Firma WAŚ z nagrodami na TTM – wywiad

27 kwietnia 2022, 14:00

Podczas tegorocznych Targów Techniki Motoryzacyjnej, które odbyły się na początku kwietnia, miało miejsce wręczenie Złotych Medali Międzynarodowych Targów Poznańskich. W konkursie doceniana jest między innymi innowacyjność oraz zaawansowanie techniczne, a nagrodzone firmy prezentują szeroki wachlarz specjalizacji. W tegorocznej edycji aż 3 Złote Medale otrzymała firma WAŚ, zajmująca się produkcją oświetlenia samochodowego. Ponadto, firma została nagrodzona Złotym Medalem Wybór Konsumenta oraz nagrodą za stoisko Acanthus Aureus. O nagrodzonych lampach rozmawiamy z Leszkiem Wasiem, współwłaścicielem firmy.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Pierwsza nagroda, którą otrzymała firma WAŚ podczas tegorocznego konkursu TTM, przyznana została serii lamp W247 – W249, W250 – W252. Jaka jest charakterystyka tego oświetlenia, czym wyjątkowym się ona wyróżnia?

Leszek Waś: Wspomniane wyżej serie lamp są jednymi z najbardziej zaawansowanych technicznie na świecie. Jako pierwsze na świecie mają całkowicie czerwony klosz, a możemy przez niego emitować statyczne lub dynamiczne żółte światło kierunku jazdy. Absolutną nowością jest uzyskanie przez ten czerwony klosz białego światła cofania. Jeszcze rok temu wydawało nam się to niemożliwe, a teraz prezentujemy lampę, która przez czerwony klosz świeci wszystkimi światłami. Co to daje? Dlatego, że mamy opanowane świecenie wszystkimi barwami przez absolutnie czerwony klosz to moduły lampy z poszczególnymi światłami możemy rozmieszczać dowolnie, według wyboru klienta. Rozwiązaniem dotąd niespotykanym na rynku jest umieszczenie w lampie wyświetlacza z identyfikacją producenta, co zostało zgłoszone do Urzędu Patentowego RP. Ponadto, logo to pełni zarówno funkcję światła pozycyjnego, jak i kierunkowskazu. Ta lampa otwiera drogę do indywidualizacji, bo np. migacz możemy umieścić w każdym miejscu, w którym zechce tego klient. Dzięki tej możliwości mogę sprzedawać różne rodzaje tej samej lampy, przy czym klosz zewnętrzny zawsze będzie w kolorze czerwonym o takim samym kształcie. Więc bez względu na wewnętrzny układ świateł klosz zewnętrzny zawsze będzie pasował do każdej z lamp.

Nagrodę otrzymały także najmniejsze na świecie lampy zespolone tylne do naczep i przyczep – lampy W243, W244, W245 i W245DD.

W tych lampach także wykorzystaliśmy nasze rozwiązanie czerwonego klosza i tak samo możemy świecić żółtym i białym światłem przez czerwony klosz. Światło kierunku jazdy może być ruchome albo statyczne, mamy też bardzo silne światło cofania i przeciwmgielne. Biorąc pod uwagę niewielkie gabaryty tych lamp, ich powierzchnia świetlna jest ogromna. W lampach W243 i W244 cała przestrzeń świecąca czerwonego światła pozycyjnego może też migać, pełniąc funkcję żółtego światła kierunku jazdy. Dodatkowo, lampy W245 występują w wersji DD, czyli z dynamicznym światłem kierunku jazdy. Co warto podkreślić, wszystkie lampy, o których rozmawiamy, są uniwersalne, czyli działają w zakresie 12 – 24 V, są wodoszczelne (IP 68/IP6K9K), są wstrząsoodporne i energooszczędne, ze względu na to że zastosowano w nich długowieczne diody LED.

Trzeci Złoty Medal otrzymała seria lamp typu lightbar.

Są to lampy z homologacją drogową i offroad. W lampach W221 – W223 zastosowaliśmy różne efekty świetlne – na przykład żółte błyskowe światło ostrzegawcze, mocne białe światło oświetlające drogę na kilometr do przodu, czy animację światłem lub cieniem w wersjach offroad. Mamy wersję lampy offroad z mocą prawie miliona kandeli. Jest to wartość niespotykana. Maksymalne dopuszczenie w wersji drogowej to 215 tysięcy kandeli. Lampy występują w różnych wariantach ze światłem rozproszonym oraz skupionym. Klosze lamp są nietłukące i nierysujące się, pokryte specjalnym lakierem. Bardzo trudno je zarysować. Występują też wersje przyciemnione, przydymione tzw. dark i super dark. Jest bardzo dużo opcji tych lamp. Co ważne, wszystkie lampy są bardzo dobrze chłodzone – z tyłu znajduje się korpus z aluminium, a nie z plastiku. W konstrukcji lamp wykorzystujemy diody najbardziej renomowanych producentów.

Jakie trendy panują obecnie w projektowaniu lamp do samochodów? Jakie innowacje są wykorzystywane?

W większości produkowane lampy nie mają już widocznych diod, ponieważ są ukryte za neonowymi kloszami. Nasze rozwiązania są daleko w przodzie jeśli chodzi o konkurencję. Tak wygląda postęp, że ciągle wymyślamy coś nowego. I wszystko jest polskie. Produkujemy w taki sposób, aby było to jak najbardziej ekologiczne, żeby zużywać jak najmniej materiałów i elektroniki. Używane przez nas diody LED są bardzo efektywne i długo żywotne, jeżeli jakaś dioda spali się to dioda obok tak zaświeci, że nie będzie widać, że inna jest spalona. Niemal niemożliwe jest, żeby dioda się spaliła, ale nawet to wzięliśmy pod uwagę w projektowaniu naszych rozwiązań. Produkujemy także lampy ze światłem fantomowym. Polega to na tym, że światło na środku lampy, unoszące się ponad kloszem jest nierzeczywiste. Pierwsi na świecie zaprezentowaliśmy to rozwiązanie 3 lata temu. Ta seria lamp została też zgłoszona do Złotego Medalu 2 lata temu i mimo, że przez pandemię Targi się nie odbyły, to zostaliśmy docenieni i otrzymaliśmy nagrodę.

Czy firma WAŚ planuje w tym roku udział w innych targach motoryzacyjnych niż tylko w Poznaniu?

Będziemy we Frankfurcie i Hanowerze, zarówno na targach rolniczych, jak i motoryzacyjnych. Planujemy też wystawiać się w Dubaju.

Zapewne Państwa inżynierowie opracowują nowe lampy, które już niedługo będziemy mogli zobaczyć podczas imprez targowych.

Tak, cały czas. Pracujemy nad jedną lampką, która nawet dla mnie jest szokująca. Na chwilę obecną nie chcę zdradzać szczegółów. Lampa będzie gotowa za 3 miesiące. Jest ona zgłoszona już w urzędach patentowych, więc rozwiązania w niej zastosowane są zastrzeżone.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!