Osiem elektrycznych autobusów hybrydowych Volvo zostanie włączonych do obsługi transportu miejskiego w Sztokholmie na początku jesieni. Technologia zastosowana w autobusach ma zmniejszyć zużycie energii, emisję spalin oraz hałasu. Inicjatywa jest częścią projektu UE o nazwie ZeEUS realizowanego w sześciu państwach członkowskich. Za projektem stoją Volvo Buses, SL (Sztokholmski Transport Miejski) oraz spółka Vattenfall.
Elektryczne autobusy hybrydowe wyposażono w silnik z napędem elektrycznym oraz akumulator umożliwiający szybkie jego naładowanie na początku lub na końcu trasy. Ładowanie trwa około sześciu minut. Na w pełni naładowanej baterii autobusy mogą pokonać siedem z około ośmiu kilometrów trasy, jadąc cicho i nie emitując spalin.
W porównaniu do wyposażonych w silniki diesla autobusów tradycyjnych, elektryczne hybrydy zużywają o 75 procent mniej paliwa. Autobusy wykorzystują paliwo typu „biodiesel”. Uwzględniając zużycie energii elektrycznej, całkowita oszczędność energii wynosi około 60 procent.
Projekt UE
Prowadzone w Sztokholmie testy w warunkach rzeczywistych są częścią projektu UE o nazwie ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System – zeroemisyjny system autobusowej komunikacji miejskiej) bazującego na doświadczeniach ponad 40 uczestniczących w nim spółek i organizacji.
Nadrzędnym celem projektu ZeEUS jest przeprowadzenie testów i zweryfikowanie, na ile autobusy z napędem elektrycznym mogą się przyczynić w mieście do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, szkodliwego wpływu na klimat oraz ograniczenia poziomu hałasu.
Projekt ZeEUS będzie prowadzony nie tylko w Sztokholmie, ale także w siedmiu innych miastach europejskich, między innymi w Londynie, Barcelonie i Bonn.
– „Transport publiczny wykorzystujący elektryczne autobusy hybrydowe to efektywny kosztowo sposób na ograniczenie wielu problemów związanych z ochroną środowiska, z którymi boryka się każde duże miasto. Rozwiązania, nad którymi obecnie pracujemy, stwarzają konieczne warunki wstępne sprzyjające uatrakcyjnieniu przemieszczania się, a także poprawie warunków życia w centrach miast i nie wymagają ogromnych nakładów na stworzenie nowej infrastruktury. Elektryczne autobusy hybrydowe i autobusy wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny to przyszłość miejskiego transportu publicznego” – powiedział Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.
Komentarze