Miejskie autobusy liniowe Mercedes-Benz Citaro i autokar Setra ComfortClass 500 wzięły udział w teście, który miał sprawdzić, czy pojazdy spełniają wymagania najnowszych norm emisji spalin. Wyniki okazały się lepsze od optymistycznych prognoz producenta.
W teście Record Run Buses 2012 (od 22 do 26 października 2012 r. ) nadzorowanym przez neutralnych jurorów pięć autobusów przebyło łącznie prawie 18 000 kilometrów. Obiecywane wcześniej oszczędności paliwa rzędu 4-6 % (Citaro) i 5-6 % (Setra) zostały nie tylko spełnione lecz nawet znacząco przekroczone. Obciążone realnym balastem wynoszącym do 50% swojej masy użytkowej trzy mercedesy Citaro pokonały po 1400 km, poruszając się w trudnych warunkach miejskich. Na wymagających trasach w ruchu dalekobieżnym każdy z autobusów wysokopokładowych Setra ComfortClass 500 pokonał około 7000 km na drogach publicznych.
Mercedes-Benz Citaro Euro 6 ekonomiczny ponad miarę
Mercedes-Benz Citaro przystąpił do testu od razu w trzech wariantach: nowy model spełniający wymogi emisji spalin Euro 6 z nowym silnikiem Mercedes-Benz OM 936 h o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW (299 KM) zmierzył się z porównywalnymi poprzednikami wykonanymi wg Euro 5 i wyposażonymi w silniki OM 906 hLA (6,4 l pojemności, moc 210 kW/286 KM) oraz OM 457 hLA (220 kW/299 KM). Skrzynia biegów, przełożenie osi i opony były w każdym modelu identyczne. Osiągnięte spalanie, 38,7 l/100 km, przy uwzględnieniu trudnej trasy było bardzo dobrym wynikiem. W porównaniu do swoich poprzedników, nowy Citaro osiągnął wynik lepszy o 3,6 l/100 km czyli o 8,5%. To o ponad 3% więcej niż obiecywali przedstawiciele marki.
Według kalkulacji ekonomicznej, nowy Citaro Euro 6 przy rocznym przebiegu 60 000 km w porównaniu z modelem wykonanym wg Euro 5 przy dzisiejszych cenach paliw wynoszących mniej więcej 1,25 Euro za litr oleju napędowego (netto) oszczędza około 2 700 Euro w skali roku. Tym samym wyższy wydatek na nowego Citaro Euro 6 zwraca się już po czterech latach.
Sukces Setry ComfortClass S 515 HD w teście Record Run Buses
Równie dobry rezultat osiągnęła Setra. Do rywalizacji stanął tu S 515 HD z serii ComfortClass 500 wyposażony w nową jednostkę napędową Mercedes-Benz OM 470 o mocy 315 kW (428 KM) wykonany wg Euro 6. Jego przeciwnikiem był porównywalny poprzednik S 415 GT-HD z serii ComfortClass 400, wyposażony w dotychczasowy silnik OM 457 LA o identycznej mocy. Również w tym pojedynku przełożenia skrzyni biegów i osi napędowej a także opony były identyczne. Autokary zostały w pełni obciążone do ich dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej 18 ton.
Na trasie 7000 km autokar osiągnął wynik 21,0 l/100 km i zdystansował swojego poprzednika o 1,9 l/100 km czyli o 8,2 %. To ponownie więcej niż według zapowiedzi producenta, który obiecywał spalanie niższe o 5-6 %. W przypadku nowej Setry ComfortClass 500 przy rocznym przebiegu rzędu 100 000 km użytkownik pojazdu zaoszczędzi na paliwie 2 850 Euro, przy założeniu cen wynoszących obecnie mniej więcej 1,50 Euro, zaś przy przebiegu 180 000 będzie to już 5 000 Euro w skali roku. Redukcja emisji CO2 wynosi około 5 000 kg względnie 9 000 kg rocznie.
Komentarze