Polski autobus elektryczny Pilea – znamy szczegóły techniczne

15 listopada 2021, 14:30

Marka ARP E-Vehicles, która powstała po przejęciu spółki Rafako przez Agencję Rozwoju Przemysłu, na targach Transexpo zaprezentowała swój pierwszy autobus elektryczny Pilea. Nowa polska marka chwali się, że autobus wykonany jest w ok. 60% z polskich komponentów. Przyjrzeliśmy się bliżej nowemu pojazdowi ARP, który odnotował już pierwsze zamówienia. Mamy też wypowiedzi prezesa spółki.

Pilea, czyli owoc fuzji Rafako z ARP

Nie minął rok odkąd została zarejestrowana nowa spółka ARP E-Vehicles po fuzji ARP z Rafako E-Bus. Celem było stworzenie polskiego autobusu elektrycznego, co udało się osiągnąć i to w bardzo krótkim czasie. Pierwszym dzieckiem nowej spółki jest autobus elektryczny Pilea, który wyjeżdża z fabryki w 3 wariantach: jako autobus miejski, podmiejski oraz szkolny. Jak podaje producent, pojazd Pilea został zaprojektowany przez polskich konstruktorów z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Co to oznacza?

Konstrukcja szkieletu została wykonana w technologii samonośnej ze stali nierdzewnej o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych. Poszycie zewnętrzne wykonane jest z aluminium i laminatów poliestrowych, co pozwoliło na uzyskanie niższej masy własnej – 10,2 t i wg. producenta zwiększyło zasięg pojazdu o 10%.

Autobus może mieć długość 8,6 lub 10 metrów, 2,45 metra szerokości i 3,20 m wysokości i zabrać na pokład, w zależności od wersji, od 65 do 85 pasażerów w konfiguracji miejskiej z 23 – 31 miejscami siedzącymi. W wariancie podmiejskim i szkolnym autobus może zabrać od 36 do 48 pasażerów, oferując od 29 do 39 miejsc siedzących.

Baterie są dobierane indywidualnie do danej wersji autobusu i mogą mieć pojemność od 120 do 300 kWh. Umieszczenie modułu baterii w podwoziu pozwoliło na obniżenie środka ciężkości. Ich pojemność pozwala na przejechanie od 150 do ponad 400 kilometrów, w zależności od wersji. Baterie zasilają kanadyjski silnik TM4 wykonany w technologii PMSM – synchroniczny z magnesami stałymi o mocy 245 kW.

– Autobus elektryczny Pilea jest efektem wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów i konstruktorów. Autobus od początku został zaprojektowany i skonstruowany jako polski autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Autobus w większości składa się z komponentów wyprodukowanych w Polsce. Są też wykorzystywane podzespoły takich producentów jak ZF, który dostarcza zawieszenie z układem przeniesienia napędu czy kanadyjski silnik TM4 – mówi Mariusz Wdowczyk, Prezes ARP E-Vehicles.

Autobus Pilea jest wyposażony w system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania, a także własną ładowarkę. Dzięki temu rozwiązaniu do procesu ładowania nie jest potrzebny montaż specjalnej infrastruktury – wystarczy trójfazowe gniazdo 32A/400V. Z zewnętrznych ładowarek można jednak skorzystać np. w przypadku konieczności uzyskania dużej szybkości ładowania.

Producent autobusu podkreśla, że pojazd składa się w ponad 60% z polskich komponentów. Patrząc na listę dostawców można jednak zorientować się, że nie chodzi tu wprost o wyłącznie polskich producentów części, a jedynie dostawców prowadzących biznes (np. produkcję czy działalność dystrybucyjną) w Polsce. Największymi dostawcami, według informacji, które uzyskaliśmy od ARP E-Vehicles są:

  • ICPT – odpowiadający za dostarczenie baterii,
  • Buster – laminaty,
  • Nova Trading – stal,
  • Glaspo – szyby,
  • Webasto – klimatyzacja,
  • Ster / Kiel – siedzenia,
  • Handlopex – koła,
  • SIMS, Pixel – System informacji pasażerskiej, kasowniki, monitoring.
Dane techniczne

– Dbając o zadowolenie klientów zapewniamy również profesjonalną opiekę serwisową w pełnym zakresie. Wykonujemy przeglądy oraz naprawy powypadkowe. Dzięki zastosowaniu diagnostyki zdalnej potencjalne problemy rozpoznajemy natychmiast, zaoszczędzając tym samym czas oraz ograniczając koszty usług serwisowych. Eksperci wsparcia technicznego udzielają informacji telefonicznie, mailowo oraz za pośrednictwem komunikatora wideo. Niezależnie od tego tworzymy sieć autoryzowanych stacji obsługi głównie w oparciu o zakłady komunikacji miejskiej – wyjaśnia Mariusz Wdowczyk.

Są już pierwsze zamówienia

Autobus Pilea w wersji miejskiej był na testach w Koninie, gdzie będzie dostarczany jako pierwszy w Polsce. Na razie pierwszy polski autobus elektryczny będzie obsługiwał linię nocną „100”.

– Autobus został dostarczony do Konina jeszcze w październiku w ramach przeprowadzonego przez MZK Konin postępowania przetargowego. Umowa obejmowała dostawę autobusu wraz z finansowaniem w formie leasingu operacyjnego. Autobusy ARP e-Vehicles budzą olbrzymie zainteresowanie. I to nie tylko autobusy miejskie, ale także i szkolne. ARPeV wygrało bowiem przetarg w gminie Platerów na dostawę autobusu szkolnego. Mamy dziesiątki zapytań o możliwości produkcyjne. Dostawy są jednak uzależnione od rozstrzygnięć kolejnych przetargów na autobusy elektryczne finansowane głównie w ramach programów „Kangur – bezpieczna droga do szkoły” i „Zielony Transport Publiczny” – mówi Prezes ARP E-Vehicles.

– Miasto potrzebowało kompaktowego autobusu, który będzie mógł być wykorzystany do obsługi linii przebiegającej wąskimi ulicami konińskiej starówki, a także na linii nocnej. Największym atutem autobusu Pilea jest jego relatywnie duża pojemność pasażerska (autobus przy długości 8,6 m zabiera na pokład do 65 osób). Ponadto autobus jest niskopodłogowy na całej długości, bez stopni poprzecznych, a baterie zamiast na dachu zamontowane zostały pod podłogą. To z kolei dzięki obniżeniu środka ciężkości przekłada się na stabilność pojazdu i doskonale poprawia jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów. Nowatorskie rozmieszczenie baterii oraz lekka konstrukcja pozwoliły zmniejszyć masę pojazdu i w efekcie powiększyć jego zasięg o ok. 10%. Autobus w  standardowym wyposażeniu posiada udogodnienia takie jak: klimatyzacja, ogrzewanie hybrydowe (elektryczno-olejowe), tablice elektroniczne, monitoring, Wi-Fi, gniazda USB. Oczywiście pojazd przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażony w rampę dla wózków i układ przyklęku – wyjaśnia Mariusz Wdowczyk.

Polska jest obecnie jednym z najbardziej aktywnych krajów na świecie w zakresie projektów i produkcji autobusów elektrycznych. Czy autobus Pilea sprawdzi się w codziennej eksploatacji w transporcie publicznym? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 21 sierpnia 2022, 4:09 0 0

Ciesze side. Niestety chyba nie dozyje do 2050.

Odpowiedz