Sejm przegłosował ustawę dotyczącą konfiskaty pojazdu kierowcom prowadzącym pod wpływem alkoholu. Przepadek pojazdu został jasno sprecyzowany. Jest też wątek dotyczący transportu drogowego i kierowców zawodowych.
W ustawie zapisano datę nabycia mocy prawnej ustawy, która obecnie czeka na podpis prezydenta. Prawo o konfiskacie pojazdu zacznie obowiązywać po roku od uchwalenia, czyli od listopada 2023 roku. Projekt zakłada, że kierowca prowadzący w stanie nietrzeźwości (od 0,5 promila) będzie otrzymywał sądowy zakaz prowadzenia pojazdów na minimum 3 lata. Natomiast przepadek pojazdu na rzecz Skarbu Państwa nastąpi, jeśli kierowca przyłapany na prowadzeniu pojazdu ma co najmniej 1 promil alkoholu w organizmie lub 0,5 promila w przypadku spowodowania wypadku drogowego.
W przypadku, gdy pijany kierowca nie jest właścicielem pojazdu, którym się porusza, orzekany będzie przepadek równowartości tegoż pojazdu. Dotyczy to również np. gdy współwłaścicielem pojazdu jest inna osoba np. syn czy żona. Wycena kary finansowej będzie się odbywać korzystając z tego samego systemu, z którego korzystają np. urzędy skarbowe do wyliczania podatku za auto (brana jest średnia rynkowa pojazdu). Taki sam proces otrzymania kary finansowej będzie dotyczyć samochodu, który został zniszczony w wypadku samochodowym przez pijanego kierowcę, natomiast bez konfiskaty wraku. W momencie, gdy wycena pojazdu przez system będzie niemożliwa (np. z powodu unikatowości pojazdu), wyceny będzie dokonywał biegły sądowy.
Kierowcy zawodowi z wyjątkiem w przepisach
W ustawie znajduje się wyjątek dla kierowców zawodowych, prowadzących pojazdy pracodawcy. Ustawodawcy zdają sobie sprawę z cen pojazdów ciężarowych i w tym przypadku sąd orzekać będzie (oprócz zakazu prowadzenia pojazdów) nawiązkę w wysokości co najmniej 5 tys. zł na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Niemniej, jeśli pojazd ciężarowy należy do kierującego, to obowiązują go takie same przepisy, jak kierowców samochodów osobowych, czyli pojazd ciężarowy zostanie skonfiskowany.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Kkz2, 26 listopada 2022, 8:57 7 0
Nie jestem za jazdą pod wpływem czy na bani Czy te przepisy będą dotyczyły również : posłów, senatorów, sendziów, prokuratorów zasłaniających się immuniterem? Niech najpierw niech uchwałą że przestępstw na drodze immunitet nie obejmuje
Odpowiedz