Segment pojazdów dostawczych jest obecnie w procesie transformacji zarówno napędowej (z powodu popularyzacji wersji elektrycznych), jak i prawnej – zmiany DMC wynikające ze zwiększonej wagi pojazdów elektrycznych, a także uregulowanie rynku kierowców busów. Do zakupu tych pojazdów po zmianach, należy przekonać zarówno kierowców, jak i firmy operujące. Dokładając do tego niestabilny rynek, skokowy wzrost inflacji, płac i samych pojazdów, otrzymujemy obraz niesprzyjającego środowiska sprzedażowego, który jest widoczny w konkretnych liczbach.
Rynek pojazdów dostawczych, inaczej niż w segmencie ciężarowym, nie zdołał się obronić przed niesprzyjającymi warunkami produkcyjnymi. Wojna za naszą wschodnią granicą, wzrost inflacji czy potrzeba większej dywersyfikacji źródeł surowców potrzebnych do produkcji, to tylko niektóre z cegiełek składających się na obecny obraz rynku pojazdów dostawczych. Ogólny obraz nie prezentuje się jednak aż tak źle, jak można by zakładać, przy tak niestabilnym rynku.
Słaby grudzień w segmencie dostawczaków
Piękna historia bardzo dużych wzrostów wolumenów dostawczaków najprawdopodobniej skończyła się po 2021 roku, na jak długo, to się okaże w następnych latach. Grudzień 2022 roku przyniósł bardzo mocne tąpnięcie i stał się jednym z gorszych grudniów ostatnich lat w tym segmencie.
W grudniu 2022 roku zarejestrowano 5 731 pojazdów dostawczych, co oznacza spadek sprzedaży o 23,2% względem grudnia 2021 roku, w którym to liczba wyniosła 7 458. Co ciekawe, tak dużego spadku nie odnotowano od co najmniej pięciu lat. Najmocniejszy grudzień w historii przypadł w roku 2020, w którym sprzedaż wyniosła 7 924 sztuki, natomiast grudzień 2019 roku przyniósł 7 577 wydanych pojazdów. Natomiast żeby jeszcze bardziej zobrazować tę sytuację, średnia rejestracji grudniowej z lat 2017-2021 wynosi 7 237 sztuk pojazdów dostawczych. Mówimy więc o sporym zmniejszeniu zainteresowania tym segmentem rynku lub zmniejszonym zapotrzebowaniem na tego typu pojazdy. Z pewnością pewną rolę odegrała też ich dostępność.
W grudniowym rankingu marek, Renault zdeklasowało konkurencję. Francuski producent zarejestrował w Polsce 1 188 pojazdów dostawczych. Na drugim miejscu znalazła się marka Fiat z wynikiem 879 sztuk wydanych klientom. W tym roku podium zamykają dwaj producenci – Iveco i Mercedes-Benz, którzy uzyskali identyczny wynik 690 pojazdów. Pierwszą piątkę grudniowego rankingu zamyka Ford uzyskując liczbę 588 sztuk. Pod względem wzrostów lub spadków sprzedaży najlepiej wypadła marka Fiat uzyskując wzrost sprzedaży na poziomie 24,3%. Grudzień najgorzej zamknął Opel, któremu sprzedaż spadła aż o 79,7%.
W grudniu najlepiej sprzedającym się modelem tego segmentu okazał się Renault Master, na którego klienci zdecydowali się 942 razy. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajęło Iveco Daily z liczbą 690 sztuk. Ostatnie miejsce podium zajmuje Mercedes-Benz Sprinter, który został wydany 572 klientom. Czwarte miejsce zajął Fiat Ducato z liczbą 405 sztuk, natomiast piątkę zamyka Fiat Doblo – 355 sztuk.
Ranking producentów pod względem liczby sprzedanych pojazdów dostawczych w grudniu 2022 roku:
- Renault 1 188 sztuk (spadek sprzedaży o 2,9%, 20,73% udziału w segmencie)
- Fiat 879 sztuk (wzrost sprzedaży o 24,3%, 15,34% udziału w segmencie)
- Iveco 690 sztuk (wzrost sprzedaży o 14%, 12,04% udziału w segmencie)
- Mercedes-Benz 690 sztuk (spadek sprzedaży o 27,6%, 12,04% udziału w segmencie)
- Ford 588 sztuk (spadek sprzedaży o 36,4%, 10,26% udziału w segmencie)
- Toyota 427 sztuk (spadek sprzedaży o 36,6%, 7,45% udziału w segmencie)
- Volkswagen 418 sztuk (wzrost sprzedaży o 6,1%, 7,29% udziału w segmencie)
- Peugeot 246 sztuk (spadek sprzedaży o 37,7%, 4,29% udziału w segmencie)
- Opel 175 sztuk (spadek sprzedaży o 79,7%, 3,05% udziału w segmencie)
- MAN 82 sztuki (spadek sprzedaży o 1,2%, 1,43% udziału w segmencie)
Sprzedaż nowych pojazdów dostawczych w 2022 roku – ranking marek i modeli
2022 rok nie był łaskawy dla segmentu dostawczaków i przyniósł 62 238 zarejestrowanych pojazdów, co oznacza spadek o 15,8% względem 2021 roku. Uzyskany wynik nie będzie lepszy również od tego z 2019 roku, w którym zarejestrowano 69 872 nowe samochody dostawcze do 3,5t.
W rankingu marek 2022 roku, liderem w segmencie pojazdów dostawczych okazała się marka Renault, która wydała klientom 12 933 pojazdy, przy czym odnotowała spadek sprzedaży o 8,4% w stosunku do wyników z 2021 roku. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ford z wynikiem 8 594 sztuk (spadek sprzedaży o 13,7% r/r). Na trzecim miejscu wylądowało Iveco z liczbą 7 116 pojazdów (wzrost sprzedaży o 6,7%). Czwarte miejsce przypadło marce Fiat, która wydała 6 957 dostawczaków (spadek sprzedaży o 22,6%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes-Benz z liczbą 5 983 wydanych sztuk (spadek sprzedaży o 6,2%).
Pod względem wzrostów lub spadków sprzedaży najlepiej wypadła marka Isuzu, która jako jedna z dwóch w całym zestawieniu, odnotowała wzrost sprzedaży (na poziomie 12,6%). Największy spadek sprzedaży w 2022 roku w tym segmencie odczuła marka Citroen, której wolumen zmniejszył się o 58% względem 2021 roku.
W 2022 roku najlepiej sprzedającym się modelem samochodu dostawczego był Renault Master, sprzedano 10 069 sztuk. Na drugim miejscu uplasował się model Iveco Daily w liczbie 7 116 sprzedanych egzemplarzy. Ostatnie miejsce podium zajął Mercedes-Benz Sprinter, których powędrowało do klientów 5 003. Na czwartym miejscu znalazł się Ford Transit z liczbą 3 147 sztuk, natomiast piąte miejsce zajął model Fiat Ducato, który sprzedał się w liczbie 2 636 egzemplarzy.
Ranking sprzedaży nowych pojazdów dostawczych | ||||||
Pozycja | Marka | 2022 | 2021 | Zmiana % r/r | ||
Liczba sztuk | Udział w rynku | Liczba sztuk | Udział w rynku | |||
1 | RENAULT | 12 933 | 20,78% | 14 121 | 19,10% | -8,4% |
2 | FORD | 8 594 | 13,81% | 9 954 | 13,46% | -13,7% |
3 | IVECO | 7 116 | 11,43% | 6 667 | 9,02% | 6,7% |
4 | FIAT | 6 957 | 11,18% | 8 990 | 12,16% | -22,6% |
5 | MERCEDES-BENZ | 5 983 | 9,61% | 6 375 | 8,62% | -6,1% |
6 | TOYOTA | 4 652 | 7,47% | 5 153 | 6,97% | -9,7% |
7 | VOLKSWAGEN | 4 326 | 6,95% | 5 242 | 7,09% | -17,5% |
8 | OPEL | 3 826 | 6,15% | 4 422 | 5,98% | -13,5% |
9 | PEUGEOT | 2 598 | 4,17% | 4 062 | 5,49% | -36,0% |
10 | CITROEN | 1 324 | 2,13% | 3 150 | 4,26% | -58,0% |
11 | MAN | 714 | 1,15% | 862 | 1,17% | -17,2% |
12 | SUZUKI | 462 | 0,74% | 479 | 0,65% | -3,5% |
13 | ISUZU | 430 | 0,69% | 382 | 0,52% | 12,6% |
14 | ROLLER TEAM | 263 | 0,42% | 285 | 0,39% | -7,7% |
15 | MITSUBISHI | 258 | 0,41% | 438 | 0,59% | -41,1% |
Razem | 60 436 | 97,10% | 70 582 | 95,48% | -14,4% | |
Pozostałe | 1 802 | 2,90% | 3 344 | 4,52% | -46,1% | |
Łącznie | 62 238 | 100% | 73 926 | 100% | -15,8% |
Komentarze