Od kilku dni na blisko 650 stacjach w Europie, w tym 50 w Niemczech, przewoźnicy mogą tankować HVO, czyli olej napędowy o obniżonej emisji CO2, przy użyciu karty DKV. Kolejny ważny krok w kierunku ekologii branży TSL.
DKV Mobility, dostawca usług B2B dla rozwiązań płatniczych w trasie, stale rozszerza swoją ofertę paliw alternatywnych. Już dziś klienci operatora mogą kupować olej napędowy HVO o obniżonej emisji CO2 (w różnych mieszankach – do HVO100) na około 650 stacjach paliw w Europie. Z paliwa tego mogą korzystać wszystkie pojazdy z silnikiem diesla z homologacją producenta.
– HVO umożliwia zmniejszenie emisji CO2 nawet o 90 procent i to bez konieczności przerabiania lub wymiany pojazdów. To sprawia, że to paliwo o obniżonej szkodliwości dla środowiska jest skutecznym narzędziem dla naszych klientów do poprawy ich śladu węglowego. – mówi Sven Mehringer, dyrektor zarządzający ds. energii i usług dla pojazdów w DKV Mobility.
Uwodorniony olej roślinny HVO to produkt diesla, wykonany w całości z odpadów odnawialnych. Jest produkowany z olejów roślinnych, w tym oleju rzepakowego lub palmowego oraz ich pochodnych, a nawet ze zużytych olejów spożywczych (roślinnych i zwierzęcych). Ponieważ surowce do produkcji HVO można łatwo odzyskać, paliwo to zalicza się do ekologicznych olejów napędowych, które mogą odegrać ważną rolę w realizacji celów klimatycznych.
Obniżona szkodliwość paliwa wynika z faktu, że spalanie HVO powoduje mniejszą emisję gazów cieplarnianych, takich jak dwutlenek węgla (CO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe. Dokładny stopień redukcji emisji zależy od źródła surowca, metody produkcji i konkretnej formy mieszanki paliwa HVO. HVO może być stosowany w olejach napędowych jako domieszka – np. HVO20 lub HVO30 lub też jako czyste paliwo HVO100. Jest to rozwiązanie dla pracujących dziś flot pojazdów, ponieważ jest zgodne z normą DIN 590 dla olejów napędowych (z wyjątkiem gęstości) i w przypadku większości pojazdów nie wymaga żadnych modyfikacji silnika ani specjalnego systemu dystrybucji. HVO100 i inne czyste paliwa parafinowe zgodne z normą DIN EN 15940 mogą być zatem bez wahania stosowane w nowszych silnikach wysokoprężnych – zarówno w samochodach ciężarowych, jak i dostawczych i osobowych. Warunkiem wstępnym jest jednak zatwierdzenie HVO przez producenta pojazdu.
Komentarze