Dobre wyniki Mercedesa i Setry w teście „Record Run Buses 2012“

, 5 listopada 2012, 10:11

Miejskie autobusy liniowe Mercedes-Benz Citaro i autokar Setra ComfortClass 500 wzięły udział w teście, który miał sprawdzić, czy pojazdy spełniają wymagania najnowszych norm emisji spalin. Wyniki okazały się lepsze od optymistycznych prognoz producenta.

Test Mercedes Citaro, Setra ComfortClass 500W teście Record Run Buses 2012 (od 22 do 26 października 2012 r. ) nadzorowanym przez neutralnych jurorów pięć autobusów przebyło łącznie prawie 18 000 kilometrów. Obiecywane wcześniej oszczędności paliwa rzędu 4-6 % (Citaro) i 5-6 % (Setra) zostały nie tylko spełnione lecz nawet znacząco przekroczone. Obciążone realnym balastem wynoszącym do 50% swojej masy użytkowej trzy mercedesy Citaro pokonały po 1400 km, poruszając się w trudnych warunkach miejskich. Na wymagających trasach w ruchu dalekobieżnym każdy z autobusów wysokopokładowych Setra ComfortClass 500 pokonał około 7000 km na drogach publicznych.

Mercedes-Benz Citaro Euro 6 ekonomiczny ponad miarę

Mercedes-Benz Citaro przystąpił do testu od razu w trzech wariantach: nowy model spełniający wymogi emisji spalin Euro 6 z nowym silnikiem Mercedes-Benz OM 936 h o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW (299 KM) zmierzył się z porównywalnymi poprzednikami wykonanymi wg Euro 5 i wyposażonymi w silniki OM 906 hLA (6,4 l pojemności, moc 210 kW/286 KM) oraz OM 457 hLA (220 kW/299 KM). Skrzynia biegów, przełożenie osi i opony były w każdym modelu identyczne. Osiągnięte spalanie, 38,7 l/100 km, przy uwzględnieniu trudnej trasy było bardzo dobrym wynikiem. W porównaniu do swoich poprzedników, nowy Citaro osiągnął wynik lepszy o 3,6 l/100 km czyli o 8,5%. To o ponad 3% więcej niż obiecywali przedstawiciele marki.

Według kalkulacji ekonomicznej, nowy Citaro Euro 6 przy rocznym przebiegu 60 000 km w porównaniu z modelem wykonanym wg Euro 5 przy dzisiejszych cenach paliw wynoszących mniej więcej 1,25 Euro za litr oleju napędowego (netto) oszczędza około 2 700 Euro w skali roku. Tym samym wyższy wydatek na nowego Citaro Euro 6 zwraca się już po czterech latach.

Sukces Setry ComfortClass S 515 HD w teście Record Run Buses

Równie dobry rezultat osiągnęła Setra. Do rywalizacji stanął tu S 515 HD z serii ComfortClass 500 wyposażony w nową jednostkę napędową Mercedes-Benz OM 470 o mocy 315 kW (428 KM) wykonany wg Euro 6. Jego przeciwnikiem był porównywalny poprzednik S 415 GT-HD z serii ComfortClass 400, wyposażony w dotychczasowy silnik OM 457 LA o identycznej mocy. Również w tym pojedynku przełożenia skrzyni biegów i osi napędowej a także opony były identyczne. Autokary zostały w pełni obciążone do ich dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej 18 ton. 

Na trasie 7000 km autokar osiągnął wynik 21,0 l/100 km i zdystansował swojego poprzednika o 1,9 l/100 km czyli o 8,2 %. To ponownie więcej niż według zapowiedzi producenta, który obiecywał spalanie niższe o 5-6 %. W przypadku nowej Setry ComfortClass 500 przy rocznym przebiegu rzędu 100 000 km użytkownik pojazdu zaoszczędzi na paliwie 2 850 Euro, przy założeniu cen wynoszących obecnie mniej więcej 1,50 Euro, zaś przy przebiegu 180 000 będzie to już 5 000 Euro w skali roku. Redukcja emisji CO2 wynosi około 5 000 kg względnie 9 000 kg rocznie.

Samochody testowe i ich jazdę nadzorowało niezależne stowarzyszenie rzeczoznawców Dekra. Inżynierzy zaplombowali wszystkie elementy o istotnym znaczeniu dla zużycia paliwa oraz zbiorniki paliwa i kontrolowali każde tankowanie. Ponadto sprawdzano i pieczętowano ładunek. Każde tankowanie odbywało się na tych samych stacjach paliw w Wiesbaden bądź w Lipsku, stosowano identyczne dystrybutory. Nawet pozycja pojazdów przy dystrybutorze była ściśle zdefiniowana. Autobusy były ponadto wyposażone w mierniki zużycia paliwa. Każdy ruch pięciu autobusów uczestniczących w Record Run Buses 2012 można było sprawdzać przy pomocy systemu telematycznego FleetBoard.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!