Kierowcy korzystający z systemu e-TOLL zwrócili uwagę na niejasną politykę gromadzenia danych przez to narzędzie. Skargi przekazane do Rzecznika Praw Obywatelskich pozwoliły uzyskać odpowiedź z wyjaśnieniami od Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Co prezes UODO powiedział o sposobie zbierania informacji o kierowcach przez aplikację e-TOLL PL?
Od grudnia 2021 r. kierowcy nie płacą za przejazd autostradą na bramkach. Zamiast tego mogą opłacić przejazd poprzez aplikacje e-TOLL PL oraz e-TOLL BILET lub zakupić odpowiedni bilet na stacji paliw. To rozwiązanie wprowadzono, aby zlikwidować korki tworzące się przed bramkami przy dużym natężeniu ruchu.
Niektórzy kierowcy zwrócili uwagę na regulamin systemu e-TOLL, który nie dostarczył im w jasny sposób informacji o tym, jak gromadzone i przetwarzane są dane geolokalizacyjne. W związku z tym zwrócili się do Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o interwencję i uzyskanie wyjaśnień – co administrator systemu (Krajowa Administracja Skarbowa) robi z tymi informacjami i w jaki sposób są one przechowywane?
Co prezes UODO powiedział o danych gromadzonych w systemie e-TOLL?
Interwencja ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich pozwoliła uzyskać odpowiedź od prezesa UODO – Jana Nowaka. UODO przeprowadziło w KAS kontrolę, która sprawdziła, jakie dane są pozyskiwane przez aplikacje e-TOLL i w jaki sposób są one przetwarzane.
– Po zaakceptowaniu przez użytkownika przycisku „rozpocznij przejazd” w aplikacji dane geolokalizacyjne są zbierane z urządzenia z lokalizacji, w której się ono znajduje m.in. z płatnych i nieodpłatnych odcinków dróg. Dane lokalizacyjne zbierane przez aplikację mobilną e-TOLL PL podlegają weryfikacji i na dalszym etapie są przetwarzane w SPOE KAS tylko dane geolokalizacyjne z przejazdów płatnymi odcinkami dróg. Dane z przejazdów dostępne są w aplikacji e-TOLL przez trzy miesiące w zakresie daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia przejazdu oraz czasu trwania przejazdu. Dane geolokalizacyjne przekazywane z aplikacji mobilnej z przejazdów płatnymi odcinkami dróg, jak i bezpłatnymi odcinkami dróg przechowywane przez 30 dni. Dane te są przechowywane na wypadek wystąpienia ewentualnej awarii systemu i dla celów dowodowych dla dostawców zewnętrznych. – wyjaśnia prezes UODO Jan Nowak.
Część obaw kierowców została zatem potwierdzona. Aplikacje e-TOLL zbierają dane dotyczące lokalizacji kierowców nie tylko podczas jazdy po płatnych odcinkach dróg. Dopiero na dalszym etapie przetwarzania danych brane pod uwagę są wyłącznie informacje z płatnych odcinków dróg. Aplikacja zbiera dane od momentu kliknięcia przycisku „rozpocznij przejazd” i przerywa dopiero po wybraniu „zakończ przejazd” lub zamknięciu aplikacji – wciąż zbiera ona dane, nawet jeżeli pracuje w tle.
Prezes Nowak poinformował także, że regulamin systemu e-TOLL wcale nie musiał wyjaśniać kwestii, które spowodowały interwencję kierowców u Rzecznika Praw Obywatelskich:
…przepisy o ochronie danych osobowych nie nakładają na administratorów obowiązku informowania osób, których dane dotyczą o zastosowanych rozwiązaniach technicznych oraz wskazania szczegółowego sposobu działania aplikacji, w których przetwarzane są dane osobowe. – zawarł w swojej odpowiedzi Jan Nowak.
źródło: Biuletyn Informacji Publicznej RPO
Komentarze