samochodów osobowych i dostawczych z przyczepą tworzących zestaw o DMC > 3,5t. Jest ich obecnie 6,54% (wcześniej 5,6%).
Przewaga rejestracji krajowych
W systemie viaTOLL rośnie udział pojazdów zarejestrowanych przez firmy zagraniczne (z 30 na 33%). Wśód nich węgierskich rejestracji jest teraz więcej niż łotewskich. Poza tym w pierwszej dziesiątce nie zaszły żadne istotne zmiany. Najwięcej rejestracji dokonali:
Kraj pochodzenia | Udział w lutym 2012 | Udział w listopadzie 2011 |
---|---|---|
Niemcy | 19,44% | 17,7% |
Litwa | 11,08% | 12,3% |
Rosja | 9,46% | 10,2% |
Ukraina | 9,01% | 9,7% |
Czechy | 8,9% | 9,4% |
Białoruś | 5,57% | 6% |
Słowacja | 4,9% | 5,2% |
Węgry | 4,2% | 3,5% |
Łotwa | 3,53% | 3,9% |
Rumunia | 3,37% | 2,8% |
Litwini inwestują w tabor, Niemcy wręcz przeciwnie
Kierowcy niemieccy nadal dysponują nowoczesną flotą, ale udział nowoczesnych pojazdów (Euro 4, Euro 5 i Euro 6) spadł z 70 do 61%. W przypadku pojazdów z pozostałych krajów widać przeciwne tendencje. Największe „odmłodzenie” taboru zanotowano u przewoźników Litewskich: skok z 20% na 49%.
Poniżej prezentujemy udział pojazdów spełniających klasę emisji spalin Euro 4 lub wyższą w największych grupach przewoźników zagranicznych zarejestrowanych w systemie viaTOLL:
Kraj przewoźnika | Udział w lutym 2012 | Udział w listopadzie 2011 |
---|---|---|
Niemcy | 61% | 70% |
Czechy | 54% | 53% |
Słowacja | 53,7% | 52% |
Litwa | 49,4% | 20% |
Białoruś | 49,3% | 48% |
Rosja | 39,8% | 36% |
Ukraina | 22,6% | 21% |
Komentarze