Nowy materiał cierny Lumag do autobusów i pojazdów komunalnych

, 18 lutego 2011, 15:15

Wymagania stawiane współczesnym materiałom ciernym są dużo wyższe niż tylko odpowiednia skuteczność hamowania w szerokim zakresie temperatur, prędkości oraz obciążeń. Bardzo ważnym kryterium jest również to, aby proces hamowania był komfortowy. Niepożądane jest emitowanie dźwięków, pisków, buczenia oraz generowanie drżenia pojazdu. Szczególnie zwraca się uwagę na kwestię komfortu użytkowania w samochodach osobowych oraz w autobusach i innych pojazdach komunalnych. Autobusy miejskie oraz pojazdy komunalne uruchamiają hamulce bardzo często, co powoduje, że materiały cierne do tych zastosowań muszą być również przystosowane do ciągłej pracy w podwyższonej temperaturze

Biorąc pod uwagę te uwarunkowania w DBiR firmy Lumag opracowano nowy materiał cierny LU 903 dedykowany do autobusów i pojazdów komunalnych. W czasie rozwoju tego materiału prowadzono liczne prace badawcze na bezwładnościowym stanowisku do badania hamulców oraz z wykorzystaniem innego wyposażenia badawczego. Bardzo ważne było uzyskanie odpowiedniej twardości oraz ściśliwości materiału ciernego. Osiągnięto to przez dobór składu oraz dobór parametrów technologicznych prasowania i wygrzewania.


Nowy materiał cierny został sprawdzony w różnych warunkach drogowych na kilkudziesięciu pojazdach zarówno w Niemczech jak i w Polsce. Testy monitorowano przez ponad rok czasu. W ten sposób sprawdzono nowy materiał cierny w warunkach zimowych i letnich. Zebrane opinie od użytkowników są pozytywne. Skuteczność hamowania została również potwierdzona przy okazji homologacji klocka hamulcowego z materiału LU 903 w hamulcu Knorra SB7/SN7 w Idiadzie (Hiszpania). 
Skuteczność hamowania w porównaniu do materiału stosowanego na pierwszy montaż (OE) przedstawiono na rysunku po prawej.

 

Materiał przygotował: Tomasz Orłowski – szef Działu Badań i Rozwoju LUMAG Sp. z o.o.

 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

75.119.210.*, 18 lutego 2011, 23:10 0 -1

To się Lumag rozkręcił z tymi nowościami.

Odpowiedz

75.119.210.*, 18 lutego 2011, 23:10 0 -1

To się Lumag rozkręcił z tymi nowościami.

Odpowiedz

91.94.239.*, 22 lutego 2011, 8:29 0 -1

Kolejny sukces, pozdrawiam, tak trzymajcie, nie dajcie się niebieskim ;)

Odpowiedz

0.0.0.*, 23 lutego 2011, 16:38 0 -1

A kto to są Ci "niebiescy"?

Odpowiedz

0.0.0.*, 23 lutego 2011, 16:39 0 -1

chyba jest jakiś problem z dodawaniem komentarzy, dodają się podwójnie.

Odpowiedz

85.221.189.*, 24 lutego 2011, 12:07 0 -1

"" - zakład o wieloletniej tradycji ze zdezelowanm parkiem maszynowym

Odpowiedz

62.146.68.*, 24 lutego 2011, 16:22 0 -1

czy koledze chodzi o zakład z tej samej miejscowości?

Odpowiedz

77.115.186.*, 1 marca 2011, 7:32 0 0

Raczej koledze, chodzi o zakład bliski stolicy, bo ten z tej samej miejscowości scorching uruchomił 5 lat przed Lumagiem :-)

Odpowiedz

85.128.194.*, 3 marca 2011, 16:26 1 0

To może ta firma pochwali się swoim "nowoczesnym zakładem" ? Coś mi się zdaję, że nie bardzo jest czym :-)

Odpowiedz

91.205.89.*, 22 września 2011, 19:36 0 -1

A ja nie uważam firmy Lumag tylko textar jest najlepsza :)

Odpowiedz

91.205.89.*, 22 września 2011, 19:37 1 0

A ja nie uważam firmy Lumag tylko textar jest najlepsza :)

Odpowiedz