Zwiastun nowej generacji Unimoga

9 lipca 2012, 11:22

Mercedes-Benz Special Trucks pozwala spojrzeć w przyszłość technologii Unimoga, prezentując nowatorski napęd o klasie emisji spalin Euro VI na kompaktowym podwoziu. Pojazd ten stworzono na bazie średniego typu U 400. Ten uniwersalny nośnik narzędzi jest często stosowany w regionach wrażliwych ekologicznie. Rozwiązanie to, obok układu napędowego, jest jednym z pierwszych sygnałów technologii i kompaktowych wymiarów, jakie Mercedes-Benz zamierza zastosować w przyszłym Unimogu. Seryjna produkcja tego modelu ruszy w nadchodzącym roku.

Nowa generacja przyjaznych dla środowiska i ekonomicznych silników

W celu osiągnięcia normy Euro VI w Unimogu zastosowana zostanie nowa generacja silników OM 934/936 o pojemności skokowej 5,1 lub 7,7 l i z czterema lub sześcioma cylindrami, wyprodukowanych przez Mercedes-Benz. Generacja ta będzie nosiła nazwę BlueEfficiency Power. Zespoły napędowe charakteryzują się przyjaznością dla środowiska, niskim poziomem emisji spalin, a także trwałością, niewielkim zużyciem paliwa, dodatkami AdBlue i olejem silnikowym, a także długimi okresami pomiędzy kolejnymi przeglądami.

Liczne udoskonalenia techniczne

Nowe silniki przekonują udoskonaleniami technicznymi. Głowica cylindra z czterema zaworami na każdy cylinder dzięki dużemu zawirowaniu powietrza wewnątrz ma zapewnić szybkie reagowanie na pedał gazu. Głowica cylindra i skrzynia korbowa połączone są ze sobą za pomocą sześciu śrub na każdy cylinder. Skutkuje to sztywnym i tym samym stabilnym zespoleniem. Znajdujące się na górze dwa wałki rozrządu do uruchamiania zaworów są zbudowane i oparte na wydrążonym wałku ze zmniejszonymi popychaczami. Konstrukcja tego rodzaju jest lżejsza i stabilna.

Do udoskonaleń nowego OM 936 należy VCP (Variable Camshaft Phase). Pod tym pojęciem kryje się regulowany wał rozrządu. Regulacja ma umożliwić łatwiejszą regenerację filtra cząstek stałych. Jeżeli konieczna będzie regeneracja, to czasy otwarcia zaworów dostosowane zostaną do wyższego poziomu temperatury w ciągu spalinowym.

Przy przetwarzaniu spalin w przypadku obu silników postawiono na technologię BlueTec-6– zamknięty filtr cząstek w połączeniu z systemem SCR, stosowanym od lat przez Mercedes-Benz, uzupełniają się. Zastosowanie technologii BlueTec-6 sprawia, że emisje cząstek zredukowane są do prawie zerowego poziomu wykrywalności, a emitowany tlenek azotu dzięki wtryskowi AdBlue w dołączonym katalizatorze SCR ulega rozkładowi na nieszkodliwe składniki powietrza.

Wysoki moment obrotowy silników już przy niskich obrotach umożliwia niezależne i ekonomiczne nabieranie mocy przy obrotach niewiele wyższych od tych na biegu jałowym. Jest to istotne w przypadku typowego zastosowania pojazdu jako nośnika urządzeń, gdzie najważniejsze są: duża siła pociągowa i wytrzymałość.

 

Jeszcze większa moc nowego Unimoga

 


Nowy Unimog czerpie korzyści ze zmniejszenia rozmiarów jednostek napędowych: czterocylindrowy OM 934 ma wydajność, jaką do tej pory osiągały tylko silniki sześciocylindrowe. Jest on również wbudowany w bazę pojazdu.

Dzięki nowym silnikom zwiększy się także moc Unimoga. Po raz pierwszy Unimog z silnikiem sześciocylindrowym osiąga moc 220 kW (299 KM). Przenoszenie mocy w nośniku urządzeń z napędem na cztery koła następuje poprzez skrzynię biegów znaną z innych modeli Unimoga. Została ona wzmocniona, tak jak osie przednie, i dostosowana do zwiększonego do 1200 Nm momentu obrotowego. Dzięki konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy i większemu dopuszczalnemu obciążeniu osiągnięto jepszy bilans powierzchni ładunkowej niż w obecnym modelu.

Nowe części pojazdu, takie jak filtr cząstek stałych do silników diesla i bardziej wydajne silniki z większymi systemami chłodnic, wiążą się z większą masą pojazdu. Aby temu zaradzić, projektanci modelu Unimog konsekwentnie wdrażali zoptymalizowaną wagowo konstrukcję, nie naruszając przy tym legendarnej stabilności i wytrzymałości modelu. Dotyczy to chociażby otworów w ramach oraz zastosowania kół aluminiowych. Koła z metali lekkich sprawdziły się już w samochodach ciężarowych używanych na budowach i do celów komunalnych. Niezmienioną powierzchnię ładunkową zapewnia także nieznaczne podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej.

Większa kompaktowość dzięki umiejętnemu rozmieszczeniu komponentów

Znaczna wielkość silnika o klasie emisji spalin Euro VI, wynikająca z dużych rozmiarów chłodnicy i dodatkowych filtrów cząstek stałych, została zrekompensowana przez projektantów poprzez nowe ułożenie komponentów. Elementy chłodzenia zostały zainstalowane w dwóch miejscach podwozia. Większe zapotrzebowanie na chłodzenie silnika w przypadku klasy emisji spalin Euro VI spełnia między innymi zoptymalizowany opływ powietrza wokół silnika. Nowa koncepcja chłodzenia umożliwia także łatwiejsze serwisowanie.
W porównaniu z obecnym modelem rozstaw kół w nowym Unimogu zmniejszy się o nawet osiem centymetrów.

Rzut oka w przyszłość

Mimo konieczności zwiększenia rozmiarów pojazdu w celu spełnienia wymogów Euro VI model Unimog zachował kompaktowość. Jego nowa generacja jest bardziej przyjazna dla środowiska i bardziej ekonomiczna, a przed wprowadzeniem jej na rynek rekonstrukcji mają ulec także takie aspekty pojazdu jak wydajność, przyjazność dla użytkownika, napęd, ergonomiczność i bezpieczeństwo.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!