W 1923 roku po raz pierwszy urządzenie rejestrowało czas jazdy i postoju pojazdu na wykresie tarczowym. Od pierwszego tachografu do współczesnych urządzeń najnowszej generacji minęło już 100 lat. Zapraszamy do zapoznania się z historią tachografów przygotowaną przez markę Continental.
Wielkie zmiany na 100 lecie wynalazku
Dla Continental rok 2023 niesie ze sobą dwa ważne wydarzenia ze świata tachografów: Pierwsze wydarzenie miało miejsce dokładnie 100 lat temu w Villingen w Niemczech, kiedy ojciec tachografu VDO, dr Herbert Kienzle, wynalazł pierwsze urządzenie, które mogło rejestrować zarówno czas jazdy, jak i postoju pojazdu. Drugie wydarzenie? Firma technologiczna wyposaży pierwsze pojazdy użytkowe w nowy tachograf DTCO 4.1, drugą wersję inteligentnego tachografu, w samą porę przed terminem 21 sierpnia 2023 roku. W ten sposób rozpocznie się trzyletnia kampania modernizacji wymagana przez Pakiet Mobilności UE.
– Żaden inny przyrząd w kokpicie pojazdu użytkowego nie zmienił codziennego życia na europejskich drogach tak, jak tachograf. Dzięki niemu konkurencja w logistyce transportu stała się bardziej sprawiedliwa, warunki pracy kierowców bezpieczniejsze, a zarządzanie flotą coraz bardziej wydajne – mówi Ismail Dagli, szef jednostki biznesowej Smart Mobility w Continental. – Jesteśmy bardzo dumni, że możemy kontynuować tę tradycję w naszym zakładzie w Villingen dzięki tachografowi DTCO 4.1 i kolejnym modelom.
Od dynastii zegarmistrzów do lidera rynku europejskiego
Korzenie tachografów VDO sięgają Schwarzwaldu. To właśnie tam, 100 lat temu, dr Herbert Kienzle wynalazł zegar Autorex w Kienzle Uhrenfabrik – pierwszy przyrząd, który mógł rejestrować czas jazdy i postoju jednocześnie na powlekanej tarczy wykresu, bezpośredni poprzednik TCO 1 (skrót TCO oznacza tachograf). Jako członek dynastii zegarmistrzowskiej Schwenningen, wynalazca był niezwykle precyzyjny w swojej pracy i miał odziedziczony talent do pomiaru czasu, odległości i prędkości. Na przestrzeni dziesięcioleci tachograf przeszedł dalszy rozwój technologiczny i został dostosowany do nowych warunków regulacyjnych: krok po kroku okrągły kształt zegara stał się płaskim pudełkiem, które dziś przypomina radio samochodowe. Zasada wahadła odśrodkowego pierwotnie stosowana do pomiaru prędkości została zastąpiona znacznie dokładniejszą zasadą prądów wirowych.
Obecnie dane z tachografów nie są już zapisywane w formie analogowej na tarczy zegara, ale przechowywane cyfrowo w pamięci urządzenia a w niektórych przypadkach są one przesyłane do chmury w czasie rzeczywistym. Wreszcie, w 2023 r. gromadzone dane nie będą już ograniczać się do prędkości, czasu jazdy i postoju oraz przebytej odległości, ale będą skarbnicą danych z wielu różnych obszarów pojazdu, które dzięki odpowiednim usługom zapewnią rzeczywistą wartość dodaną w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i zgodności z przepisami.
Firma VDO, która jest częścią Grupy Continental od 2007 roku, podbiła rynek europejski tachografem VDO. Obecnie miliony pojazdów użytkowych w transporcie międzynarodowym korzysta z jednego z tachografów opracowanych i wyprodukowanych w zakładzie w Villingen. Jednak gama produktów ze Schwarzwaldu nie składa się już tylko ze sprzętu. Dzięki platformie zarządzania flotą VDO Fleet, dodatkowym urządzeniom do łączności i nowym ofertom usług opartym na danych z tachografów, Continental postrzega siebie jako partnera w zakresie zgodności z przepisami i zwiększania wydajności logistyki transportu.
Trwa odliczanie do wprowadzenia DTCO 4.1
Wraz z nową, drugą wersją inteligentnego tachografu, tachograf cyfrowy po raz pierwszy w swojej historii posiada funkcję kontrolną, która wykracza poza rejestrowanie czasu pracy i obsługi. Tachograf DTCO 4.1 wspiera monitorowanie i egzekwowanie nowych wymogów Pakietu Mobilności UE 1, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy w logistyce transportu. Wymogi te obejmują również dowód przejazdów kabotażowych i delegowanie personelu – mówiąc prościej, rozmieszczenie poza krajem ojczystym. “Dla nas głównym wyzwaniem było przełożenie wymagań Brukseli na odpowiednią technologię”, wyjaśnia Matthias Kliché, szef działu wymagań prawnych w segmencie Connected Commercial Vehicle Solutions. “I udało nam się to, ponieważ tachograf DTCO 4.1 otrzymał oficjalną homologację typu na początku czerwca 2023 roku”.
Oznacza to, że nie ma już żadnych przeszkód dla planowanego wprowadzenia produktu na rynek 21 sierpnia 2023 roku. W tym dniu wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy użytkowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony będą musiały mieć na pokładzie drugą wersję inteligentnego tachografu. Następnie w ciągu kolejnych trzech lat nastąpi stopniowa modernizacja pojazdów użytkowych wykorzystywanych w ruchu międzynarodowym. Ten obowiązek modernizacji określony przez Unię Europejską jest kolejnym “pierwszym” w historii tachografów. Do tej pory nie było konieczności wymiany tachografów na nowe generacje.
Obowiązek montażu nowych urządzeń prawdopodobnie wywoła kilka fal napływu do warsztatów, gdy firmy transportowe i autobusowe będą chciały zainstalować nowe tachografy.
– Zalecamy, aby operatorzy flot umówili się na wizytę w warsztacie w celu modernizacji tak wcześnie, jak to możliwe – mówi Dirk Gandras, który zarządza programem tachografów w segmencie Connected Commercial Vehicle Solutions. – W ten sposób unikną przekroczenia obowiązującego ich terminu z powodu problemów z kolejkami i szybciej skorzystają z potężnej wydajności nowego tachografu.
Dirk Gandras zachęca warsztaty do aktywnego zalecania swoim klientom modernizacji w ramach obowiązkowego przeglądu technicznego – pozwoli to na uniknięcie kolejek przed warsztatami.
Komentarze