Usterki w układzie paska wieloklinowego

21 grudnia 2009, 0:00

Choć często można spotkać się z opinią, że przyczyna zużycia paska leży wyłącznie po stronie samego paska i w celu usunięcia tego problemu wystarczy jego wymiana, to warto pamiętać, że może być to spowodowane usterką napinacza lub rolki, które też należy wymienić.

Układy pasowe w samochodach ciężarowych muszą stawić czoła ciągłym obciążeniom. Nie byłoby to możliwe bez fachowo zamontowanych, wysokiej jakości napinaczy i rolek prowadzących. Wady urządzeń napędzanych przez pasek również prowadzą do przyspieszonego zużycia paska. Wysoka temperatura i zanieczyszczenia przyspieszają zużycie elementów układu. Mając na uwadze szczególnie ciężkie warunki, w jakich pracują napędy pasowe w pojazdach ciężarowych, zaleca się wymianę wszystkich napinaczy i rolek prowadzących podczas wymiany paska, jeśli producent nie określił inaczej.

Automatyczne systemy napinające pozwalają na:
· automatyczna regulację siły napięcia paska, czyli korektę tolerancji wszystkich komponentów

· kompensację wydłużenia i zużycia paska
· niwelowanie wpływu rozszerzalności cieplnej napędzanych przez pasek elementów
· redukcję poślizgu i głośnej pracy paska
· wzrost żywotności całego układu, co przekłada się na zwiększenie trwałości wszystkich napędzanych urządzeń

Podczas wymiany i kontroli paska wieloklinowego należy przestrzegać kilku zasad:
· zabezpieczenie silnika przed nieumyślnym rozruchem poprzez umieszczenia na kole kierownicy informacji „nie włączać silnika”,

· kontrolę, naciąganie i napinanie paska powinno odbywać się przy wyłączonym silniku, by zapobiec skaleczeniu,
· ostrożne zdejmowanie blokady – zespoły napinające są wstępnie naprężone,
· nie należy używać siły przy wymianie paska – stary powinien być zdjęty, a nowy założony ręcznie – nie powinno się stosować narzędzi podważających i przeciągać paska siłą przez burtę koła pasowego,
· w rozwiązaniach z wielostopniowym napędem urządzeń pobocznych, należy zawsze wymieniać wszystkie paski jednocześnie, stosując jednego ich producenta; należy przeprowadzić kontrolę wszystkich napinaczy oraz rolek i w razie konieczności – wymienić je, podczas tej czynności należy zwrócić uwagę na właściwe ułożenie osłonek zabezpieczających rolki – ich brak może przyspieszyć zużycie łożysk, do wnętrza których mogą przedostać się zanieczyszczenia i wilgoć.

Następujące elementy układów pasowych kwalifikują się do wymiany



Wskazówki przydatne podczas montażu i demontażu elementów układów pasowych:
  · podczas montażu napinacza automatycznego, kołeczek blokujący można wyjąć dopiero po zamontowaniu napinacza i nałożeniu paska na wszystkich urządzeniach, w innym wypadku może dojść do skaleczenia,
· przy montażu rolki trzeba przyjrzeć się płaszczyźnie obrotu rolki – ocieranie paska o burtę rolki prowadzi do jego przyspieszonego zużycia i pęknięcia,

· podczas montażu napinacza wielopaskowego należy zwrócić uwagę na równoległość biegu pasków pomiędzy napinaczem a rolkami prowadzącymi,
· przy montażu napinaczy hydraulicznych, w celu regulacji właściwej siły napięcia, należy uprzednio przymierzyć je lub postępować zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu,

Diagnoza uszkodzeń:
  · mieszek uszczelniający, uszkodzony prawdopodobnie ostrym narzędziem, należy wymienić, by zapobiec wyciekowi oleju i utracie właściwości tłumiących,

· jeśli koszyczek łożyska jest wtopiony w pierścień wewnętrzny lub stopiony, na podstawie śladów na rolce można wywnioskować, że pierścień zewnętrzny rolki był przegrzany w wyniku tarcia paska, który ślizgał się na rolce wskutek zbyt małej siły napinającej,
· pęknięta śruba mocująca dowodzi za dużej wartości momentu dokręcającego,
· rowki prowadzące na obu pierścieniach łożyska zawierające ogniska korozji i miejsca zmęczenia materiału wskazują na przeniknięcie zanieczyszczeń i wilgoci do wnętrza łożyska,
· uszkodzony ogranicznik wychylenia napinacza z odpryskami może świadczyć o tym, że:
– ramię napinające było podczas montażu siłą wciśnięte w ogranicznik,

– kołeczek blokujący został usunięty przed zamontowaniem napinacza,
– zastosowano niewłaściwą długość paska co przesunęło zakres pracy napinacza w skrajne położenie, co z kolei prowadzi do dynamicznego przeciążenia ogranicznika,
– możliwe jest uszkodzenie wewnętrznych elementów napinacza, co prowadzi do odchyłki płaszczyzny tocznej rolki i przyspieszonego zużycia bocznego paska

Materiały: Schaeffler Group

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!