“Stoimy u progu największego boomu inwestycyjnego” – wywiad z Prezesem Zarządu Targów Kielce

15 czerwca 2022, 10:15

W zeszłym miesiącu Kielce były gospodarzem Targów Nowa Infrastruktura. Zaprezentowało się na nich wielu wystawców, przedstawicieli najważniejszych instytucji branżowych, a także producentów i dystrybutorów najnowszych maszyn i sprzętów wykorzystywanych w budownictwie. O najważniejszych kwestiach związanych z tą największą imprezą branżową w Polsce rozmawiamy z dr Andrzejem Mochoniem, Prezesem Zarządu Targów Kielce.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Według licznej grupy osób z branży budowlanej stoimy u progu boomu inwestycyjnego. Jakie są nastroje i prognozy wśród przedstawicieli producentów, dystrybutorów maszyn i sprzętów budowlanych, a także wśród przedstawicieli największych instytucji?

Andrzej Mochoń: Wystawcy Targów Nowa Infrastruktura podkreślali, że piętno na ich działalności odcisnęła nie tylko pandemia, ale i zmiany wynikające z wojny w Ukrainie, takie jak braki pracowników czy gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych i paliw. Zaznaczali jednak, że w dłuższej perspektywie widzą szansę na wyjście z trudności. Wedle analiz Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w najbliższych latach Polska zostanie największym placem budowy w Europie. A stać się tak ma za sprawą rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Stoimy więc u progu największego boomu inwestycyjnego w historii polskich dróg i kolei. Planowane inwestycje opiewają na prawie 300 miliardów złotych. Organizacja kolejnych Targów Nowa Infrastruktura będzie więc bardzo potrzebna dla producentów, wykonawców oraz instytucji i samorządów, które odpowiadają za drogi. Przypomnę, że to miejsce prezentacji najnowszych technologii oraz przekazywania wiedzy, dyskusji o problemach i wyzwaniach.

Jakie więc kwestie okazały się kluczowe podczas ostatniej konferencji?

Forum Utrzymania Dróg i Mostów służyło analizie najistotniejszych regulacji oraz omówieniu przepisów prawnych i rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury. Swój czas w trakcie konferencji mieli także przedstawiciele firm, jednostek badawczych i instytucji zajmujący się wydobyciem, przeróbką, transportem i wykorzystaniem kruszyw. Omówiono wymagania zawarte w najnowszych regulacjach prawnych, poruszona została też problematyka reaktywności alkaicznej kruszyw. Sami producenci wymienili się też doświadczeniami. Bardzo ważne dla uczestników, niosące potrzebną im wiedzę, okazały się seminaria dotyczące nawierzchni betonowych czy projektowania, budowy i bezpieczeństwa dróg rowerowych. Zarządcy, wykonawcy firm drogowych, biur projektowych oraz przedstawiciele samorządów podczas kolejnych spotkań poruszali też kwestie związane z innowacjami w drogownictwie oraz proekologicznymi technologiami remontów i przebudowy dróg. Seminaria i forum okazały się świetnym sposobem na przekaz informacji.

Namacalną formą transferu wiedzy jest prezentacja nowości. Jakie najważniejsze premiery miały miejsce podczas ostatniego wydarzenia?

Po raz pierwszy w Polsce, na targach Nowa Infrastruktura zobaczyliśmy nowe pojazdy marki BMC, wprowadzone przez Autobagi Polska, a wyróżnia je homologacja w kategorii N3. Nowością od tego producenta była też betonomieszarka o pojemności 10 metrów sześciennych 8×4 z silnikami o mocy 400 KM. Na stoisku KH-KIPPER premierowo można było zobaczyć system wymienny oraz nowy IVECO T-WAY, czyli terenowy samochód ciężarowy. Spore grono osób przyglądało się najnowszemu modelowi posypywarki IceSTORM 500 w pełni elektrycznej oraz wysięgnikowi czołowemu myjącemu od firmy SAMASZ. Z kolei na stoisku Advanced Robotic Engineering uwagę skupiał robot wyburzeniowy ARE 1.0 o napędzie hybrydowym, który może przemieszczać się bez zewnętrznego źródła zasilania.

Czego zatem można spodziewać się po kolejnych Targach Nowa Infrastruktura? Na kiedy są one planowane?

Na pewno będzie to pokaz najnowszych rozwiązań technologicznych dla branży, a same seminaria będą dostosowane do aktualnych potrzeb. Jeśli będą, rozpracowane zostaną nowe przepisy. Wiele zależy od tego, co nastąpi na Wschodzie, zakończenie wojny dla polskich firm oznacza otwarcie rynku. Zrujnowana Ukraina będzie wymagała odbudowy, także pod względem infrastruktury, więc Polska jako jeden z najbliższych sąsiadów powinna być gotowa do prac przy tamtych drogach. Przyszłoroczne Targi Nowa Infrastruktura będą wówczas idealnym miejscem do rekonesansu możliwości. Z drugiej strony będą toczyły się prace budowlane w naszym kraju i one nie mogą ulec spowolnieniu. Już teraz widzimy, że kwestii do poruszenia jest bardzo dużo. Spodziewam się, że tak jak w tym roku, zainteresują one przedstawicieli najważniejszych instytucji i firm branżowych w kraju. Zapraszam więc na kolejne spotkanie, które zaplanowano na dni od 9 do 11 maja 2023 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!