Alternatywne źródła napędu samochodów ciężarowych w przyszłości z pewnością będą miały znaczny udział w zasilaniu środków transportu. Już dziś koncerny intensywnie pracują nad ich wdrożeniem. Jednym ze sposobów częściowego zastąpienia oleju napędowego jest zastosowanie napędu hybrydowego.
Choć idea połączenia napędu spalinowego oraz elektrycznego nie jest nowa nie miała ona przez długi czas szerszego zastosowania w samochodach ciężarowych. Głównie ze względu na problem z magazynowaniem energii oraz dodatkowej masie silnika elektrycznego i akumulatorów. Od dawna taki napęd stosowany jest w ciężkich maszynach gdzie silnik spalinowy służy jako napęd generatora, który zasila elektryczne silniki. W przypadku samochodów koncepcja połączenia dwóch źródeł napędu jest zupełnie inna.
Zamiast szeregowego połączenia napędów w ciężarówkach stosuje się układ równoległy, który polega na tym, że silnik elektryczny znajduje się za sprzęgłem i przed skrzynią biegów. Taka koncepcja pozwala na napęd wyłącznie silnikiem spalinowym bądź elektrycznym lub obydwoma jednocześnie. Energia zasilająca silnik elektryczny pochodzi z litowo-jonowych akumulatorów, które ładowane są podczas hamowania lub w niewielkim stopniu wolnego toczenia się pojazdu. Silnik elektryczny działa wówczas jak prądnica.
Efektywna jazda hybrydową ciężarówką wymaga zrozumienia filozofii układu napędowego i dopasowania do niej stylu jazdy. Nie bez przyczyny hybryda znalazła główne zastosowanie w dystrybucyjnej ciężarówce, która w znacznej mierze porusza się w ruchu miejskim. Właśnie tam najpełniej można wykorzystać właściwości układu napędowego i osiągnąć największe oszczędności paliwa, które według producenta mogą wynosić nawet 10-15%. Im więcej pracuje silnik elektryczny, tym oszczędniejsza jest jazda.
Układem napędowym steruje komputer, który decyduje o tym, czy samochód napędza silnik spalinowy, elektryczny czy obydwa jednocześnie. Co jest logiczne wykorzystanie silnika elektrycznego zależy od stopnia naładowania akumulatorów.
Komentarze