Nowy silnik DAF z normą Euro 6

, 18 marca 2013, 11:14

Firma DAF Trucks zaprezentowała nową generację silników o pojemności 10,8 l i mocy od 290 do 440 KM. Jednostka PACCAR MX-11 charakteryzuje się zwartą konstrukcją, wysoką wydajnością, niewielką masą i niskim poziomem hałasu. Motor będzie produkowany w Eindhoven od jesieni 2013 r.

– „Nowy silnik PACCAR MX-11 jest doskonałą ilustracją naszej strategii dążenia do uzyskiwania wysokiej wydajności przy zachowaniu mniejszej pojemności skokowej” – wyjaśnia Ron Borsboom, członek zarządu firmy DAF Trucks odpowiedzialny za doskonalenie produktów – „11 litrów to idealna pojemność skokowa do generowania mocy od 290 do 440 KM w zgodzie z wymogami normy Euro 6 i przy wykorzystaniu niezawodnej, jednostopniowej turbosprężarki. Nowy silnik PACCAR MX-11 zaprojektowaliśmy zupełnie od nowa. Naszymi najważniejszymi kryteriami projektowymi były wysokie osiągi, niewielka masa i niskie zużycie paliwa, najwyższa niezawodność i trwałość oraz zapewnienie maksymalnej dostępności pojazdu. Okresy międzyobsługowe nowego silnika PACCAR MX-11 wynoszą do 125 000 km” – dodaje.

Dwa wały rozrządu w głowicy

Blok silnika PACCAR MX-11 to całkowicie nowa konstrukcja. Jest wykonany z żeliwa z grafitem wermikularnym. Inżynierowie zdecydowali się na możliwie jak największą integrację poszczególnych funkcji, aby osiągnąć wysoką niezawodność i trwałość: Magistrale wbudowano w blok cylindrów, a dwa zespoły pomp wytwarzające ciśnienie w układzie wtrysku common rail zamknięto w bloku. Obudowę układu rozrządu i wstępny separator układu odpowietrzania skrzyni korbowej również zamknięto w bloku silnika.

Głowica cylindrów jest wyposażona w dwa wały rozrządu, cztery zawory na cylinder i zintegrowany kolektor dolotowy.
– „Taka konfiguracja ma wiele zalet” – wyjaśnia Ron Borsboom – „Przede wszystkim układ rozrządu może być lepiej skonfigurowany i mieć większą wytrzymałość, co przekłada się na większą trwałość. Głowica cylindrów charakteryzuje się także bardzo wysoką wytrzymałością, co umożliwiło podniesienie maksymalnego ciśnienia przy większym marginesie bezpieczeństwa. Te czynniki mają także kluczowe znaczenie dla podnoszenia trwałości, niezawodności i wydajności. Bezpośrednie sterowanie zaworami ma również korzystny wpływ na zużycie paliwa, ponieważ minimalizuje straty. Dzięki dwóm wałom rozrządu w głowicy zintegrowany hamulec silnikowy MX Engine Brake osiąga niespotykaną skuteczność hamowania: dysponuje ogromną mocą 320 kW, której ponad 70% jest dostępne przy niskiej prędkości obrotowej (1500 obr./min). Umiejscowienie wałów rozrządu w głowicy przyczyniło się także do obniżenia masy. Zastosowanie drążonych wałów rozrządu było możliwe, ponieważ układ wtryskowy paliwa jest napędzany przez oddzielny wał rozrządu układu FIE (Fuel Injection Equipment), co pozwoliło zaoszczędzić 15 kilogramów” – dodaje.

Common rail i turbosprężarka VTG

W nowym silniku MX-11 zastosowano ten sam układ wtryskowy common rail co w silniku PACCAR MX-13, ale w każdym z nich zastosowano inne parametry kalibracji oprogramowania. Układ wtrysku common rail umożliwia stosowanie wysokiego ciśnienia… czytaj dalej


Common rail i turbosprężarka VTG

W nowym silniku MX-11 zastosowano ten sam układ wtryskowy common rail co w silniku PACCAR MX-13, ale w każdym z nich zastosowano inne parametry kalibracji oprogramowania. Układ wtrysku common rail umożliwia stosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku (do 2500 bar), a także wtrysku wstępnego i wtórnego lub ich połączenia. Powoduje to drobniejsze rozpylenie paliwa i umożliwia optymalizację spalania, co pozwala uzyskać najniższy możliwy poziom emisji, hałasu i zużycia paliwa. Ponieważ możliwe jest bardzo skuteczne sterowanie temperaturą spalin, silnik może być optymalnie zintegrowany z układem  oczyszczania spalin. Zastosowana turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii (VTG) zapewnia zawsze najlepsze parametry w całym zakresie dostępnej prędkości obrotowej silnika, a to pozwala uzyskiwać najwyższe osiągi.

Do najważniejszych cech charakterystycznych całego silnika PACCAR MX-11 zalicza się także zwarta konstrukcja, dzięki czemu jest on znakomicie przystosowany do montowania w pojazdach DAF serii CF.

Układ oczyszczania spalin

Aby spełnić wymagania normy Euro 6 dotyczącej poziomu emitowanych zanieczyszczeń, DAF stosuje różne technologie: katalizator SCR i aktywny filtr cząstek stałych.
– „Podobnie jak w przypadku silnika PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra, celem jest nie tylko osiągnięcie właściwego składu spalin, ale także odpowiedniej temperatury w filtrze cząstek stałych” — wyjaśnia Borsboom – „Punktem wyjścia jest zapewnienie możliwie jak najwydajniejszej pasywnej regeneracji filtra cząstek stałych dzięki wytworzeniu ku temu dogodnych warunków. Dlatego kolektor wydechowy oraz najważniejsze elementy układu wydechowego zostały zamknięte w obudowie. Jeśli mimo to temperatura spalin będzie zbyt niska ze względu na sposób użytkowania pojazdu, silnik zostanie przełączony do trybu aktywnej regeneracji. W tym celu za turbosprężarką, a przed filtrem cząstek stałych umieszczono siódmy wtryskiwacz. Może on wtryskiwać paliwo do katalizatora utleniającego w układzie wydechowym, aby wytworzyć odpowiednią ilość ciepła. Również katalizator SCR został zaprojektowany w taki sposób, aby utrzymywać optymalną temperaturę. Dzięki odpowiednio dobranej powłoce może on osiągać maksymalną skuteczność w różnych zakresach temperatur, co przekłada się na optymalną wydajność pracy silnika” – tłumaczy.

Zużycie oleju w silniku PACCAR MX-11 jest niewielkie i równomierne, dlatego filtr cząstek stałych może nie wymagać czyszczenia nawet przez 500 000 kilometrów, jeżeli sprzyja temu sposób eksploatacji pojazdu. Konstruktorzy umożliwili niezależne zamontowanie katalizatora SCR i filtra cząstek stałych po przeciwnych stronach podwozia. Jest to przydatne, jeżeli samochód ma być wyposażony w podpory żurawia lub zamki kontenerów wymiennych.

Innowacje

W nowym silniku PACCAR MX-11 wprowadzono takie innowacje, jak pojedynczy pasek wieloklinowy i wentylator zamontowany bezpośrednio na wale korbowym bez stosowania mechanizmu przekazania napędu, co obniża koszty obsług i zwiększa niezawodność, ponadto obniża masę i zużycie paliwa. W celu osiągnięcia optymalnej wydajności w silniku zamontowano nową pompę cieczy chłodzącej wyposażoną w sprzęgło elektromagnetyczne, umożliwiające pracę z dwoma prędkościami. Podczas zmniejszania prędkości inteligentna sprężarka powietrza napełnia układ sprężonego powietrza do poziomu ciśnienia maksymalnego, dzięki czemu podczas jazdy po płaskich odcinkach może często być wyłączona. W celu zwiększenia niezawodności i trwałości wiązki przewodów zostały obudowane. Alternator i pompa sprężarki układu klimatyzacji są zamontowane na silniku jako jeden zespół, a moduł paliwowy ze zintegrowanym układem ogrzewania i automatycznym separatorem wilgoci zostały umieszczone bezpośrednio na silniku w celu zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa. Moduł oleju jest wyposażony w zintegrowany filtr oleju oraz zintegrowaną chłodnicę oleju wykonaną ze stali nierdzewnej, która dzięki temu charakteryzuje się jeszcze wyższa wytrzymałością.

Większy wybór przystawek PTO

Dostępny będzie szeroki wybór przystawek odbioru mocy do silnika PACCAR MX-11. W tylnej części dostępna będzie nie tylko znana silnikowa przystawka  na godzinie 1, ale także wersja na godzinie 11, dysponująca momentem obrotowym 250 Nm. Nową opcją wyposażenia jest także generator montowany bezpośrednio na silniku, przeznaczony specjalnie do zastosowania z nadwoziami chłodniczymi. Pojedynczy pasek wieloklinowy współpracujący z automatycznymi napinaczami zapewnia niezawodną pracę generatora Frigoblock, co z kolei pozwala obniżyć koszty napraw i obsług. Generator jest dostępny w wersji chłodzonej cieczą lub powietrzem. Został on zamontowany bezpośrednio na silniku, w związku z czym został zachowany bardzo duży prześwit ponad powierzchnią gruntu. Oprócz tego dostępna jest opcja napędu pompy hydraulicznej w przedniej części silnika.

Dystrybucja i ciężkie zastosowania

Nowy silnik PACCAR MX-11 będzie dostępny w co najmniej pięciu wersjach o różnej mocy, przeznaczonych do dwóch głównych obszarów zastosowań. Wersje o mocach 290 KM, 330 KM i 370 KM, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym odpowiednio 1200, 1400 i 1600 Nm sprawdzą się przy dystrybucji towarów na obszarze miasta, regionu lub kraju. Do ciężkich zastosowań dostępne są silniki o mocach 400 KM i 440 KM, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym odpowiednio 1900 i 2100 Nm.

Silnik PACCAR MX-11 będzie jedną z najważniejszych jednostek napędowych uniwersalnej wersji CF, której nowy model Euro 6 zostanie wprowadzony do sprzedaży w kwietniu. Będzie dostępny również w modelu DAF Euro 6 XF. Zużycie paliwa silnika PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra jest średnio nawet do 3% niższe od jednostki PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litrów, a obniżenie masy o ponad 180 kilogramów daje jeszcze większe możliwości podnoszenia wydajności, szczególnie przy transporcie materiałów sypkich oraz płynnych.
 

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Marek, 8 listopada 2018, 17:01 0 0

czy jakikolwiek model DAF jest wposażony w łańcuszek rozrządu?

Odpowiedz