Pierwsze pojazdy IVECO Stralis Natural Power Euro VI, napędzane gazem ziemnym, trafiły już do klientów w Europie. Szeroka gama wersji nowej generacji pojazdu obejmuje 2 i 3-osiowe podwozia oraz 2-osiowe ciągniki.
IVECO Stralis na gaz
Pojazdy produkowane w fabryce IVECO w Madrycie (na tej samej linii montażowej co modele z silnikami wysokoprężnymi) są wyposażone w silnik Cursor 8 Natural Power o mocy od 270 do 330 KM. Silnik jest połączony z 16-stopniową zautomatyzowaną skrzynią biegów ZF lub 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison z hydrokinetycznym zmiennikiem momentu obrotowego. Modele napędzane CNG są wyposażone w zbiorniki o łącznej pojemności 360 – 960 litrów sprężonego gazu ziemnego zamontowanych w sposób zoptymalizowany dla zastosowania pojazdu.
Oprócz wersji CNG przygotowanej z myślą o krótkich i średnich trasach Stralis Natural Power dostępny jest również w wersji ze zbiornikiem gazu ziemnego w stanie ciekłym – LNG co zwiększa zasięg pojazdu do 750 km. Ciągnik AT440S33T/P LNG w konfiguracji standardowej jest wyposażony w cztery 70-litrowe zbiorniki CNG oraz 525-litrowy kriogeniczny zbiornik LNG. Gaz ziemny jest przechowywany w stanie ciekłym w temperaturze -130°C i pod ciśnieniem 9 barów, a przed wtryskiem do silnika gaz odparowuje się do postaci lotnej.
Iveco jest jedynym europejskim producentem, który wdrożył strategię opartą na technologii CNG podczas prac nad silnikiem Euro VI: napędzane gazem ziemnym silniki FPT Industrial wykorzystują system spalania stechiometrycznego, co oznacza właściwy stosunek paliwa do powietrza; napędzane są w 100% gazem ziemnym; posiadają zapłon iskrowy oraz wtrysk paliwa ze wspólnej szyny zasilającej (Common Rail) z dwoma wtryskiwaczami na cylinder. Spaliny są oczyszczane w standardowym katalizatorze trójdrożnym, który nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych reagentów.
Dzięki obniżeniu poziomu emisji spalin, silniki Euro VI napędzane gazem ziemnym są znacznie bardziej ekologiczne niż ich wysokoprężne odpowiedniki Euro VI. Gaz ziemny to paliwo całkowicie czyste dzięki znacznemu obniżeniu emisji cząstek stałych (-95% w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (-35%). Ponadto pojazdy te umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10% nawet do 100% – jeśli wykorzystuje się biometan. Napędzane gazem ziemnym silniki IVECO pracują również ciszej – obniżenie poziomu hałasu nawet o 5 decybeli w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi ma szczególne znaczenie w przypadku wywozu śmieci czy realizacji dostaw nocnych.
Istotne znaczenie ma również efektywność kosztowa – oszczędności związane z niższym ogólnym TCO (całkowity koszt posiadania i użytkowania pojazdu) sięgają 10%. Niższy koszt gazu ziemnego (w porównaniu z olejem napędowym) oznacza większą rentowność, przekładając się na obniżenie wydatków na paliwo nawet o 40%.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.238.75.*, 20 maja 2014, 14:56 0 0
Zasięg na gazie sprężonym - ok. 200 km (czyli tankowanie na autostradzie co 2-3 godziny - pytanie tylko gdzie...)
Odpowiedz