W listopadzie br. wchodzi w życie unijny obowiązek etykietowania opon. Dlatego w kontekście wyścigów ciężarówek szczególną uwagę przywiązuje się do parametrów oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni.
Na co dzień, w przypadku pojazdów ciężarowych wykorzystywanych do transportu towarowego, parametry oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni mają istotne przełożenie na efektywność paliwową i bezpieczeństwo. Jednak w wyścigach pojazdów ciężarowych kładzie się nacisk na inne czynniki. Opory toczenia nie są istotne w kontekście zużycia paliwa, jednak korzystna jest niższa temperatura opony, wynikająca z mniejszych oporów toczenia. Niezwykle istotna jest natomiast przyczepność na mokrej nawierzchni – wyścigi ciężarówek często odbywają się na mokrych torach, dlatego ten aspekt zachowania opon jest tak ważny.
Opony posiadają homologację ECE, niezbędną do tego, aby opona była dopuszczona do zastosowania w wyścigach. Opony wyścigowe należą co prawda do nielicznych kategorii opon zwolnionych z wymogu posiadania unijnego oznakowania, jednak dla Goodyeara ważne jest to, jaką kategorię unijną uzyskałyby w zakresie oporu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Opony Goodyear Truck Racing 315/70R22.5, zaprojektowane specjalnie dla Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA, uzyskałyby najwyższą klasę A w kategorii przyczepności na mokrej drodze – poziom nieosiągalny dla zdecydowanej większości opon użytkowych. W kategorii oporu toczenia opona również została oceniona bardzo wysoko, uzyskując klasę B.
Opony Goodyear Truck Racing są dostarczane i montowane w imieniu Goodyear przez TRO (Truck Racing Organisation) – organizatora Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA. Specjalny zespół techników montuje podczas dwudniowych wyścigów nawet 300 opon.
(pk)
Komentarze