Volvo Group i Westport Fuel Systems łączą siły w zakresie silników bezemisyjnych

28 lipca 2023, 16:02

Firmy Volvo Group oraz Westport Fuel Systems zapowiedziały utworzenie spółki joint venture, której celem jest przyspieszenie rozwoju oraz wdrożenia alternatywnego układu paliwowego HPDI firmy Westport Fuel Systems. Czym cechuje się to rozwiązanie?

HPDI
fot. Westport Fuel Systems

System HPDI pozwala zastąpić paliwa emitujące gazy cieplarniane, jak np. olej napędowy, wykorzystując zamiast nich biogaz lub wodór. Rozwiązanie ma również zachować trwałość oraz wydajność na poziomie silnika diesla. Sercem układu jest opatentowany wtryskiwacz paliwa z podwójną iglicą. Niewielka ilość paliwa pilotowego – oleju napędowego lub biodiesla – jest wtryskiwana do cylindra przed podaniem gazu, aby zainicjować zapłon.

Firma Westport Fuel Systems podaje, że dzięki HPDI silniki mogą osiągać wyższą moc oraz moment obrotowy poprzez wykorzystanie bezpośredniego wtrysku i zapłonu samoczynnego. Efektem ma być charakterystyka pracy bardzo zbliżona do silników wysokoprężnych. System HPDI zaprojektowano do operacji długodystansowych oraz dystrybucyjnych, a także m.in. do użytku w terenie.

Utworzenie spółki joint venture ma zwiększyć komercjalizację HPDI, dzięki dołączeniu kolejnych producentów samochodów ciężarowych do grona nabywców tego rozwiązania. Firmy podpisały niewiążący list intencyjny. Wynika z niego, że Westport Fuel Systems wniesie do spółki aktywa, środki trwałe oraz własność intelektualną związaną z HPDI. Volvo otrzyma 45% udziałów w spółce w zamian za wniesienie około 28 mln dolarów oraz dodatkowo 45 mln dolarów w zależności od wyników spółki.

– Dekarbonizacja silników spalinowych napędzanych paliwami odnawialnymi, zwłaszcza HPDI, odgrywa ważną rolę w zrównoważonych rozwiązaniach. HPDI działa w samochodach ciężarowych Volvo od ponad pięciu lat i jest sprawdzoną technologią, która pozwala klientom na znaczne ograniczenie emisji CO2 w zastosowaniach LBG (płynnego biogazu) tu i teraz i jest potencjalną drogą dla wodoru – powiedział Lars Stenqvist, dyrektor ds. technologii w Volvo.

– Westport rozwija rozwiązania w zakresie układów paliwowych, aby pomóc naszym klientom w przystępnej cenie sprostać najpilniejszemu wyzwaniu, jakim jest redukcja emisji dwutlenku węgla, przy jednoczesnym dalszym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury produkcyjnej – dodał David Johnson, dyrektor generalny Westport.

Realizacja przedsięwzięcia jest uwarunkowana pomyślnym rezultatem negocjacji, zawarciem ostatecznej umowy inwestycyjnej, umowy joint venture, umowy dostawy oraz umowy deweloperskiej. Według oczekiwań rozpoczęcie przedsięwzięcia ma nastąpić w pierwszej połowie 2024 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!