Firma Inter Cars podpisała w maju partnerstwo z BYD – chińskim producentem pojazdów elektrycznych. W ramach tej umowy Armatus SP. Z o.o. – spółka zależna Inter Cars, zajmie się dystrybucją modeli BYD w Polsce. Uzyskaliśmy od firmy Inter Cars informacje o samochodach, które pojawią się w ofercie. Ujawniamy również nieco szczegółów na temat sieci sprzedaży oraz punktów serwisowych.
Elektryczne ciężarówki BYD w ofercie Inter Cars
Pod koniec maja informowaliśmy o podpisaniu umowy pomiędzy firmami. W ostatnim czasie firma Inter Cars podzieliła się z nami szczegółami dotyczącymi modeli, które znajdą się w ofercie:
- BYD ETP3 to lekki samochód dostawczy,
- BYD ETM6 to wielozadaniowa ciężarówka do 7,5t,
- BYD ETH8 to model typu podwozie o DMC 19t.
BYD ETP3 – lekkie auto dostawcze o napędzie elektrycznym
Model BYD ETP3 oferuje maksymalnie 3,5 m2 przestrzeni ładunkowej i do 780 kg ładowności. W przestrzeni ładunkowej wykorzystano podłogę ze stopu aluminium, która cechuje się odporną na zużycie antypoślizgową powierzchnią. Przewóz ładunku ułatwią obecne na pace klamry do mocowania. Pojazd wykorzystuje baterię BYD Blade, która cechuje się wysoką temperaturą początkową dla reakcji egzotermicznych oraz powolnym wydzielaniem ciepła.
Wymiary zewnętrzne modelu to 4 460 mm, 1 720 mm i 1 875 mm (długość, szerokość wysokość). Dopuszczalna masa całkowita wynosi 2 460 kg, masa pustego pojazdu to 1 640 kg. Auto osiąga maksymalnie 100 km/h, jego maksymalny zasięg mierzony przez WLTP w mieście wynosi 275 km. W użytku mieszanym auto może zapewnić zasięg do 233 km.
BYD ETM6 – uniwersalny model ciężarowy
BYD ETM 6 to nowoczesna ciężarówka z podwoziem w formie wielofunkcyjnej platformy. Opływowy kształt kabiny z ukrytymi klamkami zapewnia lepszą aerodynamikę, co korzystnie wpływa na zasięg samochodu. Za design odpowiada uznany projektant Wolfgang Egger. Wykorzystany w samochodzie akumulator LFP BYD ma przełożyć się na wysokie bezpieczeństwo, niższe koszty użytkowania, a także wysoką trwałość. W produkcji akumulatora nie wykorzystano metali ciężkich oraz toksycznych elektrolitów. Akumulator może być łatwo poddany recyklingowi.
W samochodzie zastosowano zintegrowany układ napędowy o wydajności ponad 95% z funkcją hamowania rekuperacyjnego. Wśród rozwiązań zastosowanych w BYD ETM6 znalazł się również tylny czujnik radarowy z wielokierunkową wizją 360 stopni. Auto oddaje do dyspozycji kierowcy także m.in. systemy: ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu, ostrzegający o możliwości najechania na poprzedzający pojazd, czy system hamowania awaryjnego.
Auto występuje w dwóch rozmiarach (długość/szerokość/wysokość) – 5 950/2 095/2 940 mmmm oraz 7 645/2 095/2 940 mm. Wersje różnią się też rozstawem osi – 3 360 mm oraz 4 200 mm. Maksymalny zasięg z ładunkiem wg. WLTP wynosi 200 km. Model waży „na pusto” 3 680 lub 3 750 kg.
BYD ETH8 – podwozie o napędzie elektrycznym
W BYD ETH8 zastosowano akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy. W porównaniu z konkurencją ma on zapewniać wyższy poziom bezpieczeństwa i dłuższy cykl życia przy zachowaniu niższych kosztów. Wielofunkcyjne podwozie ETH8 ma znajdować zastosowanie m.in. w budownictwie, logistyce, a także usługach komunalnych i sanitarnych.
Samochód wykorzystuje zintegrowany układ napędowy łączący silnik i przekładnię z osią napędową. Dzięki temu udało się osiągnąć sprawność na poziomie ponad 90%. Sterownik tego modelu jest zintegrowany. W jego skład wchodzą:
- moduł MCU sterujący silnikiem elektrycznym,
- moduł PDU odpowiadający za zasilnanie,
- przetwornik DC-DC,
- sterownik układu kierowniczego,
- jednostka sprężarki powietrza ACU.
Sterownik 5w1 przekłada się na m.in. na łatwiejszą konserwację, niższą masę, kompaktową budowę i oszczędność kosztów produkcji. W tym modelu również zastosowano zaawansowane systemy wspierające kierowcę i podnoszące bezpieczeństwo na drodze, takie jak ostrzeganie przed niezamierzonym opuszczeniem pasa czy najechaniem na poprzedzający pojazd.
Auto jest dostępne w dwóch wymiarach (długość/szerokość/wysokość): 8 160/2 530/3 280 mm oraz 10 500/2 530/3 280 mm. Rozstawy osi wykorzystane w poszczególnych wersjach wynoszą 4 500 mm oraz 5 700 mm. Maksymalny zasięg wg. WLTP wynosi z ładunkiem 200 km.
Samochody elektryczne BYD są wyposażone także w system rekuperacji, który odzyskuje część energii hamowania dla zwiększenia zasięgu. Umieszczono w nich również system BTMS, który zarządza temperaturą akumulatora wysokiego napięcia. Oprócz tego auta zapewniają możliwość szybkiego ładowania DC.
Gdzie można zakupić i serwisować samochody BYD?
Wiadomo już, że do końca roku pojazdy BYD będzie można zakupić w kilku miastach Polski. Punkty dealerskie będą zarazem serwisami samochodów elektrycznych BYD oferowanych przez Armatus sp. z o.o. Już teraz można oglądać i kupować samochody w siedzibie firmy.
– Do końca bieżącego roku sieć dealerska BYD Trucks obejmie 5 punktów w Polsce, które będą zajmowały się sprzedażą oraz serwisem pojazdów. W pierwszej kolejności koncentrujemy się na dużych aglomeracjach – w 2023 roku uruchomimy serwisy we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Gdańsku oraz na Śląsku. Obecnie pojazdy można obejrzeć i zakupić w Q-Service Truck Czosnów, gdzie znajduje się siedziba firmy Armatus sp. z o.o. – dealera BYD oraz autoryzowany serwis pojazdów BYD. W Czosnowie można skorzystać z możliwości jazdy testowej pojazdami elektrycznymi BYD, a także zamówić wybrany model lub zakupić pojazdy dostępne od ręki – opowiada Maciej Magala, BYD After Sales Manager, Armatus Sp. z o.o.
Modele cechują się odmiennymi interwałami serwisowymi. Czynności serwisowe należy przeprowadzać co określoną liczbę miesięcy, chyba że wcześniej auto pokona odpowiednio duży dystans.
– Pojazdy elektryczne charakteryzują się niewielką ilością czynności do wykonania podczas obsługi serwisowej. Dbając o najlepsze i niezawodne działanie pojazdu, wskazana jest kontrola jego podzespołów, która w zależności od modelu różni się ramami czasowymi. W przypadku pojazdu dostawczego BYD ETP3 przegląd powinniśmy wykonać po roku od rejestracji pojazdu bądź po przejechaniu 20 000 km. Podzespoły ciężarówki ETM6 należy kontrolować co 25 000 km lub co 6 miesięcy. Produkcja seryjna pojazdu BYD ETH8 dopiero się rozpoczyna, nie możemy jeszcze ujawnić szczegółów dotyczących jego obsługi – wyjaśnia Maciej Magala.
Serwisowanie pojazdów BYD będzie wymagało odpowiedniego przeszkolenia, podobnie jak przy innych samochodach elektrycznych. Obecnie trwają przygotowania do spełnienia wymagań niezbędnych do zapewnienia fachowej opieki serwisowej.
– Aktualnie przeprowadzamy audyty potencjalnych serwisów do przygotowania profesjonalnej sieci serwisowej. Każdy punkt serwisowy będzie musiał spełnić szereg wymagań oraz posiadać wyspecjalizowaną kadrę pracowników. Szkolenia techniczne dotyczące pojazdów BYD będą realizowane przez firmę Armatus. Uczestnicy zostaną przeszkoleni z budowy, diagnostyki oraz obsługi pojazdów BYD. Dodatkowo przeprowadzone zostaną szkolenia z obsługi programów serwisowych. Wstępne szkolenia podstawowe wymagane do pracy z pojazdami elektrycznymi (SEP 1kV dozór i eksploatacja) będą realizowane przez podmioty zewnętrzne – podsumowuje Maciej Magala.
Komentarze