MAN otworzył nowe centrum sprzedaży pojazdów używanych pod nazwą MAN TopUsed w podwarszawskiej Wolicy. W nowym centrum będzie można nabyć i serwisować używane pojazdy ciężarowe, dostawcze oraz autobusy, a także skorzystać z przygotowanych rozwiązań biznesowych.
Pojazdy używane stały się od niedawna bardziej pożądane ze względu na długi czas oczekiwania na nowe. Tym samym MAN otworzył nowe centrum TopUsed, w którym można kupić lub wynająć wyżej wymienione pojazdy. Co prawda za nieco wyższą niż rynkowa średnia kwotę, lecz z gwarancją dealera. MAN TopUsed będzie również służyło do usprawnienia procesu zwrotu ciężarówki po okresie leasingu/wynajmu, przeprowadzeniu kontroli i przygotowaniu pojazdów używanych przed ich ponowną sprzedażą lub wynajmem zgodnie ze standardem producenta.
– To przełomowy moment dla polskiego rynku. Jesteśmy bardzo dumni z ukończonego centrum z dwóch głównych powodów. Przede wszystkim nową inwestycją chcemy podkreślić, jak istotne jest dla nas budowanie trwałych relacji z klientami. Rozwój obszaru TopUsed z pewnością pomoże nam lepiej wspierać wzrost biznesów naszych klientów. A po drugie, w czasach, gdy wszyscy mierzymy się z trudnymi wyzwaniami byliśmy w stanie nie tylko rozpocząć tę inwestycję, ale też bez większych problemów zakończyć jej budowę. To zobowiązuje – stwierdza Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
Nowi użytkownicy mogą również indywidualnie uzgadniać modyfikacje w pojazdach, które zostaną wprowadzone przez zespół serwisowy. Jedną z inicjatyw MAN TopUsed jest projekt WoMAN. W jego ramach producent oddał specjalny pojazd demonstracyjny do wyłącznego użytku przez firmy, które promują zatrudnianie kobiet w transporcie.
Centrum dystrybucji pojazdami używanymi MANa ma powierzchnię 1000 mkw. W dwukondygnacyjnym budynku jego większą część zajmuje przestrzeń biurowa – 600 m2, pozostałe 400 zajmuje serwis. Budynek jest otoczony parkingiem o niemałej powierzchni 21 tys. m2. Budowa centrum trwała dziewięć miesięcy i została ukończona pomimo trudnej sytuacji w branży budowlanej i w łańcuchach dostaw.
Jak mówią przedstawiciele producenta, podczas budowy zastosowane zostały rozwiązania przyjazne środowisku zgodnie z najnowszymi wytycznymi Przemysłu 4.0. Nowe centrum jest obiektem energooszczędnym dzięki zastosowaniu zintegrowanego systemu zarządzania budynkiem, zasilaniu przez panele fotowoltaiczne, wykorzystaniu oświetlenia w technologii LED oraz mechanizmów odzysku ciepła. Przy centrum TopUsed powstał również zbiornik retencyjny wód opadowych o pojemności 880 m sześc. oraz dodatkowy zbiornik i rury podziemne o łącznej pojemności 330 m sześc. jako uzupełnienie systemu. Na parkingu zainstalowane są również dwie ładowarki do pojazdów elektrycznych.
Część biurowa została wyposażona w biurka z automatyczną regulacją wysokości, w budynku znajduje się m.in. przestrzeń typu hot desk dla pracujących mobilnie lub kreatywnie oraz jeden VIP room z przeznaczeniem na rozmowy z klientami. Przygotowano też centrum logistyczne, umożliwiające bezkontaktowe przekazanie i odbiór dokumentów oraz kluczyków do pojazdu. W centrum ma pracować łącznie 30 osób. Dzięki nowej infrastrukturze MAN będzie gotowy na zakup i sprzedaż ponad 2 tys. pojazdów rocznie.
– Jest to wyspecjalizowany obiekt zaprojektowany w celu usprawnienia procesu zwrotu i przygotowania pojazdu zgodnie z najwyższymi standardami TopUsed, który zapewni najlepszą wartość naszym używanym pojazdom. Jest tu też duży obraz – nasza ambicja, aby TopUsed Polska stał się hubem pojazdów używanych MAN na Europę Wschodnią. Mamy już wiele owocnych partnerstw z klientami i dealerami MAN na Ukrainie, Litwie i Uzbekistanie. Uruchomienie MAN TopUsed Center Warszawa to jednoznaczne stwierdzenie, że jesteśmy gotowi na jeszcze więcej – mówi Robert Drozd, dyrektor sprzedaży pojazdów używanych w MAN Truck & Bus Polska.
Używane pojazdy na fali wznoszącej, gorzej z nowymi
Rynek pojazdów używanych rozwija się dynamicznie od 2017 r. Sprzedaż w segmencie samochodów ciężarowych w MAN TopUsed wyniosła blisko 2 500 sztuk w 2021 roku. Nowe centrum jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby klientów, którzy poszukują alternatywnych rozwiązań.
W Polsce, w segmencie nowych pojazdów dostawczych w 2021 roku odnotowano 24% wzrost. Niemniej dane przedstawione przez PZPM z 7 miesięcy 2022 roku uwidoczniły 18% spadek tego segmentu. W przypadku pojazdów ciężarowych, zeszły rok był fantastyczny, ponieważ odnotowano wówczas prawie 60% wzrost, natomiast naczepy zakończyły rok z niespełna 100% wzrostem.
– W tym roku jest odrobinę większy spadek w segmencie pojazdów ciężarowych. Jesteśmy mniej więcej na poziomie z zeszłego roku. Widać, że ten rok w porównaniu z 2019 jest znacznie gorszy dla pojazdów osobowych, natomiast mając na myśli pojazdy dostawcze i ciężarowe, to jest zupełnie nieźle. Wyzwaniem jest przejście na nisko lub zeroemisyjne napędy. Wszystkich osobowych pojazdów elektrycznych bateryjnych i hybryd plug-in w Polsce zarejestrowanych jest niespełna 53 tys. Natomiast jeśli chodzi o pojazdy dostawcze i ciężarowe – 2,2 tys. Widać po liczbach, że jest to bardzo duże wyzwanie i bardzo długa droga przed nami – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Komentarze