Silnikowy filtr powietrza – wszystko zależy od uszczelki

15 listopada 2010, 0:00

O jakości filtra powietrza obok właściwego medium filtracyjnego decyduje skuteczna uszczelka. Połączenie między elementem filtracyjnym a obudową musi być elastyczne, podatne na wciskanie, odporne na wysoką temperaturę i na rozrywanie

Uszczelki filtrów powietrza, wykonane z pianki poliuretanowej (PUR), muszą spełniać wysokie wymogi, aby zagwarantować szczelność połączenia między elementem filtracyjnym a obudową filtra. Powinny odznaczać się wysoką elastycznością przy jednoczesnej dużej odporności na wysoką temperaturę. Także wybór odpowiedniego kształtu decyduje o tym, czy element filtracyjny jest szczelnie połączony z obudową. Z tego względu MANN-FILTER dostosowuje profil uszczelki indywidualnie do danego typu obudowy. Jeśli temperatura wytwarzana w silniku jest szczególnie wysoka, np. w pojazdach z niskociśnieniową recyrkulacją spalin, aby spełnić wytyczne producentów samochodów, MANN-FILTER stosuje do produkcji silikon odporny na temperaturę do 150 stopni Celsjusza.

Niedotrzymywanie zaleceń producenta odnośnie właściwości materiałowych lub profilu – na przykład w niemarkowych produktach – może mieć poważne skutki. Zbyt twarda uszczelka utrudnia montaż elementu filtracyjnego, a z powodu zbyt dużych sił oddziałujących po montażu obudowa może ulec odkształceniu. W takiej sytuacji filtr powietrza bardzo szybko przestaje być szczelny, a cząsteczki zanieczyszczeń omijają element filtracyjny. W dłuższej perspektywie zanieczyszczenia te mogą uszkodzić podłączone podzespoły, np. przepływomierz powietrza, łopatki turbosprężarki, tłoki i cylindry.

Zassane cząsteczki zanieczyszczeń działają jak dmuchawa piaskowa, która może mocno zdeformować łopatki turbosprężarki. Uszkodzeniu może ulec także przepływomierz powietrza. W takim wypadku należy liczyć się z błędną interpretacją dostępnej ilości powietrza. Silnik gorzej wtedy spala mieszankę i zużywa więcej paliwa. W ekstremalnych przypadkach, w nowoczesnych pojazdach spełniających normę emisji spalin Euro 5 i 6, sterownik przełącza silnik w tryb pracy awaryjnej, ponieważ jednostka napędowa źle spala mieszankę i przekroczone są wartości graniczne norm.

Z tego względu przy wymianie filtra powietrza MANN-FILTER zaleca korzystanie z produktów odpowiadających jakościowo wyrobom montowanym w pojazdach fabrycznie, aby chronić samochód przed zwiększonym zużyciem, uszkodzeniami silnika i utratą mocy. Ważna informacja: przed montażem – należy sprawdzić na podstawie nazwy handlowej w katalogu produktów, czy filtr jest dobrany odpowiednio do typu pojazdu; odessać stronę nieoczyszczonego powietrza obudowy i przy wkładaniu zwrócić uwagę, czy element jest prawidłowo ustawiony – najczęściej można to poznać po znakowaniu na elemencie filtracyjnym lub na obudowie.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!