Setne urodziny tachografów. Jak wyglądał pierwszy tachograf? Jaka jest jego przyszłość?

10 lipca 2023, 13:31

W 1923 roku po raz pierwszy urządzenie rejestrowało czas jazdy i postoju pojazdu na wykresie tarczowym. Od pierwszego tachografu do współczesnych urządzeń najnowszej generacji minęło już 100 lat. Zapraszamy do zapoznania się z historią tachografów przygotowaną przez markę Continental.

Wielkie zmiany na 100 lecie wynalazku

Dla Continental rok 2023 niesie ze sobą dwa ważne wydarzenia ze świata tachografów: Pierwsze wydarzenie miało miejsce dokładnie 100 lat temu w Villingen w Niemczech, kiedy ojciec tachografu VDO, dr Herbert Kienzle, wynalazł pierwsze urządzenie, które mogło rejestrować zarówno czas jazdy, jak i postoju pojazdu. Drugie wydarzenie? Firma technologiczna wyposaży pierwsze pojazdy użytkowe w nowy tachograf DTCO 4.1, drugą wersję inteligentnego tachografu, w samą porę przed terminem 21 sierpnia 2023 roku. W ten sposób rozpocznie się trzyletnia kampania modernizacji wymagana przez Pakiet Mobilności UE.

– Żaden inny przyrząd w kokpicie pojazdu użytkowego nie zmienił codziennego życia na europejskich drogach tak, jak tachograf. Dzięki niemu konkurencja w logistyce transportu stała się bardziej sprawiedliwa, warunki pracy kierowców bezpieczniejsze, a zarządzanie flotą coraz bardziej wydajne – mówi Ismail Dagli, szef jednostki biznesowej Smart Mobility w Continental. – Jesteśmy bardzo dumni, że możemy kontynuować tę tradycję w naszym zakładzie w Villingen dzięki tachografowi DTCO 4.1 i kolejnym modelom.

100 lat temu zegar Autorex po raz pierwszy zapisał czas jazdy i postoju.

Od dynastii zegarmistrzów do lidera rynku europejskiego

Korzenie tachografów VDO sięgają Schwarzwaldu. To właśnie tam, 100 lat temu, dr Herbert Kienzle wynalazł zegar Autorex w Kienzle Uhrenfabrik – pierwszy przyrząd, który mógł rejestrować czas jazdy i postoju jednocześnie na powlekanej tarczy wykresu, bezpośredni poprzednik TCO 1 (skrót TCO oznacza tachograf). Jako członek dynastii zegarmistrzowskiej Schwenningen, wynalazca był niezwykle precyzyjny w swojej pracy i miał odziedziczony talent do pomiaru czasu, odległości i prędkości. Na przestrzeni dziesięcioleci tachograf przeszedł dalszy rozwój technologiczny i został dostosowany do nowych warunków regulacyjnych: krok po kroku okrągły kształt zegara stał się płaskim pudełkiem, które dziś przypomina radio samochodowe. Zasada wahadła odśrodkowego pierwotnie stosowana do pomiaru prędkości została zastąpiona znacznie dokładniejszą zasadą prądów wirowych.

W latach 50. tachograf VDO, tutaj TCO 8, oficjalnie stał się przyrządem kontrolnym

Obecnie dane z tachografów nie są już zapisywane w formie analogowej na tarczy zegara, ale przechowywane cyfrowo w pamięci urządzenia a w niektórych przypadkach są one przesyłane do chmury w czasie rzeczywistym. Wreszcie, w 2023 r. gromadzone dane nie będą już ograniczać się do prędkości, czasu jazdy i postoju oraz przebytej odległości, ale będą skarbnicą danych z wielu różnych obszarów pojazdu, które dzięki odpowiednim usługom zapewnią rzeczywistą wartość dodaną w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i zgodności z przepisami.

Firma VDO, która jest częścią Grupy Continental od 2007 roku, podbiła rynek europejski tachografem VDO. Obecnie miliony pojazdów użytkowych w transporcie międzynarodowym korzysta z jednego z tachografów opracowanych i wyprodukowanych w zakładzie w Villingen. Jednak gama produktów ze Schwarzwaldu nie składa się już tylko ze sprzętu. Dzięki platformie zarządzania flotą VDO Fleet, dodatkowym urządzeniom do łączności i nowym ofertom usług opartym na danych z tachografów, Continental postrzega siebie jako partnera w zakresie zgodności z przepisami i zwiększania wydajności logistyki transportu.

Trwa odliczanie do wprowadzenia DTCO 4.1

Wraz z nową, drugą wersją inteligentnego tachografu, tachograf cyfrowy po raz pierwszy w swojej historii posiada funkcję kontrolną, która wykracza poza rejestrowanie czasu pracy i obsługi. Tachograf DTCO 4.1 wspiera monitorowanie i egzekwowanie nowych wymogów Pakietu Mobilności UE 1, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy w logistyce transportu. Wymogi te obejmują również dowód przejazdów kabotażowych i delegowanie personelu – mówiąc prościej, rozmieszczenie poza krajem ojczystym. “Dla nas głównym wyzwaniem było przełożenie wymagań Brukseli na odpowiednią technologię”, wyjaśnia Matthias Kliché, szef działu wymagań prawnych w segmencie Connected Commercial Vehicle Solutions. “I udało nam się to, ponieważ tachograf DTCO 4.1 otrzymał oficjalną homologację typu na początku czerwca 2023 roku”.

Obowiązkowe w Europie od sierpnia 2023 r.: 2. wersja inteligentnego tachografu VDO DTCO 4.1

Oznacza to, że nie ma już żadnych przeszkód dla planowanego wprowadzenia produktu na rynek 21 sierpnia 2023 roku. W tym dniu wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy użytkowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony będą musiały mieć na pokładzie drugą wersję inteligentnego tachografu. Następnie w ciągu kolejnych trzech lat nastąpi stopniowa modernizacja pojazdów użytkowych wykorzystywanych w ruchu międzynarodowym. Ten obowiązek modernizacji określony przez Unię Europejską jest kolejnym “pierwszym” w historii tachografów. Do tej pory nie było konieczności wymiany tachografów na nowe generacje.

Obowiązek montażu nowych urządzeń prawdopodobnie wywoła kilka fal napływu do warsztatów, gdy firmy transportowe i autobusowe będą chciały zainstalować nowe tachografy.

– Zalecamy, aby operatorzy flot umówili się na wizytę w warsztacie w celu modernizacji tak wcześnie, jak to możliwe – mówi Dirk Gandras, który zarządza programem tachografów w segmencie Connected Commercial Vehicle Solutions. – W ten sposób unikną przekroczenia obowiązującego ich terminu z powodu problemów z kolejkami i szybciej skorzystają z potężnej wydajności nowego tachografu.

Dirk Gandras zachęca warsztaty do aktywnego zalecania swoim klientom modernizacji w ramach obowiązkowego przeglądu technicznego – pozwoli to na uniknięcie kolejek przed warsztatami.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!