Technika – Wymiana szyby w samochodzie ciężarowym i autobusie cz. 2

, 14 listopada 2005, 0:00

Technologia wklejania szyb w autobusach i w samochodach ciężarowych, tylko w procesie przygotowania powierzchni jest podobna do wklejania szyb w samochodach osobowych. Na szybę nakładamy podkład, a na nadwoziu wykorzystujemy warstwę starego kleju (Rys.1). Przy czym nie wszystkie szyby do autobusów mają fabrycznie nałożoną warstwę ceramiczną. Dlatego nałożenie czarnego podkładu musi być bardzo dokładne i równe. Zastępuje bowiem maskującą rolę ceramicznego nadruku, który ma równą krawędź. W tym celu oklejamy krawędź szyby taśmą papierową tak, aby zostawić pasek szyby, który będzie pokryty czarnym podkładem (Rys.2).
Rys.1.

Rys.2.
]2[


Pozostałe czynności dotyczące przygotowania powierzchni są takie same jak przy wklejaniu szyb do samochodów osobowych.


Natomiast technika wklejania wygląda trochę inaczej. Można wyróżnić cztery sposoby wklejania szyb w autobusach i w samochodach ciężarowych:
– nakładamy klej na szybę i następnie wstawiamy szybę do karoserii,
– nakładamy klej na karoserię i następnie wstawiamy szybę do karoserii,
– nakładamy klej częściowo na szybę i częściowo na karoserię i następnie wstawiamy szybę do karoserii. Często trzeba dodatkowo nałożyć warstwę kleju od wewnątrz. Dotyczy to także dwóch poprzednich przypadków.
– wstawiamy szybę do karoserii, ustawiamy i unieruchamiamy. Następnie od wewnątrz wypełniamy przestrzeń pomiędzy szybą i karoserią. Często nakłada się także klej na krawędź szyby od zewnątrz.


W niektórych modelach autobusów klej do szyb zastępuje zewnętrzne listwy ozdobne. Konieczne jest wówczas idealne wygładzenie powierzchni kleju. Do wygładzania powierzchni kleju najlepiej zastosować odpowiednio wyprofilowaną szpachelkę i preparat ułatwiający jej poślizg oraz nie przywieranie kleju do narzędzia.

Do wklejania szyb w samochodach ciężarowych i w autobusach stosuje się takie same kleje, jakimi wklejane są szyby do samochodów osobowych: 2 godzinne i 1 godzinne. Należy jednak pamiętać, że warstwa kleju pomiędzy szybą i nadwoziem jest większa i szersza niż warstwa kleju w samochodzie osobowym. Dlatego też czasy gotowości autobusu i samochodu ciężarowego do wyjazdu z warsztatu po wklejeniu szyby muszą być dłuższe. Dla klejów standardowych 2-godzinnych, w warunkach normalnych ( 20 stopni C, 50 % wilg. wzgl. ) autobus powinien pozostawać w warsztacie przez co najmniej 12 godzin. Dla klejów szybkich 1-godzinnych czas ten musi być wydłużony co najmniej do 6 godzin.


W praktyce bardzo rzadko spełnione są warunki normalne, dlatego do wklejania szyb w samochodach ciężarowych i w autobusach polecam kleje szybkie 1-godzinne i pozostawienie pojazdu w warsztacie przez co najmniej 12 godzin.


Wycinanie szyby
Najczęściej stosowanym narzędziem do wycinania szyb w autobusie jest drut stalowy o przekroju okrągłym lub kwadratowym oraz struna. Drut przepychamy przez ścieg kleju i na jego końcach montujemy odpowiednie przyrządy. Na końcu wyciągniętym na zewnątrz montujemy uchwyt do ciągnięcia, a na końcu pozostającym wewnątrz samochodu uchwyt do przytrzymywania drutu. Wycinanie szyby drutem polega na tym, że przyrząd przytrzymujący opieramy ostrą końcówką o warstwę kleju w odległości około 10-15 cm od miejsca przekucia przez klej. Druga osoba na zewnątrz ciągnie drut zamocowany w uchwycie do ciągnięcia aż do momentu gdy przeciągnięty zostanie on do miejsca podtrzymywania. Wówczas przeciąga się drut do wewnątrz samochodu i blokuje opierając przyrząd podtrzymujący o warstwę kleju. Czynności te powtarza się do całkowitego wycięcia szyby.
Użycie struny jest wygodniejsze, ponieważ można zastosować technikę przeciągania jak przy drucie, a także technikę „piłowania”, pozwalającą na łatwe wycinanie kleju w narożach szyby.
Ale przed wycinaniem szyby, konieczne jest wycięcie kleju ze spoiny pomiędzy krawędzią szyby i nadwoziem. Wykorzystujemy do tej czynności ostry nóż z wymiennymi ostrzami lub przyrząd do pogłębiania bieżników opon. Przy odpowiednim dobraniu szerokości końcówki, wycięcie kleju przebiega bardzo sprawnie. Przyrząd taki można znaleźć na warsztacie, prawie każdej bazy transportowej obsługującej autobusy i samochody ciężarowe.


Wklejenie szyby
Szyby autobusowe i do samochodów ciężarowych są duże i bardzo ciężkie. Dlatego trudno jest przymierzać taką szybę i dopasowywać bez kleju. Cała operacja wklejenia szyby odbywa się bez wcześniejszych przymiarek. Żeby ułatwić sobie prawidłowe wstawienie szyby do nadwozia wykorzystujemy fabryczne podstawki lub podkładki, na których opiera się szyba do momentu utwardzenia się kleju (Rys.3).
Rys.3.
]3[
Jednak te fabryczne podstawki nie są zbyt mocne lub za krótkie i dobrze jest dorobić sobie własne uchwyty na których można postawić szybę na poziomie jej miejsca w nadwoziu, ale w odległości kilku centymetrów od nadwozia. Następnie wystarczy tylko lekko unieść szybę, przesunąć i docisnąć ją do nadwozia. Warto wykonać takie ułatwienie, ponieważ do montażu szyby konieczny jest udział 4-6 osób, a koordynacja ich ruchów jest bardzo trudna. Szyba powinna być przyłożona tylko raz na odpowiednie miejsce. Przesuwanie szyby podczas jej wklejania może doprowadzić do podwinięcia się kleju i spowodować z jednej strony przecieki, a z drugiej przerwę w ściegu kleju mocującym szybę. Dopiero po przyłożeniu szyby do nadwozia, można wykonywać ewentualne korekty jej położenia. Do montażu szyby można także użyć wciągarki linowej ze specjalnym uchwytem z przyssawkami. Szczególnie polecane w warsztatach, które często zajmują się wymianą szyb w autobusach i samochodach ciężarowych.

Po wstawieniu i ustawieniu szyby w nadwoziu bardzo ważne jest pewne i mocne ustalenie podstawek pod szybą. Ze względu na swój ciężar zdarza się często że szyba po wklejeniu i ustawieniu opuszcza się, powodując przerwanie warstwy kleju w górnej części.. Nie jest konieczne ściąganie szyby pasami, ponieważ gęstość dużej ilości kleju nie pozwala na jej odpadnięcie. Stosuje się to tylko w sporadycznych przypadkach, gdy wymagane jest dociśnięcie szyby do nadwozia.


Po wklejeniu szyby, wypełnia się szczelinę pomiędzy jej krawędzią i nadwoziem klejem, a następnie wygładza, czyli wykonuje się tzw. spoinowanie.


Spoinowanie
Czynnością różniącą wklejanie szyb do samochodów ciężarowych i autobusów od wklejania szyb do samochodów osobowych jest także tzw. spoinowanie. Otóż większość szyb w samochodach ciężarowych i w autobusach nie ma zewnętrznej uszczelki czy listwy ozdobnej na krawędzi. Ich funkcję, czyli zapełnienie szczeliny pomiędzy szybą i krawędzią nadwozia spełnia warstwa kleju tworząc spoinę. Aby ta warstwa kleju miała równą i gładką powierzchnię stosuje się różne środki wygładzające i narzędzia (Rys.4).
Rys.4.
]4[


Najpierw oklejamy szybę i nadwozie taśmą papierową tuż przy krawędzi szczeliny wokół całej szyby. Pozwoli to na otrzymanie równej krawędzi spoiny oraz uchroni powierzchnię szyby i nadwozia przed zabrudzeniem klejem do szyb. Szczelinę pomiędzy krawędzią szyby i nadwozia wypełniamy klejem z pewnym naddatkiem, starając się prowadzić końcówkę dyszy w kleju, żeby nie wprowadzać niepotrzebnie powietrza. Następnie wyrównujemy warstwę kleju przy pomocy szpachelki i zgarniamy jego nadmiar. Spryskując, preparatem do wygładzania, klej i szpachelkę lub odpowiednio wyprofilowany, gumowy klocek wygładzamy spoinę kleju. Jeszcze przed utwardzeniem się kleju usuwamy naklejone wcześniej na szybę i nadwozie paski taśmy papierowej i spoina jest gotowa.


Spoinowanie można wykonać po utwardzeniu się kleju, ale najlepiej zaraz po wklejeniu szyby. Należy przy tym pamiętać, że kleje poliuretanowe utwardzają się pod wpływem wilgoci i nałożona gruba warstwa kleju: właściwy ścieg kleju plus spoinowanie, utwardzi się wskrośnie dopiero po kilkunastu dniach. Dlatego też autobus, czy samochód ciężarowy muszą „odstać” swoje kilka godzin w warsztacie po wklejeniu szyby.


Do wklejania szyby najlepiej użyć kleju o dużej lepkości, czyli kleju szybkiego. Natomiast do spoinowania najlepiej użyć kleju o małej lepkości, czyli kleju standardowego, ponieważ daje się łatwiej wyrównywać i wygładzać.

Artykuł przygotował:
Wiesław Wielgołaski
www.wielgolaski.pl

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

94.72.113.*, 19 listopada 2008, 0:00 1 0

Witam. Pracowałem w Hiszpanii między innymi przy wymianie szyb w autobusach marki Setra i Mercedes i pozwolę sobie dodać ze swej strony, że przed nałożeniem podkładu na szybę istniał wymóg dokładnego oczyszczenia i odtłuszczenia obrzeża szyby na które nakładało się podkład. Poza tym technologia była identyczna jak ta, którą Pan był uprzejmy opisać. Często poszukuję na stronach fachowych porad z dziedziny motoryzacji i nie tylko. Dlatego dziękuję Panu za publikowanie wszelkiego rodzaju porad. Są bardzo użyteczne. Wielkie dzięki, pozdrawiam. Mariano.

Odpowiedz

94.72.113.*, 19 listopada 2008, 0:00 0 0

Witam. Pracowałem w Hiszpanii między innymi przy wymianie szyb w autobusach marki Setra i Mercedes i pozwolę sobie dodać ze swej strony, że przed nałożeniem podkładu na szybę istniał wymóg dokładnego oczyszczenia i odtłuszczenia obrzeża szyby na które nakładało się podkład. Poza tym technologia była identyczna jak ta, którą Pan był uprzejmy opisać. Często poszukuję na stronach fachowych porad z dziedziny motoryzacji i nie tylko. Dlatego dziękuję Panu za publikowanie wszelkiego rodzaju porad. Są bardzo użyteczne. Wielkie dzięki, pozdrawiam. Mariano.

Odpowiedz