Nadchodzi aktualizacja specyfikacji ACEA dot. oleju silnikowego do samochodów ciężarowych

26 września 2022, 9:50

Podczas obrad organizacji ACEA, Mike Bewsey, przewodniczący ds. przeglądu specyfikacji środków smarnych, udostępnił aktualną dokumentację. Na początku tego roku Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało sekwencje olejów na rok 2022 do silników pojazdów użytkowych. Obecnie ma miejsce aktualizacja.

Ostatnie wymogi dot. samochodów ciężarowych, wyznaczające standardy wydajności olejów silnikowych (w tym normy emisji spalin) na potrzeby rynku europejskiego zostały opublikowane w 2016 roku.

Aktualizacja byłaby przeprowadzona kilka lat temu, ale publikacja została opóźniona ze względu na trudności w znalezieniu odpowiednich testów i testów zastępczych dla silników pod koniec ich eksploatacji.

W normach 2022, aby zastąpić przestarzałe już kategorie ACEA E6 i ACEA E9 wprowadzono dwie zupełnie nowe kategorie, ACEA E8 i ACEA E11.

fot. Pixabay

Kategoria ACEA E8 została przypisana wysokiej klasie silników wysokoprężnych, które spełniają normy emisji spalin Euro VI i wcześniejsze oraz pracują w bardzo ekstremalnych warunkach, takich jak wydłużone okresy między wymianami oleju. Są odpowiednie dla silników z recyrkulacją spalin (EGR) z DPF lub bez, a także do silników wyposażonych w układ katalizatora SCR.

Nowa kategoria ACEA E8 jest zalecana do silników wyposażonych w DPF i jest przeznaczona przede wszystkim dedykowana olejom o niskiej zawartości siarki. Olej spełniający ACEA E11 jest zalecany do wysokoprężnych silników, które spełniają normy emisji Euro VI i wcześniejsze oraz pracują w mniej ekstremalnych warunkach niż te z kategorii ACEA E8.

Podobnie jak ACEA E8, olej nadaje się do silników z DPF lub bez nich, większości silników z EGR i większości silników wyposażonych w układy NOx SCR.

Olej ACEA E11 jest zalecany do silników wyposażonych w DPF i jest przeznaczony do stosowania z niskosiarkowym olejem napędowym.

Test silnika Volvo T-13 został wprowadzony w obu nowych kategoriach, ACEA E8 i ACEA E11, aby znacząco poprawić kontrolę utleniania. Test z napowietrzaniem oleju Caterpillar został włączony do pomiaru wydajności smaru pod kontrolą napowietrzania.

Kategorie ACEA E4 i ACEA E7 zostały zaktualizowane o nowe testy osadów na tłokach, zastępują test CEC L-101-09. Obie kategorie są przeznaczone dla starszych silników, które spełniają normy emisji Euro V lub wcześniejsze.

Silniki te mogą być wyposażone w SCR lub EGR, ale nie w DPF. ACEA E4 jest najbardziej odpowiedni dla ekstremalnych warunków pracy i wydłużonych okresów wymiany oleju, podczas gdy ACEA E7 jest zalecany do łagodniejszych warunków pracy.

Test OM501LA był głównym testem czystości tłoków w serii ACEA Heavy-Duty, ale ponieważ silnik nie jest już produkowany, musiał zostać wymieniony. OM471 został wybrany jako zamiennik – zastrzeżony test opracowany przez Daimlera dla hardware PM471.

Hardware reprezentuje aktualną technologię silnika, która obejmuje takie elementy, jak stalowe tłoki, układ wtrysku Common Rail, asymetryczną turbosprężarkę spalin oraz kontrolę emisji zgodną z normą Euro VI w oparciu o technologię SCR, EGR i DPF. Test jest teraz dwa razy dłuższy niż poprzedni test OM501LA (CEC L-101-08), zajmuje łącznie 600 godzin.

Aktualizacja serii ACEA 2022 dla nowego testu OM 471 dla ACEA E4 i ACEA E8 poprawia działanie przeciwutleniające i kontrolę osadów na tłokach w stosunku do zastąpionej wersji z poziomami zaliczeń dla nowego testu OM 471 w ACEA E4 i ACEA E8.

W kategorii ACEA E7 test OM 501 został zastąpiony testem Cat 1N w celu kontroli osadów na tłokach. W użyciu jest już najnowsza seria olejów ACEA do silników samochodów osobowych, opublikowana w kwietniu 2021 roku.

Historycznie, serie dla silników lekkich i ciężkich były publikowane jednocześnie. Tym razem jednak publikacja została podzielona, aby dać więcej czasu na opracowanie sekwencji dla samochodów ciężarowych.

Oleje silnikowe ACEA 2021 Light-Duty wprowadziły nowe testy, aby sprostać zapotrzebowaniu na lepkie ciecze, ale w serii dla samochodów ciężarowych tak naprawdę nie radzą sobie z lepkością. W oparciu o lepkość, poszukiwano nowej kategorii F, ACEA F8 i ACEA F11, i opracowano dwa nowe testy zużycia spowodowane sadzą, które mają być częścią tych kategorii.

Powód, dla którego nie doszło do ich urzeczywistnienia wiąże się z niepowodzeniem rozwijanych testów. ACEA planuje kontynuować prace i jest to kolejny krok, który przybliża nas do przeglądu, ponieważ samochody ciężarowe podążają tą samą drogą co lekkie pojazdy użytkowe, by zmniejszyć lepkość w celu poprawy efektywności paliwowej i spełnienia bardziej rygorystycznych norm emisji.

Sekwencje olejów ACEA 2022 do silników samochodów ciężarowych będą obowiązywać dla wszystkich nowych wymogów od 1 maja 2023 r., po okresie przejściowym umożliwiającym realizację dostaw przez łańcuch dostaw.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!