Scania dołączyła do swojej gamy skrzyń biegów dwa kolejne modele z oznaczeniem H – heavy. Skrzynie z oznaczeniami G25CM oraz G33CM charakteryzują się zastosowaniem bardziej wytrzymałej przekładni planetarnej. Zostały zaprojektowane do przewozów w przemyśle wydobywczym, transporcie ciężkich ładunków, a także do użytku w wymagającym oraz górzystym terenie.
Nowe skrzynie G25CM oraz G33CM bazują na modelach skrzyń typu G ze zautomatyzowanym sterowaniem Scania Opticruise, wprowadzonych do oferty marki w 2020 roku.
– Dodając nowe opcje, jeszcze wyraźniej zaznaczamy, że nasza gama XT i oferta dla przemysłu wydobywczego sprosta wykonywaniu najtrudniejszych zadań transportowych. Ich zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami, przed którymi stają pojazdy ciężarowe w wymagających operacjach, będzie miała dla klientów znaczenie z punktu widzenia dyspozycyjności floty oraz obniżenia kosztów obsługi i napraw – mówi Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.
Dostosowane do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego
Szersze elementy przekładni planetarnej w nowych skrzyniach są przystosowane do przenoszenia wyższego momentu obrotowego na wał napędowy. Mogą przenosić stały, wysoki moment obrotowy w trudnych warunkach, nie tracąc na żywotności. Ciężkie zestawy o wysokiej ładowności i masie całkowitej zwykle mają napęd 6×4 z zespołem dwóch osi napędowych o dużym przełożeniu przekładni głównej (3,5:1 lub większym). W terenie górzystym lub przy dużych oporach ruchu powoduje to duże obciążenie wałka wyjściowego skrzyni biegów.
Wysokie przełożenie, zwykle w połączeniu ze zwolnicami w piastach, jest korzystne przy ruszaniu z miejsca, zwiększa moment obrotowy przekazywany do kół, ale zarazem podnosi obroty silnika przy prędkości przejazdowej. Scania dąży do utrzymywania silnika na niskich obrotach, co ma skutkować zmniejszeniem zużycia paliwa. Dlatego chce znaleźć równowagę między przełożeniem tylnej osi i warunkami pracy pojazdu.
Jedną z głównych zalet skrzyń typu G jest szeroki zakres przełożeń, który (wraz z odpowiednim przełożeniem tylnej osi) pozwala utrzymywać silnik na niskich obrotach, zapewniając jednocześnie wysoki moment obrotowy. W skrzyniach tej serii ograniczono liczbę synchronizatorów do dwóch, aby obniżyć opory wewnętrzne wpływające na spalanie. Ten zabieg był możliwy dzięki wprowadzeniu sterowania przy użyciu siłowników pneumatycznych i hamulców wałka pośredniego (łącznie trzech).
Komentarze