Rodzina zacisków ModulT

30 sierpnia 2021, 23:46

„Świat bezpieczniejszych pojazdów” – to hasło przyświeca marce Haldex od wielu lat. Firma ta od dziesięcioleci zajmuje się produkcją innowacyjnych i niezawodnych układów hamulcowych oraz rozwiązań zawieszenia pneumatycznego, które zwiększają bezpieczeństwo, dynamikę i trwałość pojazdów użytkowych. Dziś przybliżymy Państwu jeden z ich wiodących produktów – hamulec tarczowy ModulT.

Zaciski z serii ModulT są produkowane od ponad dziesięciu lat, zaprezentowano je po raz pierwszy na targach IAA w 2010 w Hanowerze. Występują w wielu w wariantach: 22,5-calowy hamulec DBT 22 MD do samochodów ciężarowych i autobusów oraz DBT 19 LT i DBT 22 LT – odpowiednio 19,5 i 22,5-calowy hamulec do naczep i przyczep. Najmocniejsza wersja w rozmiarze 22,5 cala generuje 30 kNm maksymalnego momentu hamowania.

Zacisk ModulT podczas targów IAA w Hanowerze

Od początku produkcji na rynek trafiło blisko 3 miliony zacisków ModulT. Są one montowane na osiach producentów takich jak SAF, Jost, Gigant czy też osiach producentów naczep – Krone i Kögel. Mercedes instaluje je w pojazdach do pracy w trudnych warunkach terenowych – Unimog.

Wyróżniają się na tle konkurencji dwiema cechami, pierwsza z nich to waga – zacisk DBT 22 LT w wersji do naczep i przyczep waży ok. 31 kg. Druga rzecz, która wyróżnia zaciski ModulT to konstrukcja jednotłoczkowa. W porównaniu do zacisków dwutłoczkowych zastosowano tutaj tłok o dużo większej średnicy oraz płytkę podstawiającą klocek w kształcie litery „T”. Zapewnia to równy rozkład nacisków na klocek dzięki czemu uzyskuje się wysoką efektywność hamowania. Kolejną zaletą tej konstrukcji jest wyjątkowo równomierne zużycie klocków wewnętrznych i zewnętrznych dzięki szczególnie dobrze wyważonemu rozkładowi siły mocowania, który zapobiega pęknięciom cieplnym i nierównomiernemu zużyciu, a jednocześnie przyczynia się do optymalnej siły hamowania. Dodatkowo podwójne łożyska wałeczkowe w mechanizmie dźwigniowym gwarantują niską histerezę i dużą sprawność.

Porównanie mechanizmów jedno i dwu tłoczkowych. Powierzchnia płytki w ModulT (po lewej) jest zdecydowanie większa.

Hamulec jest dobrze chroniony przed potencjalnie szkodliwymi siłami zewnętrznymi: prowadnica zacisku hamulca tarczowego ModulT jest całkowicie zamknięta, a dzięki odwróconemu mieszkowi uszczelniającemu mechanizmu hamulec jest dobrze chroniony, dzięki czemu mechanizm jest znacznie mniej podatny na uszkodzenia spowodowane brudem, pyłem oraz wysoką temperaturą.

ModulT DBT 22 MD został zaprojektowany do samochodów ciężarowych i autobusów, waży zaledwie 34 kilogramy z klockami (około 5 kilogramów mniej niż porównywalne modele konkurencji) i został zaprojektowany dla maksymalnego momentu hamowania 25 kNm. DBT 22 LT ModulT do przyczep i naczep jest jeszcze lżejszy i waży ok. 31 kilogramów wraz z klockami – zdecydowanie najlżejszy 22,5-calowy hamulec tarczowy do przyczep i naczep na rynku.

Również zoptymalizowany pod względem masy 19,5-calowy hamulec przyczepy DBT 19 LT ma maksymalny moment hamowania 18 kNm i waży o trzy kilogramy mniej niż wersja 22,5-calowa. W połączeniu z hamulcem tarczowym o średnicy 375 milimetrów i grubości 45 milimetrów, DBT 19 LT stanowi idealne rozwiązanie dla osi przyczep i naczep z kołami 19,5-calowymi i naciskiem na oś dziewięć ton.

W 2018 roku na rynek został wprowadzony zmodernizowany wariant zacisku oznaczony jako Generation II. Głównym celem przyświecającym przy jego projektowaniu była redukcja wagi w stosunku do Generation I przy zachowaniu tej samej wydajności hamowania. Finalnie produkt prezentuje taką samą efektywność hamownia przy wadze zredukowanej do poziomu poniżej 30 kg. Od strony serwisowej sprawa wygląda niemal identycznie, wszystkie elementy demontujemy i montujemy w ten sam sposób jak w pierwszej generacji, choć pojawiły się delikatne zmiany pojedynczych elementów, np. w przypadku uchwytu trzymającego klocki.

Zacisk ModulT Gen I oraz Gen II

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zacisków ModulT zapraszamy do odwiedzenia strony producenta: https://www.haldex.com/en/Europe/

Opublikowane przez: TruckFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Artur, 9 czerwca 2021, 14:58 0 0

Tylko czujniki zużycia klocków, strasznie wrażliwe na wilgoć

Odpowiedz