Ford zaprezentował gamę F-LINE. Sprawdzamy, czym wyróżnia się następca Cargo?

29 maja 2024, 13:41

Ford Trucks zaktualizował swoją polską ofertę. Obecnie oprócz flagowego pojazdu marki, czyli modelu F-MAX, klienci mogą zamawiać pojazdy z gamy F-LINE. Są to ciężarówki bazujące na oferowanym na wielu rynkach modelu Cargo, jednak zmodernizowane pod europejskie standardy. Podczas oficjalnej, polskiej premiery tych pojazdów, mieliśmy okazję sprawdzić, czym się charakteryzują.

Ford Trucks F-LINE – odświeżona gama pojazdów

F-LINE to seria podwozi budowlanych, drogowych oraz ciągników siodłowych, będąca efektem modernizacji produkowanej od dłuższego czasu przez Ford Otosan linii Cargo. Pojazdy te charakteryzowały się prostotą konstrukcji i konkurencyjną ceną, ale przegrywały z europejską konkurencją pod względem wyposażenia i parametrów użytkowych. Turecki producent zdecydował się poddać pojazdy modernizacji, także po to, by spełnić wymogi aktualnych regulacji prawnych na Starym Kontynencie.

Nowe pojazdy wyraźnie bazują na rozwiązaniach zastosowanych we flagowcu, a więc F-MAXie. Choć są od niego wyraźnie mniejsze, nawiązują do jego stylistyki zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Jakość materiałów wykończeniowych takich jak plastiki, obszycie kierownicy i tapicerka foteli, sprawiają dobre wrażenie, podobnie jak centralnie umieszczony, 9-calowy ekran multimedialny. Wewnątrz znaleziono miejsce także dla kilku nowych schowków. F-LINE posiada także zmienioną konstrukcję bocznych szyb, zapewniającą kierowcy szerszy kąt widzenia, nowe drzwi przednie, osłony lusterek, klamki, stopnie i błotniki.

Modernizacja nie mogła obyć się bez zmian w zakresie systemów bezpieczeństwa. Pakiet technologiczny ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy) występuje w pojazdach serii F-LINE w standardzie. W pakiecie tym dostępne są następujące rozwiązania:

  • system informacji o martwym polu widzenia
  • system informacji o przeszkodzie w ruchu
  • sygnał zatrzymania awaryjnego
  • system monitorowania ciśnienia w oponach
  • kamera cofania
  • blokada alkoholowa zapłonu
  • system ostrzegania kierowcy przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu
  • rozpoznawanie znaków drogowych
  • system ostrzegania przed nietypowymi zdarzeniami drogowymi
  • asystent zapobiegania kolizji
  • inteligentny tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go
  • automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania

Firma rozwija również usługi serwisowe w programie Ford Trucks Care. Pod nazwą uptime
znajdują się tam usługi telematyczne, a więc m.in. przewidywanie usterek na podstawie diagnostyki zdalnej w czasie rzeczywistym. Uptime na bieżąco zbiera dane z czujników samochodu. Jeśli pojawia się ryzyko usterki, system ostrzega kierowcę i serwis.

Oprogramowanie Connect Truck to element standardowego wyposażenia pojazdów F-Line. Każdy model z serii jest widoczny w aktualnych danych floty, zapewniając jej inteligentne zarządzanie. Integracja ma poprawiać wrażenia z jazdy, a także zapewniać wyższą niezawodność.

Oferta Ford F-LINE

Modele Cargo miały swoje ograniczenia związane z mocą dostępnych silników oraz wysoką masą własną. Ford Otosan wprowadził więc zmiany nie tylko w zakresie wyposażenia pojazdów, ale także zredukował ich masę, dzięki modyfikacjom wprowadzonym między innymi w takich komponentach jak hamulce, zawieszenie, krótszy rozstaw osi oraz podwozie. Zamiast stali wykorzystane zostało aluminium w zbiornikach paliwa oraz felgach.

W ofercie Ford Trucks znalazły się cztery modele pojazdów: wywrotki 6×4 i 8×4 oraz betonomieszarki 6×4 i 8×4. Nazewnictwo pojazdów zmieni się poprzez dodanie litery L (Light) 3542D L, 3542M L, 4145D L oraz 4142M L. W podwoziu pod wywrot 8×4 Ford zredukował masę o ponad 1350 kg, a w podwoziu pod wywrot 6×4 osiągnięto masę mniejszą o 1050 kg. Podwozia pod betonomieszarki 8×4 zostały odchudzone o 1400kg, a 6×4 o 700 kg. Pojazdy w seryjnym wyposażeniu będą posiadały elektroniczny układ hamulcowy (EBS), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) oraz system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Lżejsze pojazdy zapewnią zmniejszenie zużycia paliwa. Jednocześnie umożliwiają różne konfiguracje rozstawu osi – dostępne są różne zbiorniki paliwa, przełożenia tylnego mostu (FDR) oraz różne opony w zależności od potrzeb użytkownika. Dodatkowo w tej serii została wprowadzona funkcja ochrony reflektorów.

Na początku europejskiej sprzedaży dostępna będzie specjalna, limitowana do 400 pojazdów wersja F-Max Select. Jej wyróżniające elementy to dodatki stylistyczne na zewnątrz i wewnątrz. Polski importer pojazdów marki (Inter Cars) zachęca także do zapoznania się z ofertą umożliwiającą zamówienie gotowego zestawu (wraz z zabudową) bezpośrednio z Turcji. Skraca to proces realizacji zamówienia i pozwala na skonfigurowanie pojazdu w korzystnej cenie.

Ford Trucks International – dotychczasowe wyniki w Europie

Ford Otosan jest obecny w Europie jako Ford Trucks International od 5 lat. Łącznie na świecie sprzedaje swoje pojazdy już w ponad 50 krajach. Firma posiada ponad 500 punktów serwisowych. Z roku na rok wzrastają możliwości produkcyjne fabryki Ford Otosan. Obecnie może ona wytwarzać 25 tys. sztuk pojazdów rocznie, w porównaniu do ok. 18 tys. w 2021 r.

Ford, podobnie jak producenci z tzw. Wielkiej Siódemki, inwestuje w napędowe
technologie alternatywne, w tym w pojazdy BEV i wodorowe, jednak nie spieszy się z wprowadzaniem ich na rynek. Premiera dwóch nowych pojazdów z alternatywnym napędem będzie miała prawdopodobnie miejsce jesienią, podczas targów IAA w Hanowerze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!