Co najmniej 67 proc. zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce w 2012 r. zostało sfinansowanych leasingiem, jak wynika z analizy przeprowadzonej przez ekspertów BZ WBK Leasing na podstawie danych ZPL i PZPM.
Autobusy w Polsce coraz częściej finansuje się leasingiem. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w 2012 r. firmy leasingowe sfinansowały o 39% więcej takich pojazdów niż rok wcześniej.
Robert Sokołowski, dyrektor departamentu sprzedaży biznesowej i korporacyjnej w BZ WBK Leasing, przekonuje, że wzrost zainteresowania leasingiem to pozytywny sygnał, gdyż w Europie Zachodniej leasing autobusów to już standard.
– „W Polsce ten sposób finansowania floty komunikacyjnej dopiero zaczyna zyskiwać na znaczeniu. Duże firmy, w tym te świadczące usługi transportu publicznego, najczęściej traktują go jako alternatywę dla kredytu inwestycyjnego. Warto jednak podkreślić, że biorąc pod uwagę trudną sytuację na rynku autobusów, leasing to rozwiązanie optymalne, gdyż umożliwia firmie realizację dużej inwestycji przy zachowaniu płynności finansowej i wymiernych korzyści podatkowych” – tłumaczy Sokołowski.
Rynek autobusów przez cały ubiegły rok, zmagał się z dużymi problemami. W 2012 r. odnotowano 18-procentowy spadek liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce, w porównaniu do 2011 r. Krajowi przewoźnicy zakupili ich łącznie 1279 sztuk. Co najmniej 67 proc. z nich, zostało sfinansowanych leasingiem (850 pojazdów).
– „Klienci korzystający z naszych usług to przede wszystkim duże podmioty. Z naszych doświadczeń wynika, że są to leasingobiorcy, którzy oczekują od instytucji finansowych indywidualnego podejścia i jednocześnie kompleksowej obsługi na najwyższym poziomie, którą gwarantujemy poprzez sieć wyspecjalizowanych doradców obsługujących wyłącznie największe podmioty. W ubiegłym roku z naszej oferty skorzystał m.in. Souter Holdings Poland, brytyjski przewoźnik świadczący ekspresowe przewozy autokarowe pod marką PolskiBus.com” – komentuje Robert Sokołowski.
Współpraca pomiędzy Souter Holdings Poland i BZ WBK Leasing rozpoczęła się w połowie 2011 r. – brytyjski przewoźnik wziął w leasing 18 autokarów o wartości 23 mln zł. Kolejny kontrakt na zakup 23 nowoczesnych, piętrowych autobusów podpisano w połowie 2012 r.
– „2013 r. ze względu na utrzymującą się niepewność gospodarczą nie będzie z pewnością łatwy, ani dla przedsiębiorców, ani dla firm leasingowych. W takiej sytuacji jednak rośnie atrakcyjność leasingu, będącego uniwersalną, stosunkowo łatwo dostępną i korzystną podatkowo formą finansowania inwestycji, w tym również tych o dużej wartości – podsumowuje Robert Sokołowski.
Komentarze