Na miejsce międzynarodowego spotkania dostawców i partnerów grupy NEXUS z sektora Heavy Duty wybrano Gdańsk. Dotarli tu reprezentanci firm i rynków rozrzuconych po całym świecie. W planie imprezy znalazła się konferencja na temat aktualnych działań grupy, warsztaty szkoleniowe dla partnerów oraz cała masa spotkań biznesowych.
Szczyt grupy zakupowej NEXUS
Dlaczego spośród dziesiątek krajów świata, w których swoją działalność prowadzi grupa zakupowa NEXUS wybrano właśnie Gdańsk? Być może ze względów logistycznych lub z powodu ważnej roli rynku polskiego w szeregach organizacji. Nie bez znaczenia może być również fakt, że szefem jednostki biznesowej NEXUSa, odpowiedzialnej za sektor pojazdów ciężkich jest Polak – Janusz Zieliński.
Podczas spotkania w Gdańsku, zaprezentowane zostało podsumowanie bieżącej działalności grupy NEXUS. Przedstawiono też jej nowych członków.
– Nie jest to pierwsze spotkanie partnerów i dostawców grupy NEXUS poświęcone sektorowi Heavy Duty, jednak poprzednie miało miejsce w 2019 r. (w Lyonie). Przez ostatnie trzy lata odbywały się tylko spotkania wirtualne. – powiedział Janusz Zieliński, zarządzający jednostką Global Heavy Duty Business Development w NEXUS – Dziś wracamy do spotkań dużych, globalnych, organizowanych przez centralę grupy w Genewie. Areną pierwszego takiego spotkania po długiej przerwie jest Gdańsk. Uważam, że był to dobry wybór, nasi goście są zadowoleni, Gdańsk zbiera wśród nich dobre recenzje. Zaprosiliśmy wszystkich naszych członków, niestety nadal nie wszyscy podróżują po świecie z powodów pandemicznych lub wizowych, ale są z nami reprezentanci z wielu krajów na 5 kontynentach. – dodał Janusz Zieliński.
NEXUS pozostaje najszybciej rozwijającą się grupą zakupową. W ciągu niespełna dekady działalności zgromadził 159 członków ze 138 krajów. 58 dystrybutorów z tej grupy to firmy związane z rynkiem Heavy Duty (HD) – czyli działające na rynku części do pojazdów ciężarowych, pojazdów budowlanych czy rolniczych (on i off highway). Łącznie na świecie znajduje się ponad 9 tys. punktów sprzedających części, w których zakupie pośredniczy NEXUS.
Na liście dostawców części, związanych z NEXUSem znajdziemy obecnie 90 firm. 76 z nich działa globalnie, 75 jest związanych z sektorem HD.
Podczas spotkania powitano dwóch nowych członków grupy NEXUS. Są to dystrybutorzy części z Azerbejdżanu (firma REEN) oraz Albanii (DEGERT AUTO). Przedstawiono także nowego dostawcę grupy – producenta akumulatorów ODYSSEY Battery.
NEXUS zaprezentował także dane finansowe. Wynika z nich, że obroty grupy sięgają 35 miliardów euro, z czego 5,5 mld stanowi sektor HD. W planach jest dalszy rozwój biznesu, poszerzanie struktury partnerów i dostawców oraz szukanie nowych możliwości generowania zysków. Ważnym elementem rozwoju są także sieci warsztatowe, w tym sieć warsztatów, obsługujących pojazdy ciężarowe.
Jako podmiot działający międzynarodowo, NEXUS opracowuje koncepcje swojego rozwoju, biorąc pod uwagę lokalne realia biznesowe. Uczestnicy spotkania w Gdańsku mieli możliwość wysłuchania prelekcji Managing Directora grupy Nexmento (Chiny), Jamesa Zhanga, który opowiedział o specyfice chińskiego rynku pojazdów ciężarowych i części do nich. Chiny to jeden z rynków o największym na świecie potencjale rozwoju w tym zakresie – także w kontekście rozwoju napędów elektrycznych w branży transportowej. Odbyły się także wystąpienia pozostałych partnerów konferencji, m.in. firm Schaeffler, Bosch, CoremanNet i CECO. Specjalne warsztaty dla uczestników spotkania przygotowały również firmy DINEX, GIPA oraz organizacja APRA.
Patronem wydarzenia była firma NRF.
Mimo brania pod uwagę specyfiki każdego rynku, NEXUS ma swoje ogólne koncepcje dotyczące rozwoju i wykorzystywania szans, pojawiających się na współczesnym rynku wtórnym części samochodowych. Grupa zdaje sobie sprawę z kluczowych zmian – takich jak przenikanie się sektorów OE oraz IAM (dostawcy OE, oferujący części OE na rynku wtórnym itd.) czy konieczność rozszerzania oferty – potrzebne są nie tylko części, ale i dostarczane wraz z nimi rozwiązania serwisowe. NEXUS obserwuje także konsolidację na rynku produkcji i dystrybucji części, postrzegając ją jako zjawisko nieuniknione.
NEXUS dla warsztatów naprawczych
W centrum organizacji NEXUS znajdują się warsztaty samochodowe, traktowane jako łącznik z klientami docelowymi, czyli właścicielami samochodów. Celem grupy jest wspieranie rozwoju warsztatów, zwiększanie ich zasobów nie tylko finansowych, ale i wiedzowych, motywowanie ich do otwierania się na nowe umiejętności i przyszłościowe zagadnienia. Wsparcie tego typu grupa dostarcza przede wszystkim warsztatom należącym do jej sieci – NEXUSAUTO oraz NEXUSTRUCK. Grupa zamierza skupić w ramach swoich sieci 25 tys. warsztatów do końca 2025 r.
Plany NEXUSa dotyczące sieci warsztatowych przedstawił Florian Precigout – Service Concept Director grupy. Zaprezentował on szczegóły koncepcji, które NEXUS chce wdrażać w swoich warsztatach. Ważnym elementem działań będzie digitalizacja, wprowadzana za sprawą platformy WOP! (Workshop Operating Platform). Zawiera ona katalog dla warsztatów, oferujący łatwą i szybką identyfikację części, bazujący na TecDoc. Za pomocą katalogu można identyfikować pojazdy po numerze VIN i dobierać do nich części. Ważnym elementem bazy są zintegrowane dane techniczne (także od dostawców OE i OES), w tym wskazówki montażowe. Platformę można obsługiwać na komputerach stacjonarnych oraz smartfonach i tabletach.
Poza platformą WOP!, sieci warsztatowe NEXUS stawiają także na szkolenia techniczne – zarówno stacjonarne jak i online. Szkolenia są organizowane we współpracy z dostawcami, ale planem NEXUSa jest także posiadanie własnych szkoleniowców regionalnych na kluczowych rynkach. Grupa chce zapewnić warsztatom szkolenia dotyczące aktualnych i przyszłościowych zagadnień serwisowych.
Spotkanie było poświęcone głównie działalności grupy NEXUS na rynku ciężarowym, stąd też sporo miejsca poświęcono sieci NEXUSTRUCK. Obecnie należy do niej 120 warsztatów rozsianych po całym świecie. Specjalnie dla jej członków, czyli przedstawicieli sektora Heavy Duty, stworzono platformę NEXUSTRUCK, która od niedawna dostępna jest w udoskonalonej wersji 2.0. Członkowie sieci mogą liczyć także na dostęp do platformy WOP!, wsparcie techniczne, pomoc w prowadzeniu lokalnych działań marketingowych, szkolenia oraz branding sieci NEXUS. Koncepcja zakłada, że 75% cech warsztatów sieciowych ma być wspólna, natomiast 25% to cechy indywidualne, zależne od charakteru i aspiracji konkretnego warsztatu.
– Podstawowe potrzeby warsztatów ciężarowych są specyficzne. Bardzo duży procent samochodów ciężarowych wykonuje trasy międzynarodowe. Odpowiedzieć na potrzeby firm, posiadających te pojazdy mogą tylko warsztaty sieciowe, działające międzynarodowo. To właśnie nasz cel na przyszłość – stworzenie międzynarodowej sieci warsztatowej. Każdy warsztat takiej sieci musi mieć dostęp do informacji na temat danego samochodu, napraw i przeglądów wykonanych w innym warsztacie sieci, także tym zlokalizowanym w innym kraju. Wiąże się z tym wiele procesów dotyczących komunikacji, ustalania cen, reklamacji itd. Obecnie mamy w Europie ok. 80 warsztatów NEXUSTRUCK, oczywiście jest to za mało, by mówić o pełnej funkcjonalności takiej sieci, dlatego intensywnie pracujemy nad pozyskiwaniem nowych członków. – powiedział Janusz Zieliński z NEXUS.
Nieco miejsca podczas prezentacji poświęcono jednemu z aktualnych rynkowych megatrendów, czyli zrównoważonemu rozwojowi. NEXUS chce przygotować swoich członków i klientów do funkcjonowania w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju. Tzw. koncepcja Green Garage zakłada dążenie do redukcji śladu węglowego na kilka sposobów. Przykładowymi elementami tej koncepcji są troska o właściwy recykling czy korzystanie z regenerowanych części. Zdaniem przedstawicieli NEXUSa, działania prośrodowiskowe warsztatów są szczególnie istotne przy wyborze partnerów przez firmy transportowe. Dla tych przedsiębiorstw zrównoważony rozwój jest jednym z obecnych celów statutowych z powodu zmieniających się regulacji unijnych oraz działań marketingowych.
Spotkania B2B, czyli “szybkie randki” biznesowe
Przedstawienie aktualnej działalności grupy NEXUS było istotną, ale nie kluczową częścią trzydniowego spotkania N! HEAVY DUTY SUMMIT. Tą były indywidualne rozmowy dostawców i członków sieci, którzy rzadko mają możliwość do odbywania spotkań na żywo. Każdy z uczestników mógł wcześniej zaplanować sobie spotkania za pośrednictwem strony internetowej wydarzenia. Na każde ze spotkań (tzw. Speed Date Meeting) przeznaczono pół godziny. Czasu na rozmowy nie brakowało także poza sesją spotkań. Dla uczestników wydarzenia przygotowano także program wieczorny, połączony ze wspólną kolacją, przez pierwsze dwa dni trwania eventu.
– Tak zwany Speed Date Meetings to dobrze znane i akceptowane rozwiązanie w branży. Nie jest to nasz pomysł, stosują go także inne grupy zakupowe. Konwencja ta sprawdza się bardzo dobrze. Przy okazji dużej imprezy, gdzie przyjeżdża wielu dystrybutorów i dostawców, po części oficjalnej następuje seria krótkich spotkań. Jest to świetna okazja, by w jednym miejscu spotkać się z wieloma partnerami, z którymi już wspólnie się działa lub rozważa rozpoczęcie zupełnie nowej współpracy. Ten typ eventu jest bardzo dobrze postrzegany w branży, firmy czekają na te spotkania. Co ważne, przyjeżdżają na nie zwykle ludzie z central danych przedsiębiorstw – dlatego też uczestnicy zdobywają od razu dostęp do właściwych, decyzyjnych osób – bez pośredników. – powiedział Janusz Zieliński z NEXUS.
Wydarzenie N! HEAVY DUTY SUMMIT odbyło się w dniach 4-6 lipca 2022 r. w Gdańsku.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Aftermarket, 13 lipca 2022, 11:50 0 0
Janusz ... tak dalej !!!
Odpowiedz