Predictive Powertrain Control to inteligentny tempomat, którego główną funkcją jest ograniczanie zużycie paliwa przez pojazd. Rynkowa premiera systemu miała miejsce w sierpniu 2012 roku.
Predictive Powertrain Control
Tempomat z wyprzedzeniem wykorzystuje dane topograficzne trasy, a tym samym zapobiega ograniczeniom, którymi cechują się konwencjonalne systemy utrzymywania prędkości. Przykładowo, nie są one w stanie odróżnić wzniesień – naturalnych przeciwników szybkiej i ekonomicznej jazdy ciężarówką – od płaskich odcinków drogi.
System Predictive Powertrain Control od Mercedes-Benz to pierwszy na świecie automatyczny system utrzymywania prędkości, który steruje zmianą biegów. Jego pierwsza odsłona – jeszcze bez kontrolowania zmiany biegów – została wprowadzona w ostatnich latach do północnoamerykańskiej oferty ciężarówek marki Freightliner, należącej do Daimler Trucks. Debiutujący w 2009 roku system znany pod nazwą Predictive Cruise Control był pierwszym na świecie tempomatem z możliwością przewidywania, wykorzystującym dane geodezyjne i pozycjonowanie pojazdu w oparciu o sygnał GPS.
Nowy system Mercedes-Benz został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o efektywnym pokonywaniu wzniesień i zjazdów. Ciężarówki dalekobieżne z pełnym ładunkiem, pokonują długie dystanse na trasach o umiarkowanym zróżnicowaniu terenu, zużywając do 3 proc. paliwa mniej od pojazdów wyposażonych w tradycyjny tempomat. W teście porównawczym na standardowych, dalekich trasach, takich jak Stuttgart-Hamburg-Stuttgart, docenia się również łatwość użytkowania systemu. Sposób sterowania utrzymywaniem prędkości jest bardzo podobny do tego w Actrosie bez Predictive Powertrain Control. Wystarczy krótkie wprowadzenie do obsługi funkcji inteligentnego tempomatu. Bez względu na doświadczenie kierowcy, zużycie oleju napędowego podczas pokonywania tras z Predictive Powertrain Control jest zawsze wyraźnie niższe niż podczas jazdy ciężarówkami z konwencjonalnymi układami.
Zużycie paliwa do 5 proc. niższe
Technologia Predictive Powertrain Control pozwala systemom zainstalowanym w pojeździe na wykorzystywanie danych z zewnętrznych źródeł i wzajemne powiązania pomiędzy inteligentnymi systemami kontroli silnika oraz skrzyni z parametrami, które dotychczas całkowicie podlegały stylowi jazdy kierowcy. Zasady pokonywania wzniesień nie są tajemnicą dla profesjonalistów. Pierwsza z nich mówi, by zdjąć nogę z gazu przed wierzchołkiem wzniesienia, co pozwala na znaczące oszczędności paliwa i wiąże się z jedynie niewielką stratą czasu. Inna nakazuje przyspieszyć odpowiednio wcześniej przed dojechaniem do wzniesienia, i pozwala uniknąć zmiany biegu podczas dojeżdżania do wierzchołka.
Predictive Powertrain Control gromadzi dane niezbędne do oszczędnej jazdy – dzięki informacjom o topografii terenu "wie" niemal wszystko o wzniesieniach i zjazdach na drodze. Stopień pokrycia map z trasami międzynarodowymi w krajach Europy Środkowej, także w Polsce, wynosi praktycznie 100 proc. Pozycja pojazdu jest precyzyjnie ustalona za pomocą sygnału GPS.
Ponadto Predictive Powertrain Control może – w zależności od konfiguracji – interweniować w centralnej jednostce sterującej zmianą biegów. Oznacza to, że potrafi wywołać zmianę przełożenia, bazując na optymalnych informacjach o trasie. Dodatkowo, system zwiększa stopień optymalizacji oszczędzającej paliwo technologii EcoRoll. W rezultacie zmiany biegu uznane za zbędne na podstawie przebiegu trasy są blokowane, zamiast sekwencji pojedynczych zmian przełożeń stosowana jest pojedyncza zmiana podwójna, a funkcja EcoRoll zostaje uruchomiona z wyprzedzeniem. Predictive Powertrain Control korzysta z danych wejściowych profilu drogi przed pojazdem i jego aktualnej pozycji zgodnie z sygnałem GPS. W odniesieniu do ciężarówki ustalane są: masa, prędkość, obroty silnika i aktualne przełożenie skrzyni PowerShift. Istotną wartością docelową jest prędkość przejazdu, ustawiana przez kierowcę za pośrednictwem przełączników na kierownicy.
Jak działa Predictive Powertrain Control
Wykorzystując zaprogramowane informacje z uwzględnieniem masy pojazdu, kontroler prędkości reaguje odpowiednio na wzniesienia i zjazdy. Na górzystym terenie, który stanowi znaczną część europejskiej sieci drogowej, jedynym zadaniem kierowcy jest ustawienie docelowej prędkości i tzw. ,,histerezy tempomatu". Decyduje ona o indywidualnej maksymalnej prędkości podczas zjazdu i nie różni się od funkcji standardowego tempomatu.
Trzecią zmienną jest minimalna prędkość poniżej regularnej prędkości jazdy, używana do ustalenia zakresu, który w odpowiednich okolicznościach pozwala systemowi uzyskać oszczędność paliwa poprzez zmniejszenie szybkości. Przykładem jest wjazd na łagodne wzniesienie, zidentyfikowane jako możliwe do pokonania w obecnej konfiguracji pojazdu o nominalnej mocy i masie całkowitej na najwyższym biegu bez zmniejszania prędkości poniżej dolnej granicy. Na płaskim terenie inteligentny tempomat precyzyjnie utrzymuje prędkość zgodnie ze strategią i zasadą działania standardowego urządzenia.
Jeśli, na przykład, moment obrotowy silnika jest wystarczający do utrzymania zadanej prędkości, Predictive Powertrain Control wykorzystuje korzystną sytuację jeszcze przed osiągnięciem wierzchołka wzniesienia – na podstawie informacji o drodze uwzględnia późniejszy zjazd i ogranicza wcześniej moment obrotowy silnika, a ciężarówka zjeżdża w dół, nie zużywając paliwa.
System Predictive Powertrain Control zapewnia kierowcy całą gamę możliwości konfiguracji w celu precyzyjnej regulacji parametrów, takich jak prędkość podróżowania oraz jej dolny i górny limit. Po uruchomieniu Predictive Powertrain Control i/lub funkcji EcoRoll dostęp do wspominanych opcji jest najczęściej konieczny tylko w wyjątkowych przypadkach.
Zależnie od wybranego trybu skrzyni (standard, economy lub power) Predictive Powertrain Control wykorzystuje zróżnicowane parametry. Dla przykładu, dolny limit prędkości może być ustawiony w przedziale od 0 do 10 km/h, a w programie ekonomicznym waha się od 3 do 10 km/h. ,,Przewidujące" zwiększenie prędkości w trakcie zjazdu ograniczone jest do 4 km/h w trybie standardowym, a w trybie power – do 6 km/h ponad zadane ustawienie. W obu przypadkach maksymalna prędkość zjazdu zdefiniowana indywidualnie przez kierowcę stanowi maksymalną górną granicę.
Komentarze