Dla kierowcy autobusu bardzo ważne są warunki pracy wewnątrz. pojazdu. Podczas dnia pracy przewody powietrza autobusów miejskich i autokarów zasysają niezwykle duże ilości kurzu, cząstek sadzy, ozonu i benzenu. Bez wydajnego filtra kabinowego pogarsza się systematycznie ta niezdrowa mieszanka i wpływa bezpośrednio na reakcje i koncentrację kierowcy, zwiększając przy tym ryzyko wypadku i obniżając komfort paseżerów.
Firma MANN+HUMMEL partner rozwojowy i dostawca seryjny na wyposażenie fabryczne dla międzynarodowego przemysłu samochodowego, chroni kierowców autobusów i ich pasażerów najnowszą generacją filtrów kabinowych, które niemal w stu procentach pochłaniają szkodliwe dla zdrowia cząsteczki zanieczyszczeń, gazów i nieprzyjemnych zapachów. Pod marką MANN-FILTER, MANN+HUMMEL oferuje zoptymalizowane filtry również na rynek części zamiennych wyłącznie w jakości wyposażenia fabrycznego.
Zdrowie i bezpieczeństwo
Odkąd wiadomym jest, iż szkodliwe dla płuc człowieka cząsteczki kurzu o przekroju poniżej 2,5 mikrometra stanowią rosnące zagrożenie dla zdrowia, systematycznie dla zawodowych kierowców autobusów rośnie znaczenie filtrów kabinowych. Dlatego mając to na uwadze specjalista w zakresie filtracji MANN+HUMMEL ciągle pracuje nad rozwojem filtrów kabinowych i dzisiaj stosuje do ich produkcji niemal wyłącznie syntetyczne media włókninowe. Obniża to szkodliwy dla zdrowia kierowcy i pasażerów atuobusu potencjał zagrożeń.
Obok szkodliwych aspektów za stosowaniem filtrów kabinowych przemawiają również: ochrona układu klimatyzacji przed zanieczyszczeniami i osadami, jak również ograniczenie obciążenia zanieczyszczeniami z powietrza (kurz, sadze) wnętrza autobusu. Tym samym filtry kabinowe przyczyniają się do bezpieczeństwa jazdy. Zaparowane albo brudne od wewnątrz szyby znacznie pogarszają widoczność, szczególnie przy odblasku świateł z innych pojazdów i mogą mieć bezpośredni wpływ na prowokację niebezpiecznych w ruchu drogowym sytuacji.
Filtry przeciwpyłkowe i wielowarstwowe
Wśród filtrów kabinowych MANN-FILTER wyróżnia ich dwa różne typy: tzw. filtry przeciwpyłkowe oraz filtry wielowarstwowe. Filtry przeciwpyłkowe filtrują cząsteczki stałe, jak np. pyłki, kurz, sadze ze spalania oleju napędowego, ścier z opon itp. Medium filtracyjne z włókniny umożliwia wysoką separację takich cząstek zanieczyszczeń przy ograniczonym spadku ciśnienia, a tym samym równomierne witerzenie wnętrza autobusu. Ten typ filtra kabinowego chroni także klimatyzację i podgrzewanie przed zanieczyszczeniami. Nie trzeba już dzisiaj wspominać o tym, jak bardzo ważne są te filtry dla alergików i jak efektywnie mogą one chronić przed wysoką koncentracją alergenów w kabinie autobusu.
Filtry wielowarstwowe, których nazwa rynkowa to adsotop zawierają dodatkowo poza włókniną, warstwę węgla aktywowanego, które ze względu na swoją wysoce porowatą powierzchnię liczoną w wielkościach pól do gry w piłkę nożną, pochłaniają szkodliwe gazy, jak ozon, benzen itp. oraz nieprzyjemne zapachy z otaczającego powietrza. Filtry takie pochłaniają również szybko i efektywnie nagle pojawiające się przykre zapachy z otoczenia. Specjalna technika fałdowania włókniny podczas produkcji wkładów filtracyjnych w obu typach filtrów kabinowych sprawia, iż filtry te charakteryzuje wysoka wydajnośc filtracji na ograniczonej powierzchni montażowej. Duża powierzchnia filtracyjna gwarantuje ponadto wydłużony okres serwisowania.
Niezawodna wydajność filtra kabinowego zależna jest od jego regularnej wymiany. Według zaleceń MANN-FILTER filtrykabinowe w autobusach dla zapewnienia maksymalnego komfortu powinny być wymieniane kwartalnie lub co pół roku.
Kto zapomina o regularnej wymianie filtrów kabinowych po tym, jak osiągnięty został ich maksymalny czas użytkowania, musi liczyć się ze znaczącymi konsekwencjami. Wydajność urządzenia wietrzącego systematycznie spada tak, że do kabiny autobusu przedostaje sie coraz mniej świeżego powietrza. To z kolei z reguły wpływa na szybsze męczenie się kierowcy i parowanie szyb. Niezależnie od wszystkiego wypełniony zanieczyszczeniami filtr może nie wychwytywać z powietrza szkodliwych gazów prowadząc w konsekwencji do przedostawania się do wnętrza autobusu nieprzefiltrowanego powietrza.
Materiał: MANN+HUMMEL
Komentarze