Od 20 do 27 września w Hanowerze, na targach pojazdów użytkowych IAA Nutzfahrzeuge 2012 będzie można zobaczyć nowe autobusy turystyczne i liniowe, przygotowane przez firmę MAN: Lion’s Coach EfficientLine oraz NEOPLAN Jetliner.
Nowy MAN Lion’s Coach EfficientLine
Koncepcja znana z MAN-a TGX EfficientLine została zastosowana w autokarze Lion’s Coach EfficientLine, który będzie miał swoją premierę na wystawie IAA 2012. Jest wyposażony w najwydajniejszą dostępna konfigurację zespołu napędowego: silnik D2676 o mocy 440 KM, przekładnię MAN TipMatic Coach oraz hipoidalną oś napędową o ekologicznej charakterystyce. Do zmniejszenia zużycia paliwa przyczynia się również system kontroli ciśnienia opon TPM (Tire Pressure Monitoring) oraz ogumienie o obniżonym oporze toczenia, montowane na aluminiowych obręczach kół.
MAN oferuje autokary w trzech długościach: jako Lion’s Coach o długości 12 m z 49 miejscami siedzącymi, jako Lion’s Coach C o długości 13,26 m z 53 miejscami siedzącymi oraz jako Lion’s Coach L o długości 13,80 m z 57 miejscami siedzącymi. Standard siedzeń to zawsze 3 gwiazdki.
Zawarte w cenie autokaru szkolenie MAN ProfiDrive zapoznaje kierowcę z zasadami oszczędnej jazdy. Do obniżenia kosztów eksploatacyjnych przyczynia się także wydłużony okres gwarancyjny zespołu napędowego, który w przypadku autokaru Lion’s Coach EfficientLine oferowany jest w standardzie.
Nowy NEOPLAN Jetliner
NEOPLAN zaprezentuje zaś pojazd klasy Premium, który można eksploatować jako autobus liniowy lub autokar turystyczny – model Jetliner. Łączy w sobie komfort turystycznego autokaru z dużą przestronnością przestrzeni bagażowej, a ponadto charakteryzuje się dobrym właściwościami jezdnymi i oferuje ekskluzywne opcje materiałów wykończeniowych wnętrza.
Podłoga umieszczona na wysokości 1070 milimetrów pozwala na podwójne zastosowanie tego modelu. Gwarantuje ona pełną elastyczność w zakresie doboru siedzeń, pojemność bagażnika do 8 m sześć. Bogaty pakiet bezpieczeństwa w standardzie gwarantuje bezpieczną podróż.
Jetliner jest wyposażony standardowo w światła LED do jazdy dziennej oraz światło doświetlenia zakrętu, zaś biksenonowe reflektory świateł mijania i drogowych są dostępne na specjalne zamówienie. Kierunkowskazy i reflektory przeciwmgłowe są umieszczone oddzielnie w przednim spojlerze dolnym.
Nowa generacja autobusów Jetliner jest utrzymana w stylistyce Sharp Cut: Wyraźne linie i ostre krawędzie ze szkła i blachy łączą się z bezkompromisową aerodynamiką pojazdu. Nie przeszkadzało to w uzyskaniu kompaktowych wymiarów zewnętrznych, wysokości na poziomie 3,40 metra oraz średnicy zawracania 21 metrów w wariancie o długości 12 metrów.
Zmiany w Lion's City
Targi IAA to także okazja do zaprezentowania modyfikacji w miejskich autobusach MAN. Oprócz nowego logo marki, we wszystkich Lion's City zastosowano efektywne sterowanie skrzynią biegów. Zależne od ukształtowania terenu sterowanie skrzynią biegów automatycznie aktywuje podczas jazdy najbardziej efektywny program przełączania, zależny od nachylenia terenu na wzniesieniach lub odcinkach pochyłych. W przypadku stromych wzniesień tryb power udostępnia maksymalną moc. Natomiast na odcinkach płaskich tryb Eco szybciej załącza wysokie biegi, pozwalające oszczędzać paliwo.
W autobusach jednoczłonowych, dzięki lżejszej klimatyzacji, zoptymalizowanej pod kątem zużycia energii, masa zostanie zmniejszona o około 60 kg, autobusy przegubowe zostaną zaś odchudzone o 110 kg. Dzięki zoptymalizowanemu kierowaniu powietrza udało się obniżyć zużycie prądu przez dmuchawy instalacji klimatyzacyjnej o 10–15 procent. Nowe instalacje klimatyzacyjne są ponadto cichsze, a żywotność filtrów powietrza wyższa.
Układ ESP może być na życzenie klienta mogą być wyposażane jednoczłonowe autobusy z serii Lion’s City. W sytuacji zagrożenia, poprzez odpowiednie hamowanie poszczególnymi kołami i automatyczną redukcję momentu obrotowego silnika, system zapewnia bezpieczne utrzymanie autobusu Lion's City w obrębie toru jazdy.
Komentarze