Wiele można o nich powiedzieć, ilu użytkowników tyle opinii. Jednym z pytań, które często pada jest „Czy można określić jakość i skuteczność klocka po wyglądzie, zapachu czy dotyku?”. Znawcy tematu twierdzą, że nie da się tego zrobić w ten sposób. Na co więc zwrócić uwagę?
Warto przyjrzeć się jak to robią projektanci na pierwszy montaż. Od kilku lat nastąpił trend, w którym układ hamulcowy projektowany i wykonywany na pierwszy montaż w ciężarówce naczepie i autobusie różnią się. Różnica najczęściej polega na innym wykonaniu… klocków hamulcowych! W swoich założeniach projektowych zacisk hamulcowy i tarcza są takie same lub bardzo podobne, natomiast klocek hamulcowy jest inny. Co ciekawe nie mówimy tutaj o innym kształcie klocka, ten może być identyczny (stąd te same oznaczenia systemu numeracji WVA), różnice są w materiale ciernym, płytce metalowej oraz technologii produkcji. Np. klocki dedykowane do autobusu miejskiego i naczepy mają inne parametry, o ile ich kształt jest identyczny i teoretycznie można je zamienić (obydwa muszą spełniać minimalne normy bezpieczeństwa z normy R90), ale ich trwałość i poprawność eksploatacji będzie inna. Przy zakupie warto się zastanowić do jakiego pojazdu je będziemy montować i w jakie warunkach będą one eksploatowane. Poprawi to bezpieczeństwo oraz wydłuży czas użytkowania.
Jednym z przykładów klocków hamulcowych na pierwszym montażu są klocki hamulcowe Meritor serii MDP 5000.
MERITOR to światowy lider w produkcji elementów układów hamulcowych do pojazdów użytkowych. Swoje produkty dostarcza wiodącym producentom pojazdów ciężarowych jak również na rynek części zamiennych oferując pewne i sprawdzone rozwiązania.
- Jakość odpowiadająca standardom producenta pojazdu.
- Szeroki asortyment klocków.
- Zastosowane przez producentów pojazdów.
- Skuteczność hamowania i stopień zużycia spełniają wymagania producenta pojazdu.
Komentarze