W jakich warunkach przewozić leki?

, 17 stycznia 2013, 11:47

Przechowywanie i przewóz leków to bardzo trudne zadania dla operatora logistycznego obsługującego klientów z sektora farmaceutycznego. Dlaczego wymagania w tym zakresie są tak wysokie? Na to i inne pytania odpowiedzieli eksperci z firmy DSV.

Składowanie i transport leków

DSVWysokie wymagania dotyczące składowania i transportu leków są spowodowane tym, że leki zawierają silne substancje aktywne i ich zawartość jest ściśle kontrolowana w celu zapewnienia stałej dawki leku podczas podania.

Jakub Bojakowski, Kierownik Farmaceutycznego Składu Konsygnacyjnego DSV Solutions, wyjaśnia, że każda substancja, już od momentu wyprodukowania, zaczyna się rozkładać, a czas w którym następuje ten proces może uleć skróceniu w momencie, kiedy warunki składowania są niekorzystne. Trzeba pamiętać, że w 1 tabletce może się znajdować  np. 0,25 mg substancji aktywnej, a reszta to tylko i wyłącznie substancje pomocnicze. Przy tak małej ilości nawet niewielkie zmiany zawartości mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach. Właśnie z tego powodu wydzielone zostały grupy leków, których składowanie musi odbywać się w określonych przedziałach temperatur.

Najbardziej popularne grupy leków są składowane w temperaturze 15-25 °C oraz 2-8°C. Rola operatora logistycznego w procesie przechowywania oraz transportu leków nabiera kluczowego znaczenia, biorąc pod uwagę fakt, że przekroczenie tych zakresów może powodować poważne zagrożenie dla zdrowia.

Dla leków przechowywanych w temperaturze 15-25°C przekroczenia temperatury mogą powodować nieprzewidywalność skutków ich działania. Przykładowo, nieodpowiednia temperatura może spowodować wytrącenie się substancji czynnej nawet ze „zwykłego” syropu na kaszel. W takiej sytuacji nie będziemy w stanie oszacować odpowiedniej dawki leku, ponieważ każda łyżka będzie zawierała zupełnie inną dawkę substancji czynnej. O ile w przypadku osoby dorosłej skutki mogą być dość łagodne, to już w przypadku dziecka sytuacja staje się bardzo niebezpieczna. Zagrożenia rosną także, wraz ze „specjalizacją” danego leku. W przypadku przewozu leków składowanych w temperaturze 2-8°C przekroczenie temperatury nawet na pół godziny możne doprowadzić do uszkodzenia produktu, a co za tym idzie poważnego zagrożenia zdrowia. Za przykład możemy podać tutaj insulinę, stosowaną przez cukrzyków –w sytuacji przekroczenia temperaturynie tylko nie będzie ona spełniać swojego efektu terapeutycznego, ale także może doprowadzić do bardzo groźnych powikłań lub śmierci.Poza elementem wpływu na substancje czynne temperatura może wpływać również na wygląd leku np. rozpuścić tabletki do ssania, co w konsekwencji rodzi konieczność utylizacji całego uszkodzonego towaru." – wyjaśnia Jakub Bojakowski.

Przestrzeganie przez operatora logistycznego ścisłych procedur związanych z restrykcyjnymi warunkami składowania oraz przewozu leków jest podstawowym wymaganiem w przypadku obsługi firm farmaceutycznych. Świadomość konsekwencji potencjalnych zagrożeń w tym zakresie jest kluczem do profesjonalnej obsługi i owocnej współpracy pomiędzy operatorem, a jego klientami.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!