Marka DAF zaprezentowała nową generację swoich pojazdów ciężarowych. Modele XF, XG i XG+ oferują ciekawe rozwiązania techniczne, zarówno z zakresu bezpieczeństwa, ekologii (dostosowując gamę jednostek napędowych do aktualnych norm emisji spalin) i ekonomii (silniki o zredukowanym o 10% zużyciu paliwa). Pierwsze pojazdy DAF nowej generacji wyjadą z fabryki w październiku 2021.
– Ciężarówki w Europie mogą być teraz dłuższe. Daje to producentom większą swobodę w projektowaniu pojazdów nowej generacji o zoptymalizowanej aerodynamice. I to jest dokładnie to, co Komisja Europejska miała na myśli, wprowadzając nowe środki i rozporządzenie wymiarowe – przesuwanie granic w zakresie efektywności paliwowej, emisji spalin i bezpieczeństwa, a także komfortu kierowcy – mówi Harry Wolters, President DAF Trucks.
Nowy XF, XG i XG+: silniki
Zacznijmy od tego, co pod maską nowych modeli DAF. Modele XF, XG i XG+ zostały wyposażone w silniki PACCAR MX-11 o pojemności 10,8l i MX-13 o pojemności 12,9l, w których zostały zastosowane m.in. nowe głowice, tłoki, bloki cylindrów i nowe wtryskiwacze, które pozwalają na uzyskanie wyższego ciśnienia w cylindrach. Zmieniono również układ oczyszczania spalin, który został przeprojektowany, aby zapewnić najkrótszą drogę spalin z silnika do wlotu w układ EAS celem uzyskania najniższych strat temperatury i osiągnięcia wyższej wydajność oczyszczania spalin.
W rezultacie tych zmian nowe silniki PACCAR MX-11 i MX-13 mają niższy poziom emisji CO2 oraz niższą wagę o 10-15 kg. Nowe jednostki w wersji o mocy 530 KM osiągają moment obrotowy 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym biegu. Nowa turbosprężarka HE400 przez lepsze zarządzanie powietrzem zwiększyła elastyczność jednostki. Maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny od 900 obr./min.
Wraz z paletą nowych silników, DAF wprowadza zdalne aktualizacje oprogramowania silnika i układów oczyszczania spalin, modułu ECU pojazdu, centralnej bramy bezpieczeństwa (CSG) i systemu DAF Connect.
DAF XF, XG i XG+ nowej generacji – skrzynia biegów
Nowe ciężarówki DAF są wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, która dobiera bieg przy ruszaniu w zależności od obciążenia. Skrzynia posiada również funkcje predykcyjne oraz funkcję szybkiego ruszania (jako opcja).
Modele XF, XG i XG+ są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, w której zastosowano automatyczny dobór biegu przy ruszaniu w zależności od obciążenia, zaawansowane funkcje predykcyjne oraz (opcjonalnie) funkcję szybkiego ruszania. W celu uzyskania większej wydajności układu napędowego zastosowano tylne osie o niskim poziomie oleju i nowe łożyska mechanizmu różnicowego.
Masa własna nowej generacji ciągnika XF 4×2 w najczęściej spotykanej specyfikacji wynosi 6912 kg, co zdaniem producenta jest dobrym wynikiem. Systemy wspomagania kierowcy tj. tempomat Predictive Cruise Control 3 z funkcjami EcoRoll i Preview Downhill Speed Control mają zapewniać wzrost wydajności.
Nowy DAF bardziej aerodynamiczny
W nowych modelach popracowano również na aerodynamiką. Kierownice powietrza zapewniają lepszą aerodynamikę pod kabiną i w komorze silnika oraz wyższą wydajność modułu chłodzącego. Nowy silnik i technologie oczyszczania spalin, oraz funkcje zarządzania ciepłem odpowiadają za 3% dodatkowego obniżenia zużycia paliwa z całkowitej wartości wynoszącej 10%.
– Naszym celem było stworzenie najbardziej energooszczędnego samochodu ciężarowego w historii. Aerodynamika odegrała kluczową rolę, wykorzystywaliśmy wysoce zaawansowane symulacje komputerowe i testy w pełnej skali. Badaliśmy różne kształty, w tym jeden z dużym nosem i wbrew temu, czego można by się spodziewać, dowiedzieliśmy się, że taki kształt daje niewielkie korzyści, za to istotnie podnosi wagę pojazdu. Podsumowując, nie ma tu żadnej przewagi, ponieważ pole widzenia i zwrotność również są dalekie od optymalnych w tak skonfigurowanych pojazdach – wyjaśnia Harry Wolters.
Nowe systemy bezpieczeństwa w pojazdach DAF
Nowością w pojazdach DAF jest system kamer Digital Vision, który zastępuje lusterka – podobnie jak to miało miejsce w przypadku Mercedesa Actros. Kamery mają zwiększony zakres widzenia i poprawiają aerodynamikę. W funkcjach znajdziemy m.in. automatyczne panoramowanie, czyli podążanie za tylną częścią naczepy podczas pokonywania zakrętu, czy nakładanie znaczników wyświetlających dodatkowe informacje na temat długości pojazdu. Kamery są składane i ogrzewane, więc zlodowacenie w zimie nie powinno się ich imać.
Oprócz kamer bocznych jest jeszcze Corner View – kamera zastępująca lusterko krawężnikowe i lusterko przednie zapewniające większe pole widzenia niż w przypadku tradycyjnego rozwiązania. Wyświetlacz systemu kamer jest zamontowany na słupku A pasażera.
W celu zwiększenia zakresu bezpośredniego widzenia modele XF, XG i XG+ zostały wyposażone w dużą szybę przednią, która została niżej umieszczona. Opcjonalnie dostępne jest okno widoku umieszczone w drzwiach pasażera, które zwiększa zakres widoczności i niweluje martwe pole w tym miejscu.
W nowych modelach (w każdej wersji) znajdziemy również pełne oświetlenie LED od świateł do jazdy dziennej, przez światła mijania aż po boczne światła obrysowe i przeciwmgielne z funkcją automatycznego wyboru oświetlenia.
Nowa konstrukcja „body-in-white” posiada pochłaniające energię uderzenia elementy na przegrodzie czołowej oraz tylne strefy zgniotu w pełni zintegrowane z tyłem kabiny, które zapewniają ochronę przed przemieszczającymi się ładunkami. W prezentowanych modelach DAF zastosowano również system przesunięcia kabiny ProCaDis, który pozwala na jej kontrolowane przesunięcie na podwoziu o 400 mm w celu zapobiegnięcia jej odłączeniu i pochłonięcia energii uderzenia.
W XF, XG i XG+ dostępna jest cała gama układów aktywnego bezpieczeństwa m.in. układ wspomagania hamowania, awaryjne światła hamowania, elektroniczny hamulec postojowy, który włącza hamulce automatycznie po wyłączeniu silnika, system hamulca przyczepy/naczepy włączający niezależnie hamulce przy naczepy przy niskiej prędkości, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i nowa wersja awaryjnego układu hamulcowego AEBS-3, który może autonomicznie wyhamować pojazd. Na pokładzie znajdziemy również system City Turn Assist wykrywający innych użytkowników dróg i obiekty po stronie pasażera.
Nowy DAF XF, XG i XG+: wnętrze
Zacznijmy od podania kilku liczb. W nowym XF kabinę wydłużono o 160 mm, ma o 75 mm niżej położoną podstawę w porównaniu z modelami XD Space Cab i Super Space Cab. Wysokość wnętrza mieści się w przedziale od 1900 do 2075 mm w zależności od miejsca. Nowe modele XG i XG+ oprócz wydłużonego przodu, jak w XF, mają również 330 mm dłuższą tylną część kabiny. Wnętrze XG ma wysokość od 1980 do 2105 mm, natomiast XG+ oferuje 2220 mm wysokości kabiny.
Konstrukcja kabiny pozwoliła na zwiększenie zakresu regulacji kolumny kierownicy, która jest obecnie zbliżona do tej, jaką zajmuje się w samochodzie osobowym. W XG i XG+ dostępne są opcjonalnie obrotowe fotele kierowcy i pasażera, które mają również zwiększony zakres regulacji.
W standardzie fotel pasażera jest składany, co poprawia widoczność w połączeniu z drzwiami z dodatkowym oknem. Na desce rozdzielczej znajdziemy 12-calowy środkowy wyświetlacz oraz opcjonalny 10-calowy ekran dotykowy, przy pomocy którego możemy włączać poszczególne funkcje pojazdu. Na środkowym wyświetlaczu kierowca może wybrać jeden z dwóch wzorów układów i cztery poziomy informacji. Ustawienia wyświetlania można dostosować do własnych potrzeb.
W prezentowanej generacji pojazdów DAF, łóżka we wszystkich wersjach mają długość 2,2m i szerokość, co najmniej, 80 cm. W opcji znajdziemy elektrycznie regulowane łóżko Relax Bed. Tylny panel sterowania umożliwia obsługę, z poziomu łóżka, oświetlenia, przycisk alarmu, który uruchamia klakson i światła awaryjne, klimatyzacji, głośników, okien i luku dachowego oraz tryb monitoringu, który włącza system Direct Vision i Corner Eye (w przypadku opcji z kamerami zamiast lusterek).
W modelach XG i XG+ zastosowano oświetlenie ambientowe obejmujące 15 diod LED i listew świetlnych. Natężenie światła i kolor można regulować. Pojazdy XF, XG i XG+ są standardowo wyposażone w system automatycznej regulacji temperatury, natomiast w opcji mamy w pełni zautomatyzowany układ klimatyzacji. Nowością jest w pełni zintegrowany układ klimatyzacji postojowej, dostępny jako opcja w modelu XG+.
Nowe platformy zaprojektowane pod przyszłe napędy
W modelach XF, XG i XG+ zastosowano nową platformę przygotowaną do użycia silników napędzanych paliwami alternatywnymi. Podwozie zostało dostosowane pod montaż akumulatorów, zbiorników z wodorem, ogniw paliwowych, silników elektrycznych oraz osprzętu hybryd typu “plug-in”. Silniki montowane w nowych modelach są przystosowane do zasilania najnowszymi generacjami biopaliw – w tym GTL i HVO, a także paliwami odnawialnymi typu e-fuels.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej ciągników 4×2, 6×2 oraz podwozi pod zabudowę marka DAF zapowiedziała na ostatni kwartał 2021 roku.
Czy Waszym zdaniem nowe modele XF, XG i XG+ mają szansę na podbój rynku? Piszcie w komentarzach.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 23 lutego 2023, 17:42 0 0
Obecnie najlepsze samochody na rynku
Odpowiedz