Tym razem na nasze pytania dotyczące warunków zakupu i obsługi posprzedażnej pojazdów ciężarowych odpowiedzieli specjaliści marki Scania. Przypominamy, że w ramach cyklu zadajemy te same pytania reprezentantom wszystkich producentów, obecnych na polskim rynku.
Ile czasu trwa gwarancja pojazdu, co obejmuje, czy są to umowy standardowe czy raczej indywidualne ustalenia?
Standardowa gwarancja producenta trwa 12 miesięcy. Rozszerzona gwarancja pełnopojazdowa jest przewidziana na dodatkowe 12/24 miesiące (z limitem kilometrów). W ofercie jest też rozszerzona gwarancja na układ napędowy na dodatkowe 12/24/36/48 miesięcy (z limitem kilometrów) – oferta standardowa według cennika.
Aktualna sytuacja rynkowa wymaga szeregu rozwiązań zabezpieczających interesy klienta w stosunku do nabytego pojazdu. Pojęcie standardowej gwarancji zniknęło z rynku na rzecz oczekiwanego okresu zabezpieczenia kosztu napraw pojazdu. Instrumentami są gwarancje dla pojazdów o małych przebiegach i kontrakty dla pojazdów o przebiegach powyżej stu tysięcy rocznie oraz wynajem. Dobierane są one indywidualnie w relacji kosztu do zabezpieczenia jakie oferują.
Czy warunki obsługi posprzedażowej negocjowane są indywidualnie z klientami, jeszcze przed decyzją o zakupie?
Klientowi przedstawiane są do wyboru różne możliwości współpracy w zakresie obsługi posprzedażnej: rozszerzona gwarancja (pełnopojazdowa, na układ napędowy), kontrakt serwisowy (pełnopjazdowy, eksploatacyjny, przeglądowy), standardowa obsługa na żądanie.
Klienci już korzystający z usług warsztatów mają ustalone warunki współpracy (zgodne z polityką i wytycznymi Scania Polska), nowi klienci są informowani o zasadach współpracy, stawkach, promocjach itp.
Czy w ofercie usług dodatkowych jest sprzedaż pojazdów używanych?
Tak, w ofercie Scania znajduje się również sprzedaż pojazdów używanych. Poziom sprzedaży jest uzależniony od aktualnej sytuacji na rynku pojazdów używanych. To oznacza, że jeżeli są trudności ze zbyciem tych pojazdów 70% kontraktów zawiera klauzulę rozliczeniową przy zakupie nowego. W dobrych czasach spada do poziomu 5%. Sprzedaż pojazdów używanych stanowi aktualnie 35% sprzedaży.
Czy firma organizuje ogólnopolskie promocje serwisowe?
Tak, są to kampanie okresowe (sezonowe), kampanie na określone typy i wiek pojazdów, kampanie na wybrane podzespoły, kampanie pakietowe (części i robocizna), kampanie sprzedażowe (części).
Czy serwisy firmy oferują jedynie części z oryginalnego montażu czy też ma w swojej ofercie części regenerowane czy też zamienniki (tzw. marek własnych)?
W naszej ofercie znajdują się tylko części Scania.
Jakie nowoczesne usługi/programy zarządzania flotą oferuje firma i co można dzięki nim zyskać?
Scania oferuje klientom usługę Scania Fleet Management, system telematyczny bazujący na informacjach z szyny CAN-BUS pojazdu, tachografu cyfrowego i GPS. Scania Fleet Management podaje wszystkie kluczowe informacje potrzebne do zwiększenia wydajności floty. System dostarcza kompleksowych informacji na temat stylu jazdy kierowców, eksploatacji pojazdów i pozycji floty, które są dostępne są z dowolnego komputera lub telefonu. To kompleksowe narzędzie pozwala analizować i kontrolować poszczególne parametry pojazdów, a także sposób ich eksploatacji w wybranym okresie.
Dzięki integracji koncepcji Ecolution by Scania z systemem Scania Fleet Management stworzono unikatowe połączenie umiejętności kierowcy, możliwości pojazdu Scania oraz profesjonalnej obsługi warsztatów Scania w celu redukcji zużycia paliwa. Aktywne użytkowanie informacji zawartych w portalu pozwala naszym klientom stale zwiększać wydajność realizacji zadań transportowych, co jest kluczowym założeniem działalności firm transportowych.
Poza pozycją pojazdu, jak również śledzeniem tras, oferujemy szczegółowe informacje dotyczące charakterystyki osiągów pojazdu, czasu pracy kierowców czy dane związane z ochroną środowiska i emisją CO2. Dzięki wykorzystaniu stref geofence, czyli dowolnie ustalanych przez użytkownika portalu (klienta) stref, po przekroczeniu których system generuje alarm bądź powiadomienie w formie email lub sms, lepszy nadzór nad flotą i wykonaniem zleceń transportowych znajduje się w zasięgu ręki.
Dodatkowym narzędziem, które oddajemy w ręce użytkowników Scania Fleet Management, jest Planowanie Serwisu. Pozwala ono na zaplanowanie drobnych napraw lub przeglądów, siedząc przy komputerze w biurze, a następnie kontakt z serwisem Scania w celu umówienia wizyty. Scania dedykuje klientom również narzędzie uzupełniające użytkowanie portalu Fleet Management. Jest nim nowoczesna aplikacja na smartfony, dająca użytkownikom jeszcze większą wygodę zarządzania flotą swoich pojazdów.
Jak dużą część obrotu firmy generują usługi posprzedażowe? Czy firma w związku ze słabszą koniunkturą na sprzedaż nowych aut planuje inwestować w ten segment? Jeśli tak to w jakim zakresie?
Dostawa pojazdów nowych i używanych jest ważnym aspektem działalności firmy jednak najważniejszym jest świadczenie usług utrzymania floty pojazdów w ruchu. System serwisowy od dawna jest rozwijany i dostosowywany do wielkości populacji pojazdów na terenie, na którym się znajduje i chwilowe wahania sprzedażowe nie mają znaczenia w decyzjach inwestycyjnych.
Jak rozwija się sieć autoryzowanych serwisów? Czy tworzone są nowe punkty czy też do sieci włączane są warsztaty dotychczas istniejące (wcześniej niezależne) po spełnieniu określonych warunków?
Sieć serwisowa ciągle się zmienia w kierunku optymalizacji kosztu i dostępności usługi. Oznacza to, że musi zmieniać swoje położenie wraz ze szlakami komunikacyjnymi i rozmiary wraz z rosnącą populacją pojazdów chętnych do skorzystania z usług. Przeobrażanie sieci odbywa się w różnych kierunkach jednak koszty szkoleniowe i podniesienia jakości usług do warunków ASO są czasem nie do uzyskania przez niezrzeszone warsztaty. ASO to ciągłe inwestowanie w kapitał ludzki, narzędzia, magazyn, budynek.
Tworzone są nowe punkty, zmieniane lokalizacje już istniejących (zarówno Scania Polska jak i autoryzowanych partnerów niezależnych). Wszystkie warsztaty spełniają kryteria autoryzacji.
Na pytania odpowiadali:
Maciej Lewandowski – Dyrektor Działu Usług Serwisowych
Piotr Korus – Kierownik do spraw rozwoju sprzedaży
Ilona Kącka – Specjalista ds. Systemów Zarządzania Flotą
Adrian Kulisz – Koordynator ds. Systemów Zarządzania Flotą
Komentarze