Volvo Trucks przedstawiło nowatorskie rozwiązanie techniczne Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo). Patent łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej.
Volvo Dynamic Steering
Rezultatem zastosowania Volvo Dynamic Steering jest lepsza precyzja kierowania. Na drodze szybkiego ruchu aktywny układ kierowniczy gwarantuje stateczność kierunkową pojazdu. Z kolei przy małych prędkościach możliwe jest kierowanie, nawet w pełni obciążonym samochodem ciężarowym bez żadnego wysiłku.
Najważniejszą innowacją w Volvo Dynamic Steering jest elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, rozwija maksymalny moment obrotowy 25 Nm i jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny wzmacnia efekt wspomagania, dzięki czemu kierowanie samochodem ciężarowym staje się wyjątkowo łatwe. Nawet mocno obciążonym pojazdem budowlanym, poruszającym się w trudnym terenie, można kierować bez wysiłku.
Odpoczynek dla kierowcy – Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy. Odpoczywają ręce i barki. Volvo Dynamic Steering automatycznie ustawia koła w pozycji na wprost także podczas cofania. Układ tłumi wstrząsy wywołane nierównościami drogi, takimi jak szczeliny czy ubytki nawierzchni. Przekłada się to na większą precyzję utrzymywania toru jazdy, ponieważ kierowca nie musi bezustannie wprowadzać korekt kołem kierownicy. Na drodze szybkiego ruchu ta precyzyjna kontrola polepsza stateczność kierunkową. Aktywny układ kierowniczy eliminuje niemal wszystkie te minimalne ruchy kołem kierownicy, które są nie do uniknięcia na współczesnych drogach. Układ ma zdolność adaptacji – szybko wykrywa efekt oddziaływania mocno wyprofilowanej (wypukłej) nawierzchni drogi lub bocznego wiatru i automatycznie go kompensuje, tak aby kierowca mógł po prostu utrzymywać kierunek jazdy na wprost, bez potrzeby kontrowania kierownicą.
Komentarze